جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • اثر بامیه بر درمان یبوست، کاهش قند و چربی خون و تداخل آن با متفورمین

    شناسه : 13658 ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷ 1061 بازدید ارسال توسط :

    اثر بامیه بر درمان یبوست، کاهش قند و چربی خون، و تداخل آن با متفورمین   بامیه با نام علمی Abelmoschus esculentus (L.) Moench گیاهی از تیره پنیرکیان است و مانند اعضای دیگر این خانواده همچون خطمی و پنیرک دارای مقادیر زیادی فیبرهای تغذیه‌ای محلول در آب مانند پکتین، گُوارگام، و کربوکسی متیل سلولز است که […]

    اثر بامیه بر درمان یبوست، کاهش قند و چربی خون و تداخل آن با متفورمین
    پ
    پ

    اثر بامیه بر درمان یبوست، کاهش قند و چربی خون، و تداخل آن با متفورمین

     

    بامیه با نام علمی Abelmoschus esculentus (L.) Moench گیاهی از تیره پنیرکیان است و مانند اعضای دیگر این خانواده همچون خطمی و پنیرک دارای مقادیر زیادی فیبرهای تغذیه‌ای محلول در آب مانند پکتین، گُوارگام، و کربوکسی متیل سلولز است که از این امر می‌توان برای رطوبت‌رسانی و لینت بخشیدن به مخاط خشک بهره برد.

    همچنین بامیه برای درمان یبوستهای ناشی از خشکی روده بسبار مفید است و در مواردی که دفع با آزردگی و خراشیدگی مخاط روده و یا سوزش مقعد همراه باشد اثر بهتری دارد.

    پژوهشهای بالینی پرشماری درباره اثرات پوست و تخم بامیه بر اندازه گلوکز و لیپیدهای خون انجام شده است که بنا به نتایج آنها می‌توان مصرف خوراکی بامیه را برای کمک به درمان دیابت و افزونی چربی خون پیشنهاد کرد.

    فیبرهای محلول در آب بامیه با کاهش جذب گلوکز از روده به خون، از بالا رفتن قند پس از مصرف غذا جلوگیری می‌کنند.

    اما نکته مهم در مصرف بامیه، تداخل آن با متفورمین و احتمالا دیگر داروهای ضددیابت است زیرا بامیه گرچه جذب گلوکز را کاهش می‌دهد ولی جذب متفورمین را نیز کم می‌کند و موجب کاهش اثر آن می‌شود.

    بنابراین توصیه می‌شود که متفورمین و یا داروهای ضددیابت دیگر دستکم یک ساعت پیش از خوردن بامیه مصرف شوند.

    بامیه را می‌توان بصورتهای گوناگون استفاده کرد اما توصیه من برای مبتلایان دیابت و افزونی چربی خون این است که بامیه را بصورت خوراک آب‌پز همراه با کدو، سبزیجات (شوید، جعفری، مرزه) با افزودن روغن زیتون فرابکر، و با ادویه مناسب مانند آویشن و دارچین بکار ببرند. این خوراک برای رفع یبوست در این افراد نیز بسیار کارساز است.

    خوردن این خوراک با نان سبوس‌دار یا برنج قهوه‌ای در کاهش قند و چربی خون، و رفع یبوست موثرتر است.

    به قلم دکتر سیدعبدالرضا کمانه، PhD طب ایرانی

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.