جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  •  آئین گرامیداشت روز درختکاری در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب برگزار شد

    شناسه : 14756 ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ 348 بازدید ارسال توسط :

    به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری و با حضور والی زاده، معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، سعدی فرماندار ویژه شهرستان داراب و جمعی از مدیران شهرستان، اساتید،کارکنان و دانشجویان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، هنرجویان و کادر هنرستان کشاورزی شهید دکتر رنجبر؛ آئین گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز […]

     آئین گرامیداشت روز درختکاری در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب برگزار شد
    پ
    پ

    به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری و با حضور والی زاده، معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، سعدی فرماندار ویژه شهرستان داراب و جمعی از مدیران شهرستان، اساتید،کارکنان و دانشجویان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، هنرجویان و کادر هنرستان کشاورزی شهید دکتر رنجبر؛ آئین گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری برگزار شد.

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز،  در بخشی از این مراسم دکتر والی زاده معاون مدیر کل منابع طبیعی فارس در گرامیداشت هفته منابع طبیعی با اشاره به اینکه جامعه علمی باید از وضعیت منابع طبیعی کشور خودشان، اطلاعات داشته باشند اظهار داشت: صنعتگران و بخش صنعت باید مطلع باشند تا بدانند که از این منابعی که در اختیارشان است چگونه استفاده کنند و خوب مواظبت کنند. همگی در ارتباط با منابع طبیعی کشورمان باید آگاهی داشته باشیم و تجربه کسب کنیم.

    دکتر والی زاده با اشاره به مفهوم منابع طبیعی افزود: منابع طبیعی چیست؟ هر سرمایه ای که هر مملکتی دارد. منابع طبیعی فقط زغال سنگ، معدن و .. نیست. هر سرمایه ای که در این مملکت وجود دارد منابع طبیعی است؛ مثل جنگل ها، مراتع، آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی، نور خورشید، راه‌های هوایی، راه‌های زمینی و همه اینها منابع طبیعی است. بنابراین در کشوری زندگی می کنیم که منابع کافی دارد حالا چه از نظر فکری و چه از نظر منابع غیرقابل تجدید شونده.

    وی با بیان اینکه برای مشارکت آحاد جامعه، هفته منابع طبیعی مطرح گردیده است عنوان کرد: از ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه هر سال به عنوان هفته منابع طبیعی است و روز درختکاری در این هفته قرار دارد و یک فرصت مغتنمی است برای استفاده و بهره مندی از منابع طبیعی و مشارکت آحاد جامعه در حفاظت از منابع طبیعی است. علی رغم بعضی از مشکلاتی که در زمینه صنعت داریم، کشور عقب مانده ای نیستیم ولی یک ایرادی برای ما وجود دارد و آن تولید کربن است. ما در زمینه تولید کربن ، جزء ده کشور اول دنیا هستیم ولی در زمینه ترسیب کربن رتبه ۴۲ دنیا را داریم، پس بنابراین ما تولید کننده بزرگ کربن در دنیا هستیم و از آن طرف ترسیب کننده ضعیف داریم.

    والی زاده افزود: در جامعه بین المللی و جهانی کنوانسیونی تحت عنوان کنوانسیون تغییر اقلیم وجود دارد که شورایی به عنوان شورای حکام فعال است و برای کشورهایی که تولید کربن زیاد دارند ولی ترسیب کربن مناسبی ندارند می توانند یک سری مشکلات و تحریم ها را لحاظ کنند. این کنوانسیون تصمیم گرفته که همه کشورهای دنیا سهم خودشان را به فراخور توانایی که در زمینه ترسیب کربن دارند انجام دهند، کشورهای زیادی از ما جلوتر هستند حتی افغانستان و پاکستان؛ در افغانستان برنامه تولید، کاشت و نهال کاری برای دو میلیون درخت دارند. در عربستان که برای او شرایط فراهم نیست اما استعداد پرورش درخت دارند از ما جلوتر هستند. ما با این تمدن فرهنگی و با این تنوع اقلیمی که داریم چرا بهره مند نشویم.

    وی عنوان کرد: همه این مواردی که گفتم به این منتهی می شود و ما مکلف شدیم که در طول ۴ سال آینده تعداد یک میلیارد درخت بکاریم و طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برنامه ریزی شده یعنی سالانه حدود ۲۵۰ میلیون در کشور و سهم استان فارس از این سالانه، ۲۰ میلیون است. کاشت این ۲۰ میلیون تحول زیادی ایجاد می کند و هیچ راه گریزی ما نداریم و حتما باید انجام بدهیم‌. بنابرین رسالت ما سنگین تر است و باید به فکر چاره ای باشیم.

    فرهاد سعدی در این مراسم، ضمن تبریک فرارسیدن میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان(عج) و گرامیداشت هفته منابع طبیعی و اهمیت درختکاری گفت: در خصوص درختکاری و اهمیت آن تاکیدات بسیاری در دین مبین اسلام بر این امر شده است. خداوند بزرگ در آیه ششم از سوره مبارکه الرحمان میفرماید که نجوم و درختان در حال سجده اند و این بدان معناست که اگر شما درختی بکارید تا زمانی که این درخت وجود دارد و تسبیح میگوید ثوابی به حساب شما واریز می شود و از سویی طبق فرمایش حضرت رسول اکرم(ص) تا زمانی که کسی از سایه یا میوه درخت استفاده کند صدقه ای برای کسی است که آن درخت را کاشته است.

    فرماندار ویژه داراب درختان را ریه های تنفسی زمین عنوان کرد و اظهار داشت: در روزگاران گذشته درخت صرفا یک زیبایی زینتی محسوب می شد اما امروز بواسطه پیشرفت علم بشر به این نتیجه مهم پی برده است که درختان در واقع ریه های تنفسی شهرها و کره زمین هستند. و درختکاری در واقع یک سرمایه گذاری واجب و ضروری برای آینده حیات بشر است که نگاهی باز و افق دیدی وسیع می طلبد. طبیعت امانت گرانبهایی است که می بایست با احساس مسئولیت تمام، بهتر از گذشته به آیندگان بسپاریم و این امر مهم نسل به نسل ادامه پیدا کند.

    نماینده عالی دولت در شهرستان داراب خاطر نشان ساخت: متأسفانه هر ساله شاهد قطع درختان بسیاری به بهانه های مختلفی هستیم که عموما هم اقتصادی است، غافل از اینکه چه خطراتی زندگی و جامعه بشری را تهدید می کند. البته طی سالیان اخیر سازمان های ملی و جهانی همچنین سازمانهای مردم نهاد با ورود جدی به این مسئله تلاشهای بسیار خوبی برای کاهش این موضوع ناخوشایند داشته اند اما در نهایت امر این مشکل یعنی حفظ طبیعت باید به یک دغدغه همگانی و فرهنگ عمومی تبدیل شود و تک تک اعضای جامعه خود را در قبال حفظ محیط طبیعی مسئول بدانند.

    فرهاد سعدی تصریح کرد: امروز حیات و ممات ما وابسته به محیط زیست است. محیط زیست دیگر مسئله‌ای تشریفاتی و فرعی نیست. امروز اگر محیط زیست ما دچار مشکل شود، سلامت مردم، جامعه، مسائل اجتماعی و حتی امنیتی ما در معرض خطر قرار می‌گیرد.

    فرماندار ویژه داراب در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به طرح دولت مردمی و انقلابی سیزدهم مبنی برکاشت یک میلیارد اصله نهال طی ۴ سال در سراسر کشور افزود: شهرستان داراب بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد اگر به ازای هر شهروند سالیانه یک درخت کاشته شود ، پس از ۵ سال بیش از یک میلیون درخت خواهیم داشت . این یک عدد بزرگ و جالب توجه است که شاید در نگاه اول دور از دسترس به نظر برسد اما نشدنی نیست. کافیست نگاهمان به آینده امیدورانه و مسئولانه باشد و به مسئله محیط زیست بخصوص درختکاری نگاهی وسیع داشته باشیم و بعنوان یک وظیفه اجتماعی به آن نگاه کنیم. البته مدیران و مسئولان امر هم می بایست خود را بیش از پیش مسئول دانسته و تلاش بیشتری داشته باشند.

    در این مراسم همچنین دکتر سهیلی رئیس بخش طبیعت دانشکده چالش های مختلف بی توحهی به منابع طبیعی از جمله خشکسالی، نشست زمین، تغییر اقلیم را مورد بررسی قرار داد. رسولی از مربیان هنرستان کشاورزی شهید دکتر رنجبر نیز در یونانی خواستار توجه بیشتر به مقوله منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب این منابع خدادی شد.

    گفتنی است در حاشیه این مراسم ضمن بازدید مسئولین از نمایشگاه هفته منابع طبیعی که توسط دانشجویان دانشکده برپا شده بود، برنامه های روز درختکاری با کاشت نهال توسط فرماندار ویژه داراب و معاون اداره کل منابع طبیعی و سایر شرکت کنندگان رسما آغاز شد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.