چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مدير عامل آبفاي فارس: پژواك ناقوس مشكل كم‌ آبي و بحران آب از هرگوشه استان شنيده مي‌شود

    شناسه : 4036 ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱ 630 بازدید ارسال توسط :

    مديرعامل آب و فاضلاب استان فارس اعتقاد دارد كه وضعيت آب در اين استان، از مرز بحران هم گذشته و به فرابحران نزديك شده است و اگر مصرف آب در بخش‌هاي كشاورزي و شرب، مديريت نشود، چالش‌هاي بزرگي را پيش‌رو خواهيم داشت. به گزارش عصر داراب به نقل از ايسنا منطقه فارس، محمدعلي قلندري ظهر […]

    مدير عامل آبفاي فارس: پژواك ناقوس مشكل كم‌ آبي و بحران آب از هرگوشه استان شنيده مي‌شود
    پ
    پ

    مديرعامل آب و فاضلاب استان فارس اعتقاد دارد كه وضعيت آب در اين استان، از مرز بحران هم گذشته و به فرابحران نزديك شده است و اگر مصرف آب در بخش‌هاي كشاورزي و شرب، مديريت نشود، چالش‌هاي بزرگي را پيش‌رو خواهيم داشت.
    به گزارش عصر داراب به نقل از ايسنا منطقه فارس، محمدعلي قلندري ظهر سه‌شنبه ۱۹ مرداد در جمع خبرنگاران گفت: امسال فارس وارد نهمين سال خشكسالي شده و ميانگين بارندگي درازمدت كاهش چشمگيري داشته و اين موضوع به واسطه تداوم خشكسالي‌ها، موجب افزايش يك و نيم تا ۲ درجه‌اي دماي هوا شده است. كه دماي بالاتر، تبخير بيشتر را هم به همراه دارد.
    قلندري با يادآوري اينكه ۸۵ درصد كل نياز آبي كشور از منابع زيرزميني تامين مي‌شود، كاهش ۲۵ ميليارد مترمكعبي منابع تجديد‌پذير آبي ايران را يادآور شد و گفت: سرانه منابع تجديد پذير آب ايران از ۶۹۰۰ مترمكعب اكنون به ۱۵۰۰ متر مكعب رسيده است و سازمان ملل پيش‌بيني كرده كه در سال ۲۰۵۰ اين منابع به كمتر از ۱۰۰ مترمكعب به ازاي هر نفر مي‌رسد.
    وي با بيان اينكه كشورهايي كه در آنها مصرف آب كمتر از ۴۰ درصد منابع تجديد پذير باشد، از شرايط استانداردي برخوردار هستند، گفت: اگر مصرف بين ۴۰ تا ۶۰ درصد منابع بود چنين جوامعي داراي تنش آبي و اگر از ۶۰ درصد بيشتر بود، دچار بحران آب محسوب مي‌شوند. حال آنكه در استان فارس اين عدد ۸۶ درصد است بنابراين ما به فرابحران آب دچار هستيم.
    قلندري گفت: سرانه مصرف آب در شرايط عادي ۱۵۰ ليتر در شبانه‌روز به ازاي هر نفر تعين شده كه اين ميزان در زمان خشكسالي به ۱۰۵ ليتر و در زمان بحران به ۵۰ تا ۷۰ ليتر، كاهش داده مي‌شود. اما در استان فارس سرانه مصرف ۲۰۰ ليتر در روز است.
    او با بيان اينكه سرانه توليد آب در فارس حدود ۲۹۰ ليتر است، گفت: در كشور هم شرايط مطلوب‌تري را شاهد نيستيم و موضوع مصرف ۱٫۵ برابري ميزان استاندارد در شرايط عادي و ۲ برابري شرايط خشكسالي و ۴ برابري شرايط بحران، در تمام كشور ديده مي‌شود.
    قلندري اعتقاد دارد برداشت‌‌هاي بي‌رويه از منابع زيرزمين كه تامين كننده اصلي آب محسوب مي‌شوند، فرونشست زمين و مرك آبخوان‌ها را به‌دنبال داشته است، گفت: بنابر اعلام سازمان زمين‌شناسي، فارس ركورد نشست سالانه زمين در جهان را شكسته است.
    مديرعامل آبفاي استان فارس گفت: پيش از اين نيومكزيكو، با ۳۴ سانتي‌متر نشست سالانه، بيشترين ميزان فرونشست را داشت اما امروز و براساس اعلام سازمان زمين‌شناسي، فارس با ۵۶ سانتي‌متر نشست، ركورد شكسته است.
    قلندري تاكيد دارد كه يكي از مهمترين چالش‌هاي ايران، پائين بودن قيمت آب است، زيرا فاصله قيمت تمام شده واقعي با قيمت فروش آب شرب به حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تومان مي‌رسد.
    او آلودگي آب را از ديگر چالش‌هاي پيش‌رو دانست و گفت: راهي جز مديريت مصرف آب نداريم. بايد همه با برنامه‌هاي دقيق به‌دنبال فرهنگ‌سازي مصرف و اقدامات تاثيرگذار فرهنگي در اين بخش باشيم.
    قلندري گفت: بايد برنامه‌هاي آينده كشور و برنامه‌هاي توسعه‌اي، آب محور باشد و بررسي شود كه با يك واحد آب امكان چه ميزان اشتغالزايي وجود دارد. بايد در همه عرصه‌ها، صنعت، شرب و كشاورزي، الگوهاي مصرف تعريف شده و اجرايي شود.
    او با بيان اينكه با كاهش ۱۰ درصدي مصرف آب در بخش كشاورزي، امكان تامين آب مورد نياز صنعت و شرب استان فارس فراهم خواهد شد، گفت: اگر شهروندان در استان فارس، تنها ۲۰ درصد صرفه‌جويي كنند، يعني كاهش ۵۰ ليتر از مصرف روزانه آب، مي‌توانيم در هر روز ۱۰ هزارمتر مكعب آب ذخيره كنيم و اين به‌معناي تامين آب يك شهر است.
    قلندري با تصريح اينكه مديريت مصرف به معناي كم مصرف كردن نيست، گفت: همه بايد تلاش كنيم كه در حد استانداردهاي جهاني آب مصرف كنيم و براي رسيدن به اين استانداردها راهكارهاي مناسب و ساده‌اي وجود دارد.
    مديرعامل آبفاي فارس با تصريح اينكه هم‌اكنون در هيچ يك از شهرهاي استان فارس كه تحت مديريت آن شركت است، جيره‌بندي آب اعمال نشده است، گفت: در ۵۰ شهر با تنش آبي مواجه بوديم كه اين مشكل در ۱۵ شهر حادتر بود. البته با تدابير انديشيده و اقدامات اجرايي شده، اكنون تنها در هفت شهر مشكلات حادي داريم.
    قلندري گفت: اكنون در شهرهاي حاجي‌آباد زرين‌دشت، فراشبند، فيروزآباد، داراب، بخشي از فسا، بخشي از جهرم و بخشي از مرودشت، خصوصا در نقاط مرتفع با مشكل مواجه هستيم.
    مديرعامل آبفاي استان فارس گفت: ميانگين عمق چاه‌هاي آب در كشور ۲۲۰ متر و در استان فارس ۳۵۰ متر است. حال آنكه در بعضي نقاط، چاه‌هايي با عمق بيشتر از ۵۰۰ متر هم داريم.
    قلندري گفت: امروز ديگر نبايد بگوييم زنگ خطر به صدا درآمده، بايد گفت پژواك ناقوس مشكل كم‌آبي و بحران آب از هرگوشه استان شنيده مي‌شود و ما بايد تصميم درستي را اتخاذ كرده و دنبال كنيم.
    مديرعامل آبفاي فارس گفت: طرح‌هاي مختلفي را در فارس اجرايي كرده‌ايم كه نمونه‌اي از آن، مباحث آموزشي در مدارس و مساجد و پدالي كردن شيرهاي آب مدارس و مساجد بوده است.
    به گزارش ايسنا و برابر آمارهاي ارائه شده از سوي محمدعلي قلندري، مديرعامل آبفاي استان فارس، بالغ بر ۹۴ درصد كل آب مصرفي اين استان مربوط به بخش كشاورزي، ۵ درصد به بخش شرب و حدود يك درصد به بخش صنعت اختصاص دارد.
    عدد ميانگين كشوري مصرف آب در بخش كشاورزي، ۹۱ درصد است.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.