شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • آنچه در جلسه نمایندگان فارس و وزیر صمت گذشت/ دکتر عسکری: در استان فارس معدن خوار هم داریم!

    شناسه : 11880 ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸ 739 بازدید ارسال توسط :

    پیش از ظهر جمعه، سومین برنامه وزیر تازه رای اعتماد گرفته‌ی صنعت، معدن و تجارت، در اولین سفر استانی‌اش، دیدار با جمعی از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی، در حضور نماینده ولی فقیه و استاندار و سایر مقام‌های فارس بود. جلسه‌ای که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید. به گزارش عصر داراب نیوز […]

    آنچه در جلسه نمایندگان فارس و وزیر صمت گذشت/ دکتر عسکری: در استان فارس معدن خوار هم داریم!
    پ
    پ

    پیش از ظهر جمعه، سومین برنامه وزیر تازه رای اعتماد گرفته‌ی صنعت، معدن و تجارت، در اولین سفر استانی‌اش، دیدار با جمعی از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی، در حضور نماینده ولی فقیه و استاندار و سایر مقام‌های فارس بود. جلسه‌ای که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید.

    به گزارش عصر داراب نیوز به نقل از ایسنا، مهمترین بخش از مباحث مطرح در جلسه‌ی وزیر جدید صمت و نمایندگان فارس در مجلس، جدای از سخنان رزم‌حسینی، استاندار فارس و نماینده ولی فقیه در این استان و امام جمعه شیراز، مطالب طرح شده از سوی ۹ عضو از ۱۸ عضو مجمع نمایندگان فارس بود؛ مسائلی که اطلاع از آن، جزو حقوق شهروندی است.

    معادن در حبس و صنایع …

    رئیس مجمع نمایندگان فارس نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، اولین نماینده‌ای بود که سکان سخن به دست گرفت؛ سخنانی که با طرح گلایه‌هایی همراه بود و با این کلام آغاز شد که: چرا نگاه تهران نشینان به فارس به گونه‌ای است که گویا در این استان مشکل جدی وجود ندارد!

    ابراهیم عزیزی می‌گفت که در فارس ۸۰۰ واحد صنعتی تعطیل است. ۶۱ شهرک صنعتی داریم که تعدادی از آن‌ها فقط تابلواند و حتی گاز هم ندارند! معادن استان هم که در حبس به سر می‌برند و یک نفر پیدا نمی‌شود کارخانه‌ای بسازد و فرآورده این معادن را مورد استفاده قرار دهد.

    در استان فارس معدن خوار هم داریم!

    محمد جواد عسکری، نماینده داراب نیز اضافه کرد که در استان فارس معدن خوار هم داریم! یعنی دست گذاشته روی یک معدن، فضای ظاهرا قانونی هم برای خودش ایجاد کرده و معدن را ذره ذره بالا می‌کشد.

    عسکری از وزیر خواست هرچه سریعتر دست این افراد را از معادن قطع کند.

    این نماینده مجلس در پایان به بانک‌ها حمله و عنوان کرد: تنها هنر بانک‌ها پلمب کردن است. منتظرند که سرمایه گذار و کارآفرین نتواند تعهدات خویش را بپردازد تا سریعا به سراغش بروند.

    موادمعدنی توان جایگزینی نفت را دارد

    جعفر قادری، دومین نماینده شیراز و زرقان بود که صحبت کرد. او مثل همیشه بحث را به صورت تخصصی، اقتصادی پیش برد و بیان کرد که مشکل مالی وجود دارد، ولی دلیل اصلی سختی‌ها، مدل اقتصادی غلط است.

    قادری، نماینده اقتصاد دان مجلس با طرح این پیشنهاد که معادن می‌توانند جایگزین نفت شوند؛ گریزی هم به فعالیت ایران خودرو در فارس زد و آن را مسخره کردن صنعت نامید! چون بدنه رنگ شده و قطعات از تهران می‌آید، در شیراز سر هم می‌شود و برمی‌گردد تهران!

    قادری همچنین اضافه کرد که در استان فارس مزیت کشاورزی هم داریم، بنابراین الزامی است که چند واحد صنایع غذایی مدرن راه بیاندازیم. خصوصا که بازار صادرات محصولات کشاورزی بدجور خراب است.

    علاوه بر قادری، مسلم صالح، نماینده اقلید هم از نبود بازار منطقه‌ای برای محصولات کشاورزی فارس گفت. صالح البته گوشزد کرد که دیپلماسی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز در این امر تاثیرگذار است و از وزیر خواست با یک عملیات میان وزارتخانه‌ای گشایشی در این امر ایجاد کند.

    نمایندگان حاضر در این جلسه البته مسیر صادرات محصولات فارس را هم پر از چاله توصیف کردند و یکی از چاله‌هایی که همگان اصرار بر پر شدن آن داشتند، تخصیص یک اسکله به استان در یکی از بنادر استان هرمزگان بود.

    آنها تاکید داشتند که این امر می‌تواند به ویژه صادرات سیمان و فولاد استان را رونق بخشد. هرچند که صنایع سنگین استان به طور کلی با مشکل حمل و نقل و کمبود خطوط ریلی مواجه هستند که تامین مواد خام را برایشان مشکل کرده است.

    اعضای مجمع نمایندگان فارس حاضر در این جلسه به خصوص روی تکمیل راه آهن شیراز-گل گهر تاکید داشت.

    مرا به خیر تو امیدی نیست

    برخی کاری به کار صنعت نداشته باشد، به صواب نزدیکتر است! این مضمون صحبت‌های رحیم زارع، نماینده آباده، خرم بید و بوانات، و همچنین حجت الله فیروزی نماینده فسا بود.

    فیروزی می‌گفت با تعداد زیادی از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش صنعت صحبت کرده است و برآیند این گفتگوها این بوده که دستگاهها ما را اذیت نکنند، ما خودمان کار را یک جوری پیش می‌بریم. مجموعه‌های دولتی کاری جز فراری دادن سرمایه گذار انجام نمی‌دهند.

    رحیم زارع نیز می‌گفت سرمایه گذاری را می‌شناسد که قسم خورده پس از فروش حتی نیمی از اموالش فورا کشور را ترک کند؛ زیرا رفتار دستگاه قضا با این صادر کنندگان بدهکار صحیح نیست.

    به گفته زارع “زشت است که یک کارآفرین برای آزاد شدن وثیقه بگذارد”. وی همچنین راهکاری پیشنهادی برای مواجهه با صادر کنندگان بدهکار ارزی ارائه داد که باید دید مورد توجه وزارت صمت و بانک مرکزی قرار خواهد گرفت یا خیر.

    و اما نماینده دیگر شیراز؛ علیرضا پاک فطرت، شهردار سابق شیراز به وزیر گفت: “زمانی فهمیدم بدرد این وزارتخانه می‌خورید که اولا دیدم جرات داشته‌اید و در بخش خصوصی کار کرده‌اید، و دوما همجمه‌های سنگینی علیه شما مطرح می‌شود. به تجربه ثابت شده که علیه ادم‌های کارآمد هجمه درست می‌کنند. به وزیر اطلاعات هم گفتم که چرا با این افراد تعارف دارید؟ هر کدام از اینان خطرناک‌تر از ۱۰ خانه تیمی هستند”.

    علیرضا پاک فطرت، نماینده رک گوی مردم شیراز و زرقان البته از آشفتگی بازار هم به همین صراحت شکایت کرد.

    پاک فطرت گریزی هم به بحث قاچاق زد و ابتدا از سیاست گذاری غلط انتقاد و بیان کرد که ر کشوری در یکی یا دو یا سه محصول مزیت اقتصادی دارد. ولی ما به اسم حمایت از تولید داخلی می‌آییم واردات محصولی که نیاز به آن معادل ۱۰۰ واحد است را ممنوع می‌کنیم، درحالی که تولید داخلی فقط ۱۰ واحد است! خب مردم به آن ۹۰ واحد احتیاج دارند و این یعنی عروسی قاچاقچی‌ها! در این امر عامل مهمی به نام “ته لنجی” بسیار تاثیرگذار است. اصطلاحی که به واردات کالای همراه ملوان اطلاق می‌شود و قرار بوده کمکی به معیشت جاشوها و دریانوردان فقیر باشد. ولی امروز قاچاقچی‌ها در هر نوبت، ۵۰ تن یا حتی بیشتر جنس ته لنجی وارد کشور می‌کنند! این یعنی امروز شما می‌توانید در دبی هر جنسی که دلتان خواست را بخرید، بدهید دست قاچاقچی تا بیاورد داخل کشور.

    ای منابع طبیعی بد!

    این گزارش را با گلایه‌های نمایندگان از سازمان منابع طبیعی به پایان می‌بریم. دستگاهی که در استان فارس با آن همه گستردگی مرتعی و جنگلی، حداقل یکسال از آخرین جلسه خبری مدیران آن می‌گذرد!

    نماینده آباده، بوانات و خرم بید از منابع طبیعی نیز گلایه مند بود. به عقیده وی منابع طبیعی شرایط کشور را درک نمی‌کند و خیال می‌کند ایران یک کشور توسعه یافته است. هر کاری که سرمایه گذاران می‌خواهند انجام دهند، منابع طبیعی مجوز نمی‌دهد.

    به گزارش ایسنا، اتفاقا آقای فیروزی نماینده فسا نیز از دست منابع طبیعی شاکی بود. به تعبیر فیروزی درحال حاضر گل زمین‌ها رفته است و مابقی زمین‌های خوب در اختیار منابع طبیعی است. انچه برای صنعت مانده یک سری قطعات کوچک است. به گونه‌ای که در کل حوزه انتخابیه فسا حتی ۳۰ هکتار زمین یک تکه برای توسعه صنعت پیدا نمی‌شود و منابع طبیعی هم حاضر به واگذاری زمین نیست.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.