شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • دلایل جغرافیایی نام گذاری خلیج فارس بر خلیج جنوب ایران

    شناسه : 7857 ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴ 1290 بازدید ارسال توسط :

    عصر داراب نیوز/ محل قرارگیری خلیج فارس در سطح سیاره زمین به گونه ای است که شرایط لازم وکافی برای بارندگی قابل ملاحظه ندارد. بنابراین کمبود بارش وبه تابع آن کمبود آب اولین ومهمترین مانع وتنگناه زیست محیطی جزایر واقع در خلیج فارس و زمینهای حاشیه جنوبی آن می باشد. اما زمین های شمال خلیج […]

    دلایل جغرافیایی نام گذاری خلیج فارس بر خلیج جنوب ایران
    پ
    پ

    عصر داراب نیوز/ محل قرارگیری خلیج فارس در سطح سیاره زمین به گونه ای است که شرایط لازم وکافی برای بارندگی قابل ملاحظه ندارد. بنابراین کمبود بارش وبه تابع آن کمبود آب اولین ومهمترین مانع وتنگناه زیست محیطی جزایر واقع در خلیج فارس و زمینهای حاشیه جنوبی آن می باشد.
    اما زمین های شمال خلیج فارس به علت بارش کافی بر کوه های زاگرس ایران دارای منابع آب وخاک حاصلخیز می باشد که جلگه های خوزستان و کناره ای شمال خلیج فارس نتیجه رسوب گذاری رودهای منشاء گرفته از کوه های زاگرس ایران است.
    بنابراین از ابتدای ظهور وتشکیل اجتماعات بشری ،ویژگی های طبیعی زمین های شمال خلیج فارس به گونه ای بود که شرایط لازم وکافی برای جذب گروه های انسانی وتشکیل اجتماعات بزرگ در شمال خلیج فارس فراهم آورد به طوری که اولین تمدن های بشری و حکومت های پیشرفته در منطقه با شهرت جهانی در شمال خلیج فارس بوجود آمد ، باید توجه داشت خلیج فارس هم در ایجاد وتوسعه این تمدن ها وحکومتها تاثیر گذار بوده است ، ارتباط متقابل خلیج فارس با زمین های شمالی آن ، الزام آورد که محیط جغرافیایی خلیج فارس از نظر سیاسی، امنیتی ، اقتصادی ، منابع دریایی ، اجتماعی ، ارتباط دریایی ، زیست محیطی و….. توسط ایران آن زمان مدیریت شود. درنتیجه ایران وخلیج فارس یک مجموعه به هم بافته و درهمتنیده یکپارچه محسوب می شدند. به همین دلایل واضح وآشکار است که جهت تعیین هویت این خلیج در سطح محلی ، ملی ، منطقه ای وجهانی و همچنین تعیین موقعیت جغرافیایی خلیج فارس در سطح سیاره زمین نام جغرافیایی آن مشخص و تعیین شود. بنابراین باتوجه به معیارهای جغرافیایی زیر که عبارتند از ۱- شهرت واشرافیت ایران در منطقه از زمان ظهور واستقرار انسان در حواشی خلیج فارس ۲- داشتن ۱۴۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس ۳- وجود جزایر مسکونی در حاشیه شمالی خلیج ودریای سرزمینی وسیع و…. نام آن از واحد سیاسی شمال آن گرفته شود و هویت وشناسنامه خلیج فارس تحت عنوان یک سند جغرافیایی با قدمت ظهور واستقرار انسان در منطقه درعرصه جهانی تثبیت گردد. ملاحظه می شود که از نظر اصول و معیارهای نام گذاری مکان های جغرافیایی، کاملا منطقی ، علمی وقانونی بوده که نام آن از واحد سیاسی شمالی آن اخذ شود.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.