پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • معاون هماهنگی اقتصادی استاندار فارس: دولت ثبات را در بخش اقتصاد ایجاد کرده است

    شناسه : 4249 ۰۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳ 662 بازدید ارسال توسط :

    جلسه شورای اداری شهرستان داراب با حضور رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس، محمدی مدیرکل گاز و ممتحن مدیر کل بیمه سلامت فارس  در فرمانداری داراب تشکیل شد. معاون هماهنگی اقتصادی استاندار فارس با تبریک هفته دولت گفت:  در استان فارس در این هفته ۸۵۲ پروژه عمرانی و ۷۶ پروژه تولیدی  با اعتباری بالغ […]

    معاون هماهنگی اقتصادی استاندار فارس:  دولت ثبات را در بخش اقتصاد ایجاد کرده است
    پ
    پ

    جلسه شورای اداری شهرستان داراب با حضور رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس، محمدی مدیرکل گاز و ممتحن مدیر کل بیمه سلامت فارس  در فرمانداری داراب تشکیل شد.

    معاون هماهنگی اقتصادی استاندار فارس با تبریک هفته دولت گفت:  در استان فارس در این هفته ۸۵۲ پروژه عمرانی و ۷۶ پروژه تولیدی  با اعتباری بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان  افتتاح می شود.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی به پروژه های افتتاح شده در زمان حضور معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و بیان داشت: در سفرآقای  جهانگیری  معاون اول رئیس جمهور هم ۳ پروژه توسعه پتروشیمی شهدای مرودشت، یک کارخانه روغن کشی و  ۴۰۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار با مجموع ۲۷۰۰ میلیارد سرمایه گذاری افتتاح شدند. در طی ۶ ماه گذشته از دهه فجر تا الان ۴۵۰۰ میلیارد تومان دولت  در استان فارس پروژه افتتاح کرده است که قدم خوبی در بحث سرمایه گذاری است.

    رحمانی عدم اتکا به سرمایه گذاری دولتی را مهم دانست و افزود: صرف اتکا به سرمایه گذاری دولتی مسیر توسعه را هموار نمی کند. مخصوصا بدلیل بزرگ بودن اندازه دولت،  بخش عمده بودجه دولت صرف امور جاری می شود و بخش اندکی به اجرای پروژه ها و طرح های  تملک دارایی های سرمایه ای می دهیم، به همین دلیل ما تعدد طرح های نیمه تمام را داریم بنابر این بهترین مسیر برای توسعه رشد بخش خصوصی و اتکا کمتر به سرمایه گذاری دولتی را بعنوان یک خط مشی در دستور کار خودمان قرار بدهیم.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس در خصوص  بهبود شاخص های اقتصادی گفت:  شاخص های کلان  اقتصادی قبل از دولت یازدهم مناسب نبود، ما تجربه تورم بالای ۴۰ درصد  را داشتیم و طی دو سال متوالی نرخ رشد اقتصادی منفی بود، بدلیل تحریم هایی که ناعادلانه به کشور تحمیل شده بود استفاده از ظرفیت های اقتصادی خارج و بحث برون گرایی  در اقتصاد کشور عملا فراهم نبود. نرخ بالای تسهیلات بانکی و افزایش قیمت تمام شده، واحدهای تولیدی را دچار مشکل کرده بود. لذا دولت مهمترین برنامه هایی که در دستور کار خودش قرار داد این بود تا  بتواند یک ثباتی را در بخش های اقتصادی ایجاد کند. در طی ۳ سال گذشته موفقیت ها خیلی خوب بود، نرخ تورم بالای ۴۰ در صد  در پایان سال ۹۴ به ۱۱٫۲ درصد کاهش یافت و اخیرا هم در پایان گزارش ۴ ماهه منتهی به  تیر ماه امسال نرخ تورم ۹٫۲ درصد و  نرخ رشد  منفی اقتصادی  به رشد مثبت ۳ درصد تبدیل شد و این رشد در سال ۹۵ همچنان ادامه دارد.

    رحمانی در ادامه افزود: با اجرای برجام و تعاملی که ایجاد شد فضای بسیار خوبی برای سرمایه گذاری بوجود آمد، پس از اجرای برجام ما ۳۶ هیأت تجاری خارجی را میزبانی کرده ایم و جلسات متعدد کارشناسی با بخش خصوصی در اتاق بازرگانی فارس گذاشته ایم که مجوز دو واحد با ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری صادر شده است.

    رحمانی فضای سرمایه گذاری را مناسب ارزیابی کرد و افزود:  در فضای کسب و کار بهبود قابل ملاحظه ای داشتیم به گونه ای که  رتبه  کشور در فضای کسب و کار از ۱۵۲ در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۱۱۸ در سال ۲۰۱۶ بهبود یافته و هنوز هم دولت برنامه ریزی خودش را برای بهبود این شاخص ادامه می دهد.

    وی در خصوص افزایش اختیارات مدیران استانی گفت: در راستای افزایش اختیارات مدیران استانی  و شهرستانی، دولت بر اساس مطالعاتی که در برخی استان ها انجام داد و کارهای کارشناسی ، ۵۲ مورد  از اختیاراتی که می بایست از سطح کلان به مدیران تفویض شود  انجام شده و و کارهای کارشناسی سری دوم تفویض اختیارات انجام شده و بزودی ابلاغ خواهد شد.

    رحمانی ثبات پولی ایجاد شده در دولت یازدهم را مهم دانست و گفتبا : برقراری انضباط مالی و پولی و  تثبیتی که در نرخ ارز ایجاد شد ما کمترین نوسان را در نرخ ارز داشتیم. تأمین مالی مناسب برای پروژه ها ایجاد شد که  برای تأمین مالی  پروژه ها باید به سراغ سایر روش ها مانند  خرید اوراق مشارکت اسلامی، اوراق سکوت و سایر روش هایی که وجود دارد برویم.

    وی به عوامل کنترل تورم اشاره کرد و افزود: کنترل پایه پولی و حجم نقدینگی که مهمترین عامل افزایش تورم بود انجام شد و خوشبختانه رسیدیم به شرایطی که الان هر سرمایه گذاری که تصمیم بگیرد، براحتی می تواند  برآوردی از آینده تصمیمات خودش داشته باشد که این سرمایه گذاری با چه نرخی خواهد بود و دوره برگشت سرمایه چه زمانی طول خواهد کشید.

    رحمانی در خصوص تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی فارس گفت: ۴۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در استان داریم؛ ۸۰۰ واحد از اینها  در طی ۳ سال گذشته پروانه بهره برداری از اداره صنعت  و معدن و جهاد کشاورزی گرفته اند که تبلوری از سرمایه گذاری در فضایی بوده که در استان ایجاد شده است. طی این ۳ سال ۲۵۰ طرح  با ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری اتفاق افتاده همچنین طرح های بزرگ  توسعه مانند مجتمع پتروشیمی  با سرمایه گذاری ۲۶۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده اند که در  استان برای ۱۳ هزار نفر اشتغال زایی ایجاد کرده اند. در سه  سال گذشته  ۱۵۲ معدن با ذخیره قطعی ۶۱۰ میلیون تن و اشتغال زایی ۱۶۰۰ نفر به بهره برداری رسیده است.

    وی  در خصوص سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی گفت:  متقاضیانی که تمایل داشته اند در شهرک ها و نواحی صنعتی استان سرمایه گذاری کنند طی سه سال گذشته    ۱۴۸۱ مورد قرارداد برای واگذاری زمین و شروع سرمایه گذاری منعقد شده که برخی از آنها به بهره برداری رسیده و برخی در دست اجراست که نسبت به دوره گذشته آن ۹۳ درصد رشد داشته است. مجموعا  ۲۴۶میلیارد دلار ثبت سرمایه  گذاری خارجی  در این سه سال  در استان داشتیم که نسبت به مدت مشابه ۱۵۵ درصد رشد داشته است.

    وی مهمترین چالش بخش کشاورزی را محدویت منابع آبی دانست و گفت:  در بخش کشاورزی  با توجه به محدویت هایی که در بخش آب داریم، مهمترین اصل  بهره وری است به همین دلیل روی  سیستم های تحت فشار و سیستم های نوین متمرکز بودیمدر این ۳ سال . بیش از ۲۸ هزار  هکتار آبیاری تحت فشار به بهره برداری رسیده که ۱۴۵۰۰ هکتار طی دهه فجر  تا کنون بوده است. مجموعا ۴۴۴۰ هکتار تسطیح لیزری داشتیم. ۴۱۹ کیلومتر پوشش کانال ها را داشتیم.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس استفاده از منابع بانکی برای توسعه استان را مهم ارزیابی کرد و گفت: استفاده از منابع بانکی که می تواند مسیر توسعه را هموار کرده و حضور بخش خصوصی را تقویت کند همواره در دستور کار دولت یازدهم  بوده است، به همین منظور  جلساتی هر سه ماه  به اتفاق آقای استاندار با شورای  هماهنگی بانک ها داریم  تا بتوانیم از این منابع حداکثر استفاده را بکنیم. ما ۴۱هزار میلیارد تومان منابع سیستم بانکی داریم که هر چه بتوانیم  از این منابع استفاده  کنیم سرعت حرکت سرمایه گذاری  در بخش خصوصی بیشتر خواهد بود. ماحصل این پیگیری ها این بوده که  ۳۲٫۴ درصد  طی ۴ ماه اول امسال  نسبت به ۴ ماه مشابه سال گذشته جذب منابع سیستم بانکی داشته باشیم.  این در حالی است که سهم سرمایه ثابت از ۴۵ درصد به بالای ۴۹ درصد افزایش پیدا کرده، برنامه ریزی که داریم اینست که بتوانیم حداقل در کوتاه مدت ۵ یا ۶ درصد نسبت مصارف به منابع را افزایش بدهیم  زیرا می توانیم با  هر یک درصد افزایش بالغ بر ۴۱۰ میلیارد تومان از منابع سیستم بانکی را در بخش تولید تزریق کنیم.

    وی در خصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: دولت سیاست های اقتصاد مقاومتی که در دستور کار خودش قرار داده است، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده و یکی از برنامه های مهم  رونق تولید است که دولت مبلغ  ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای فعال کردن واحدهای تولیدی راکد،  نیمه فعال و یا واحدهایی  که  حداقل ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند   اختصاص داده است تا این واحدها در مدار تولید قرار گیرند. استان فارس رتبه اول جذب این تسهیلات را دارد  و تا کنون در کارگروه  تسهیل و رفع موانع تولید ۱۴۰۰  متقاضی مورد بررسی قرار گرفته و در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند و  به سیستم بانکی معرفی شده اند که ۶۴۰  درخواست مورد تأئید قرار گرفته اند و با ۵۲۲  میلیارد تومان به شعب معرفی شده ا ند و  ۹۰ مورد با ۱۱۰ میلیارد تومان طی ۲ ماه گذشته پرداخت انجام شده،  در حال حاضر سهم پرداخت ما نسبت به سهم اولیه ای که نسبت به واحدهای مشکل دار ما بیش از سه  برابر سهمیه توانستیم از این منابع اختصاص بدهیم. تلاش  همه ما باید این باشد . یکی موانع اینست که متقاضیانی که همه مراحل را کرده اند و قرار است به بانک مراجعه کنند متأسفانه برای تکمیل پرونده مراجعه نکرده اند.  هر چند برای این تسهیلات سقف تععین شده اما این تسهیلات رقابتی است و هر استانی بتواند  بیشتر جذب کند شرایط برایش فراهم است در حالی که سهم فارس ۵۱۷ میلیارد تومان بوده اما تا ۱۰۰۰ میلیارد هم جا دارد. دولت مسیر اخذ تسهیلات را خیلی ساده کرده است.

    گفتنی است با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس؛ طرح گاز رسانی ۸ روستا از  دهستان هشیوار، پروژه آبرسانی جمسی، روشنایی اتوبان داراب – فسا به طول ۴ کیلومتر، ساختمان جدید ااداره فرهنگ و ارشاد و نگار خانه و ساختمان بیمه سلامت داراب افتتاح شد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.