جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • حرف های شنیدنی دامداران معترض در تجمع در فرمانداری داراب/ از نخریدن شیر تا کمبود کاه در شهری که بزرگترین تولید کننده کاه و کلش در فارس است

    شناسه : 3784 ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷ 1484 بازدید ارسال توسط :

    جمعی از دامداران داراب در اعتراض به نخریدن شیر  تولیدی خود در جلو فرمانداری داراب تجمع کردند. به گزارش عصر داراب دامداران و تولیدکنندگان شیر که در اعتراض به نخریدن شیر تولیدی توسط کارخانه لبنیات داماس با خودرو های حامل شیر در جلو فرمانداری داراب تجمع کرده بودند خواستار رفع مشکل خرید شیر  از طرف […]

    حرف های شنیدنی دامداران معترض در تجمع در فرمانداری داراب/ از نخریدن شیر تا کمبود کاه در شهری که بزرگترین تولید کننده کاه و کلش در فارس است
    پ
    پ

    جمعی از دامداران داراب در اعتراض به نخریدن شیر  تولیدی خود در جلو فرمانداری داراب تجمع کردند.

    به گزارش عصر داراب دامداران و تولیدکنندگان شیر که در اعتراض به نخریدن شیر تولیدی توسط کارخانه لبنیات داماس با خودرو های حامل شیر در جلو فرمانداری داراب تجمع کرده بودند خواستار رفع مشکل خرید شیر  از طرف مسوولین شهرستان شدند. این گروه سپس در جلسه ای  که با حضور رئیس اداره  جهاد کشاورزی، مدیریت کارخانه لبنیات داماس و مسوول بازرسی فرمانداری در سالن اجتماعات فرمانداری داراب تشکیل شد  شرکت کرده و نمایندگان دامداران با ذکر برخی مشکلات این قشر زحمت کش خواستار توجه ویژه مسوولین برای رفع مشکلات خود شدند.

    رحمانی از دامداران صنعتی  شهرستان؛ نخریدن شیر به قیمت مصوب و  مشکل عدم پرداخت یارانه شیر را از مهمترین مشکلات دامداران عنوان کرد و گفت: امروز قیمت شیری که به زحمت بدست می آید کمتر از نوشابه است، یکی مشکلاتی که بعضاً برای نخریدن شیر عنوان می شود بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار است که اگر به دامداران سنتی شهرستان آموزش های لازم داده شود قطعاً درصد بار میکروبی شیر کاهش خواهد یافت.

    نوربخش از دیگر تولیدکنندگان شیر هم در این جلسه  گفت: دامداران این شهرستان عمدتا از طریق دامداری امرار معاش می کنند و راه درآمد دیگری ندارند، قیمت شیر درب منزل دامداران بین ۹۰۰ تا ۹۵۰ تومان است و عده کمی از شیرکش ها ۱۰۰۰ تومان می خرند.

    وی  بااشساره به قیمت مصوب شیر گفت: قیمت مصوب  شیر ۱۴۴۰  تومان است اما گفته اند بشرط اینکه بار میکروبی آن زیر ۱۰۰ هزار باشد که این مشکل قابل حل نخواهد بود زیرا اکثر دامداران داراب شیر سنتی تولید می کنند.

    وی عدم پرداخت بموقع قیمت شیر را معضل مهم تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: قیمت شیر با چک های حداقل ۵  یا ۶ ماهه پرداخت می شود

    این تولیدکننده شیر به افزایش نرخ نهاده های دانمی اشاره کرد و گفت:  قیمت نهاده های دامی متأسفانه  افزایش یافته بگونه ای که کاه داراب را تجار سیرجان و کرمان می خرند و عملا  ۱۰ روز بعد از برداشت گندم اگر  دامدار  کاه خربداری نکرد با مشکل مواجه می شود و ناچار است با قیمت  ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان خریداری کند، کاهی که باید در داراب به مصرف دام برسد از دست دامداران داراب خارج می شود. د در خصوص خرید جو با توجه به اینکه خرید و فروش آن از طریق بورس انجام می شود متأسفانه بدلیل اینکه دامداران و اتحادیه نقدینگی ندارند نمی توانند جو خریداری نمایند به همین دلیل عده ای جو را  به قیمت ۷۲۰ تومان خریداری کرده و به قیمت ۱۰۰۰ تومان به دامدار می فروشند.

    وی  وارد کردن شیر خشک و گوشت را از مهمترین معضلات دامداران دانست و افزود:  زمانی که دامدار برای فروش شیر  سرگردان است  دیده می شود که با وارد کردن  شیر خشک به دامدار ضربه می زنند و یا زمانی که دام گوشتی پرورش می دهد با وارد کردن گوشت برزیلی و فروش گوشت به قیمت ارزانتر باعث ناامیدی دامداران می شوند.

    نوربخش به کمبود دامپزشک اشاره کرد و افزود: نداشتن دامپزشک خوب از جمله مشکلات دیگر دامداران است، در داراب تنها یک دامپزشک وجود دارد و هر مبلغی هم درخواست کند باید پرداخت کنیم که برای دامدار امکان پرداخت این مبالغ وجود ندارد.

    خانی از دیگر تولید کنندگان محصولات دامی هم گفت: در دو سال گذشته دامداران بزرگی در شهرستان فعال بودند و  بیش از ۶۵ تن شیر در روز به مراکز جمع آوری و کارخانه تحویل می شد در واقع تولید شیر داراب همانند درخت تنومندی بود که با حذف شیر یارانه ای کم کم از بین رفت و بدلیل اینکه هیچ کارخانه ای راضی نشد که شیر را به قیمت  مصوب  دولت خریداری نماید دامداران ناچار شدند تا دام هایشان را به کشتارگاهها تحویل دهند.  بهانه آنها هم بالا بودن بار میکروبی شیر بود این در حالی است که هیچ شیری بار میکروبی کمتر از ۲ تا ۳ میلیون نداشته باشد چون ۹۰ درصد شیر تولیدی داراب شیر سنتی است و با دست دوشیده می شود

    وی عدم پرداخت یارانه شیر و خوراک دام را متذکر شد و گفت: سال ۹۳ دولت یارانه شیر را به برخی دامداران پرداخت کرد اما بعد قطع شد و زمانی هم یارانه خوراک دام پرداخت می شد که کمک به دامداران بودکه متاسفانه آنهم قطع شده است.

    پس از استماع سخنان نمایندگان دامداران مهندس عبدالله سیدی رئیس جهاد کشاورزی داراب و مؤتمن رئیس کارخانه داماس در خصوص مشکلات مطرح شده توضیحاتی ارائه نمودند.

    DSC04675 (Copy) DSC04678 (Copy) DSC04681 (Copy) DSC04684 (Copy) DSC04760 (Copy) DSC04686 (Copy) DSC04728 (Copy) DSC04733 (Copy) DSC04755 (Copy) DSC04760 (Copy) DSC04772 (Copy) DSC04781 (Copy) DSC04810 (Copy)

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.