چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مدیرکل منابع طبیعی فارس: آتش سوزی جنگل های داراب عمدی بود

    شناسه : 3574 ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶ 747 بازدید ارسال توسط :

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: بنا به بررسی های مقدماتی و بر اساس اظهارات شهود و گزارش های مردم، آتش زدن درختان و منابع طبیعی در شهرستان داراب عمدی بوده است و دو نفر از عاملان این آتش سوزی دستگیر شده اند. به گزارش  عصر داراب به نقل  دریافتی شنبه ایرنا، مهرزاد […]

    مدیرکل منابع طبیعی فارس: آتش سوزی جنگل های داراب عمدی بود
    پ
    پ

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: بنا به بررسی های مقدماتی و بر اساس اظهارات شهود و گزارش های مردم، آتش زدن درختان و منابع طبیعی در شهرستان داراب عمدی بوده است و دو نفر از عاملان این آتش سوزی دستگیر شده اند.

    به گزارش  عصر داراب به نقل  دریافتی شنبه ایرنا، مهرزاد بوستانی افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این افراد عاملان آتش سوزی های اراضی ملی در روستاهای رود خیز، گدار پنبه و گداربالش مروارید شهرستان داراب بودند که با هم افزایی بسیار خوب دستگاه قضایی و همکاری مردم تحویل محاکم قضایی شدند.
    وی بیان کرد: پیش ازاین نیزسه فردمظنون به آتش سوزی در خردادماه ۹۵ در تنگه خرسی شهرستان پاسارگاد شناسایی، بازداشت و به دستگاه قضایی معرفی شده بودند.
    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: هم اکنون این افراد برای بررسی های بیشتر و تکمیل جزییات این پرونده تحت پیگردهای قانونی و قضایی قرار دارند.
    بوستانی گفت: برخورد با متصرفان و عاملان آتش‌سوزی اراضی ملی بر اساس قانون و به طور قاطع صورت می گیرد.
    وی ادامه داد: اراضی ملی به صورت محسوس و نامحسوس توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به طور کامل رصد می‌شود.
    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس همچنین از مسئولان و مقامات ارشد استان خواست تا با تخصیص اعتبار و تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز اطفای حریق به کمک منابع طبیعی آمده و از این اراضی حفظ و حراست کنند.
    بوستانی با اشاره به اینکه تحقیقات کارشناسان اداره کل منابع طبیعی فارس، حاکی از غیرعمدی بودن بیشتر آتش‌سوزی‌های به وقوع پیوسته در اراضی ملی است، اظهار کرد: البته قسمتی از این آتش سوزی‌ها نیزعمدی انجام می شود که نقش برخی اختلافات شخصی نیز در این مساله پُر رنگ است.
    وی در مورد اقدام‌های موثر برای جلوگیری از آتش‌سوزی در اراضی ملی گفت: فرهنگ سازی و ارائه آموزش های فنی و تخصصی به مردم و جوامع محلی، حضور و مراقبت بیشتر از اراضی ملی با بکارگیری قرق بانان فصلی، سازماندهی نیروها قبل از وقوع آتش سوزی، تهیه وسایل برای اطفای حریق و ایجاد پاسگاه‌های حفاظتی و نیز هم افزایی و همکاری همه سازمان ها و نیروهای مردمی از دیگر اقدام های مهم در این زمینه است.
    بوستانی از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی، تخریب، تصرف، فعالیت غیرمجاز از جمله قاچاق چوب های جنگلی و نیز برداشت های محصولات گیاهی ممنوعه توسط افراد فرصت طلب و سودجو، موضوع را از طریق شماره تلفن شبانه روزی ۱۵۰۴ اطلاع دهند تا منابع طبیعی در اسرع وقت با متجاوزان اراضی ملی برخورد قاطع و قانونی انجام دهد.
    آتش سوزی در مراتع منطقه بلاغی شهرستان پاسارگاد در ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز ساعت ۳۰: ۹ صبح روز نوزدهم خردادماه ۹۵ رخ داد که پس از ۵۰ ساعت سرانجام در روز جمعه (بیست و یکم خرداد) به صورت کامل مهار شد.
    بنا به اظهار مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس، بررسی های کارشناسی حاکی از وارد شدن آسیب جدی به ۸۶۸ هکتار از عرصه های منابع طبیعی شهرستان پاسارگاد است.
    عصر روز بیست و سوم خرداد ۹۵ نیز در منابع ملی ارتفاعات منطقه گدار پنبه شهرستان داراب واقع در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز آتش سوزی حادث شد که با مشارکت مردم و نیروهای امدادی ذی ربط مهار شد.

     

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.