جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • جلسه پر تنش پیشگیری از تخریب منابع طبیعی داراب با حضور مدیر کل منابع طبیعی فارس برگزار شد/ جاده تنگ کتویه تهدیدی برای شهر داراب است

    شناسه : 3975 ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹ 1123 بازدید ارسال توسط :

    در پی اقدام   شورای اسلامی و اهالی روستای تنگ کتویه  برای احداث  جاده ای کوهستانی به منظور  دسترسی اهالی و باغداران این  روستا به باغات خود در منطقه چنار برفدان، اختلاف شدیدی  بین فعالین و دوستداران محیط زیست با شورا و اهالی این روستا پیش آمد، این اختلاف  سبب شد تا نه تنها   شورای […]

    جلسه  پر تنش پیشگیری از تخریب منابع طبیعی  داراب با حضور مدیر کل منابع طبیعی فارس برگزار شد/ جاده تنگ کتویه تهدیدی برای شهر داراب  است
    پ
    پ

    در پی اقدام   شورای اسلامی و اهالی روستای تنگ کتویه  برای احداث  جاده ای کوهستانی به منظور  دسترسی اهالی و باغداران این  روستا به باغات خود در منطقه چنار برفدان، اختلاف شدیدی  بین فعالین و دوستداران محیط زیست با شورا و اهالی این روستا پیش آمد، این اختلاف  سبب شد تا نه تنها   شورای تأمین، دادگستری و فرماندار از یک طرف و دوستداران محیط زیست، کوهنوردان و از طرف دیگر  در تقابل با همدیگر قرار بگیرند بلکه  مطالب منتشر شده دررفضای مجازی نیز آتش این اختلاف را شعله ور تر کرد،  این اختلاف نظرها تا بدان جا پیش رفت که یکی از فعالین محیط زیست در هنگام حضور در منطقه توسط عده ای مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به همین دلیل پرونده ای نیز در دادگستری داراب تشکیل شد.

    با عنایت به مسوولیت اداره کل منابع طبیعی استان، جلسه ای با حضور بوستانی مدیر کل منابع طبیعی فارس، فرماندار داراب، رئیس دادگستری، دادستان و اعضا کمیته پیشگیری  از تخریب منابع طبیعی و جمعی از اهالی روستای تنگ کتویه  به منظور بررسی  و ارائه راهکار  مناسب برای حل این مشکل در محل اداره منابع طبیعی داراب در روز چهارشنبه ۱۲ مرداد ماه برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب؛ در این جلسه دو نفر از روحانیون  از  اهالی تنگ کتویه به نمایندگی از مردم برخی مشکلات خود را بیان کردند. حجت الاسلام ناصری در این خصوص گفت: معیشت ۵۰۰ خانوار به باغات منطقه وابسته است، در این منطقه ۳۰۰ هکتار باغ اعم از انگور، بادام، به، گل محمدی، گردو  در منطقه وجود دارد، ای کاش باغ های ما را می دید و درد مار ا می فهمیدیید،  هدف ما دسترسی به باغات هست، هدف ما   تفریح  و کوهخواری و زمین خواری  نیست.

    حجت الاسلام رحیمی دیگر نماینده مردم هم گفت: همه روستاهای مناطق کوهستانی برای باغ هایشان راه دارند اما چرا مردم تنگ کتویه علیرغم اینکه خودشان هزینه ساخت جاده را پرداخت می کنند نباید برای رسیدگی به باغ هایشان راه داشته باشند؟ شما روستاهای دیگر مانندآبجهان، مروارید، نوایگان را ببنید آیا اینها برای باغ هایشان راه دارند یا ندارند؟ امروز جوانان ما درخت دارند اما بدلیل نداشتن راه دسترسی مناسب نمی توانند به درختانشان رسیدگی کنند. اگر راه داشتیم برخی حوادث پیش نمی آمد، یک نفر  به علت سقوط در چاه در منطقه برفدان  در بیمارستان بستری است و دیگری فلج شده  که اگر راه داشتیم زودتر به مراکز درمانی می رسید و فلج نمی شد،  تعداد زیادی در این مدت از دنیا رفته اند و همه این حوادث بدلیل نبود راه مناسب دسترسی به باغ های منطقه برفدان است. امروز مشکل بیکاری  در کشور وجود دارد، اما  برای جوان هایمان  کار داریم  اما برای مردم رسیدن به کارهایشان نیاز به راه دارند، ما از سال ۸۷ در حال پیگییری راه هستیم اما تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است  ما راه را با اجازه بزرگان شهر شروع کرده ایم.

    حجت الاسلام موسوی رئیس دادگستری داراب هم گفت:  مشکلات عدیده ای در بحث منابع طبیعی در این شهرستان وجود دارد. ما بارها همراه مسوولین منابع طبیعی  در مناطقی که تصرفاتی صورت گرفته بود حضور پیدا کردیم. هر کجا که کوچکترین تصرفی در عرصه های ملی صورت گرفته بشدت برخورد کرده ایم، برای نمونه یک نفر که بخشی از عرصه های جنگلی را آتش زده بود را به ۷ سال زندان محکوم کرده ایم.

    وی در خصوص رفع تصرف از منابع ملی گفت: رفع تصرف های بسیار خوبی صورت گرفته، ما  با همه کسانی که کوچکترین چشم داشتی به عرصه های ملی داشته باشند برخورد می کنیم.

    رئیس دادگستری داراب در خصوص جاده مورد بحث گفت:  تشخیص همه ما اعم از امام جمعه، فرماندار، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس جهاد کشاورزی و منابع طبیعی این بوده که این جاده احداث شود تا مردم به باغ هایشان دسترسی داشته باشند، ممکن است در هنگام احداث جاده چند درخت هم قطع شود.

    وی در مخالفت با نظر برخی کارشناسان منابع طبیعی گفت: کارشناسان شما بلافاصله با احداث جاده مخالفت کرده اند، کارشناسی که با هزینه بیت المال آمده ، چرا پس از مخالفت راه جایگزین را معرفی نکرده است؟ کارشناسان شما به چه حقی مخالفت می کنند؟ اگر این جاده در حال احداث کارشناسی نیست باید محل مناسب برای احداث جاده به مردم معرفی شود. ما مسوولیم و باید مشکلات مردم را حل کنیم.

    رئیس دادگستری در خصوص تخریب طبیعت گفت: اینکه برخی افراد در فضای مجازی می گویند طبیعت از بین رفته، کجای طبیعت از بین رفته؟ ممکن است در این مسیر ۱۰ یا ۱۲ کیلومتری ۱۰۰ درخت هم قطع شود. ما از جنابعالی بعنوان مدیر کل منابع طبیعی انتظار داریم تعیین تکلیف کنید که این مردم چکار کننند؟ مردم راه می خواهند و برای احداث این راه هیچ هزینه ای از دولت نخواسته اند.

    وی خطاب به مدیر کل منابع طبیعی گفت: برخی  در فضای مجازی گفته اند که  کارشناسان منابع طبیعی لج کرده اند، چون با ما هماهنگ نشده ما هم نمی گذاریم این جاده ساخته شود، مگر قانون جمهوری اسلامی جای لج کردن است؟

    وی در خصوص واگذار ی اراضی ملی گفت:  لازم است تا به صورت قانونی کارگروهی مشخص کنید تا اراضی شیب دار طبق دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی به مردم واگذار شود.

    دادستان داراب هم گفت: هر کجا حق مردم را نداده ایم آنها سراغ بی قانونی رفته اند.

    فرماندار داراب هم گفت: مردم عاشق منابع طبیعی هستند اما اداره منابع طبیعی با مردم مهربان باشد تا مردم هم جنگل را آتش نزنند، منابع طبیعی خود را  در تقابل با  شهرستان قرار داده است و جهادی عمل نمی کند ، مشکل اینست که منابع طبیعی فکر می کند فقط خودش مدافع حقوق بیت المال است.  بدنه اداره کل منابع طبیعی  هم خوب عمل نمی کند.

    وی با اشاره به مصوبه شورای تأمین شهرستان گفت: آیا هدف شورای تأمین تخریب منابع طبیعی است؟ خود دهیاری تقبل کرده که ۲ قرقبان  در این محل قرار دهد تا کسی به منابع طبیعی تعرض نکند. در حال حاضر ۵ ماه از درخواست مردم می گذرد اما وقتی شما جواب نمی دهید مردم به ناچار در منابع طبیعی مثل امروز تجمع می می کنند. ما در شورای تأمین مصوب کردیم. شما مسائل منابع طبیعی آنرا می بینید اما ما با تبعات امنیتی آن هم مواجهیم. از نظر ما کار تمام شده است.

    رئیس شورای تأمین داراب در ادامه گفت: صد بار آقایان دادگستری دستور توقف صادر کرده اند اما مردم دوباره شروع به کار کرده اند. مگر ما می توانیم با روحانیت و معتمدین و و شورا برخورد کنیم. در سال پایانی دولت ما فقط بدبینی نسبت به دولت ایجاد می کنیم. ما معتقدیم این اتفاق باید بیفتد و مصوب کرده ایم و پای آنهم ایستاده ایم. اگر شما می گوئید نه؛ بسم ا…، قانون را دنبال کنید. تمام کوهستان داراب راه دارد الا تنگ کتویه، آتش سوزی ها در اثر مراقبت از ۱۰۰۰ هکتار به ۴۵ هکتار کاهش یافته  است.

    بوستانی مدیر کل منابع طبیعی فارس در پاسخ به مخالفت با مصوبه شورای تأمین گفت:  ولله ما در مقابل شهرستان قرار نگرفته ایم، مسوولین شهرستان داراب ابتدا  اجازه صادر می کنند و بعد می خواهند  مجوز بگیرند. مسوولین شهرستان هنوز نمی دانند مجوز راه کار شورای تأمین نیست؟

    وی در خصوص دلایل سفر خود گفت: بنای سفر من به شهرستان هایی بوده که میزان آتش سوزی و تخریب و تصرفات نسبت به سال های ۹۳ و ۹۴ کمتر شده و شهرستان داراب هم از جمله این شهرستان ها بوده است.

    وی در خصوص آزادراه شیراز اصفهان گفت: یزرگترین پروژه استان فارس آزاد راه  شیراز به اصفهان است، بیشترین خسارت به پوشش جنگل کشور  بخصوص درختان بنه در این آزادراه اتفاق می افتد، وزارت راه و شهرسازی نقشه آزادراه را ارائه کرد که ۱۸۰ کیلومتر مسیر را کوتاهتر می کند، چند نقطه را ما به آنها تذکر دادیم و آنها مسیر را تغییر دادند.

    مدیر کل منابع طبیعی در خصوص راه تنگ کتویه گفت:  برای  ساخت جاده تنگ کتویه در  مسیری دارند کار می کنند که اولین بارندگی همه خاک را شسته و  باعث پر شدن طرح های آبخیزداری می شود . این طرح ها با هزینه بیش از یک میلیارد ساخته شده اند برای اینکه  جلو سیل و رسوبات  را به سمت شهر داراب  را بگیرند ، شما مطمئن باشید با اولین بارندگی تمام سیل بندهایی که زده شده است کاملاً پر می شود و سیل و رسوبات به سمت شهر سرازیر می شود، در این صورت هم جاده، خاک و پوشش گیاهی از بین می رود و هم  شهر را تهدید کرده ایم، برآورد ما اینست که بیش از ۸۰۰ میلیون تومان به پوشش گیاهی منطقه خسارت وارد شده است. متر به متر این طرح بوته، درخت و درختچه وجود دارد.

    بوستانی در ادامه افزود: اگر بناست کاری انجام شود ما بعنوان مجموعه متولی باید مردم را راهنمایی کنیم، اینکار کارشناسی شده نیست، از مردم خواستیم تا زمانی که کار کارشناسی نشده کار را تعطیل کنند اما فردای آن روز خبر رسید که بولدوزر در محل در حال کار کردن است. هزاران درخت و بوته قطع شده است، فردا که مردم می خواهند از این جاده استفاده کنند و بدلیل مشکلات جاده دچار حادثه شوند، مسوولیت آن به عهده چه کسی است؟ همه ما باید جوابگو باشیم.  تا الان قریب ۱۰ کیلومتر جاده  بدون کارشناسی احداث کرده اند.

    لازم به ذکر است که در پایان این جلسه مصوب شد تا کمیته ای متشکل از کارشناسان راه و شهرسازی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی به بررسی جاده مورد نظر پرداخته و نظر کارشناسی خود را ارائه نمایند همچنین مقرر شد تا اعلام نظر کارشناسی هر گونه فعالیت در این جاده متوقف شود. همچنین طبق نظر مدیر کل منابع طبیعی باید خسارت وارده به منابع ملی بر اساس برآورد این اداره کل ابتدا به حساب خزانه پرداخت شود سپس مجوز احداث راه صادر گردد.  گفتنی است جمعی از اهالی روستای تنگ کتویه قبل از تشکیل جلسه کمیته پیشگیری در منابع طبیعی داراب تجمع کردند که با تشکیل جلسه و درخواست اعضا شورای روستا محل را ترک کردند.

    DSC06634 DSC06640 (Copy) DSC06650 (Copy) DSC06679 DSC06693 DSC06614

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.