جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • ۸ شهر فارس از جمله داراب دچار تنش آبی هستند

    شناسه : 698 ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷ 1082 بازدید ارسال توسط :

    معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب فارس گفت: از بین ۲۳ شهر در فارس که دچار کمبود آب هستند، هشت شهر حالت بحرانی دارند و با تنش آبی مواجه هستند. به گزارش عصر داراب؛ ایوب ملکوتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ۸۳ شهر در استان تحت پوشش شرکت آب و […]

    ۸ شهر فارس از جمله داراب دچار تنش آبی هستند
    پ
    پ

    معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب فارس گفت: از بین ۲۳ شهر در فارس که دچار کمبود آب هستند، هشت شهر حالت بحرانی دارند و با تنش آبی مواجه هستند.
    به گزارش عصر داراب؛ ایوب ملکوتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ۸۳ شهر در استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب فارس هستند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۳ شهر دچار کمبود آب هستند که هشت مورد از آن ها اعم از فسا، داراب، زرین دشت، مرودشت، گله دار و بیضا و کازرون و جهرم با تنش آبی مواجه هستند.
    وی درباره علت بیشتر بودن مشکلات آب در این شهرها، گفت: این هشت شهر با کاهش بارندگی و کاهش سطح آب های زیرزمینی مواجه هستند به طوری که به شکل مثال در شهر جهرم برای رسیدن به آب باید چاه را تا عمق ۳۵۰ الی ۴۵۰ متر حفر کرد.
    معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب فارس ادامه داد: از طرفی قدمت شبکه های توزیع آب در این شهرها بالاست که موجب هدر رفت آب می شود ضمن اینکه این شهرها گاها شهرهای بزرگ و قطب های دانشگاهی و پزشکی استان هستند که روزانه مراجعه کنندگان زیادی به آن ها وجود دارد که همین هم باعث ازدیاد مصرف آب شده است.
    ملکوتی یادآور شد: وزارت نیرو دو خط قرمز برای ما تعریف کرده یکی آن که تا حد ممکن از نوبت بندی و جیره بندی آب جلوگیری شود و دیگری آن که همواره کیفیت آب مورد توجه قرار گیرد.
    وی بیان کرد: برای گذر از بحران های آبی پیش رو به ویژه در هشت شهرستان مذکور، قبل از آغاز سال ۹۴ و در بهمن و اسفند سال گذشته، جلسات متعددی با مدیران شرکت های آب و فاضلاب استان تحت عنوان کمیته های بحران برگزار شد که طی آن تمام مشکلات پیش رو برای تامین، توزیع و استانداردسازی کمی و کیفی آب بررسی ها انجام و برای تمام شهرهای استان برنامه ریزی های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت، تدوین شد.
    معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب فارس گفت: با مدیریت انجام شده، تا به امروز در هیچ یک از شهرهای استان آب جیره بندی و نوبت بندی نشده است.
    اجرای برنامه مهندسی مجدد روی تاسیسات و تجهیزات منابع آب بعضی از چاه ها
    ملکوتی، حفر ۲۷ حلقه چاه در مناطقی که امکان توسعه منابع آبی داشته اند، تجهیز ۱۳ حلقه چاه، برق رسانی ۱۶ حلقه چاه، اجاره چشمه در مناطقی که امکان توسعه کمی و کیفی منابع آبی را نداشته اند، اجاره ۶ حلقه چاه و یک دهنه چشمه که بهداشتی بوده و قابلیت شرب داشته اند و نیز بهسازی چاه هایی که از نظر آبدهی مشکل داشته اند را از جمله اقداماتی ذکر کرد که برای تامین آب شرب و جلوگیری از جیره بندی آب انجام گرفته است.
    وی افزود: همچنین برای بعضی از چاه ها برنامه ای تحت عنوان مهندسی مجدد روی تاسیسات و تجهیزات منابع آب انجام شده که از این طریق امکان افزودن ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به آب شرب فارس فراهم شده است.
    معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب فارس اظهار داشت: در سال ۹۳ بیش از ۹۷ کیلومتر از شبکه های فرسوده توزیع آب در استان اصلاح شد که توانست بخش قابل توجهی از آب های هدررفت را به سیستم بازگرداند.
    سالانه به شکل متوسط ۹۰ کیلومتر از شبکه های توزیع آب فارس اصلاح می شود
    ملکوتی افزود: بعضی از شبکه های توزیع آب در فارس قدمتی بیش از ۴۰ سال دارند که باعث شده فرسوده باشند و استاندارد برای تحمل فشار لازم را نداشته باشند و به همین دلیل سالانه اصلاح شبکه های فرسوده توزیع آب برای بازگردان آب هدر رفت در دستور کار شرکت قرار می گیرد.
    وی با بیان اینکه مقدار اصلاح شبکه ها منوط بر اعتباری است که برای آن تامین می شود، گفت: به طور معمول سالیانه ۹۰ الی ۱۰۰ کیلومتر از شبکه های فرسوده استان اصلاح می شوند که سال گذشته با استفاده از اعتبارات داخلی این کار انجام شد.
    معاون بهره برداری و شرکت آب و فاضلاب فارس ادامه داد: می توان گفت برای اصلاح هر یک کیلومتر شبکه فرسوده توزیع آب به اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیارد ریال نیاز است.
    ملکوتی بیان کرد: در زمینه مدیریت فشار و مدیریت شبکه، تلاش های زیادی در هوشمندسازی شبکه ها در اکثر شهرهای استان انجام شده و می توان گفت یکی از بزرگ ترین سامانه ها و پروژه های هوشمندسازی کشور متعلق به فارس است.
    وی اظهار داشت: در عرصه مدیریت، انشعابات پرمصرف شناسایی و در جهت مدیریت آن ها گام برداشته شده است.
    معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب فارس با بیان اینکه یکی از پرمصرف ترین انشعابات به فضای سبز شهرداری ها اختصاص دارد، گفت: شورای عالی آب تا پایان سال ۹۴ به آن ها فرصت داده که سامانه فضای سبز را از آب شرب جدا کنند.
    ملکوتی اظهار داشت: قریب به ۲۰۰ روستا در استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب فارس هستند.
    تخصیص ۱۰۰ انشعاب حجمی به روستاهای استان
    وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ انشعاب حجمی آب به روستاهای استان تعلق می گیرد، گفت: روستاهای محور آبرسانی از سد سلمان و خط محرم و چشمه ساسان کازرون و نیز روستاهای داراب و … از روستاهایی هستند که از انشعاب حجمی برخوردار می شوند.
    معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب فارس به تفاهم نامه این شرکت با آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جدید حدود هزار و ۵۰۰ شیر پدالی از سوی شرکت آب و فاضلاب و پنج هزار شیر پدالی از سوی خود آموزش و پرورش در مدارس استان نصب خواهد شد، ضمن آنکه در سال گذشته حدود ۶۴۰ دستگاه شیر پدالی توسط این شرکت در سطح مدارس استان نصب شده است.
    ملکوتی در بخش دیگری از سخنان خود به عرصه تامین کیفیت آب شرب در استان نیز اشاره ای کرد و اظهار داشت: به شکل روزانه و دقیق از منابع تولید و شبکه های توزیع آب نمونه برداری و در آزمایشگاه های مرجع اعم از آزمایشگاه های شبکه بهداشت و آزمایشگاه های شیمیایی و میکروبی امورهای شهرستان که کاملا مجهز هستند مورد بررسی قرار می گیرد و تا به امروز هیچ گونه گزارشی از آلودگی آب از منظر شیمیایی و میکروبی در فارس وجود نداشته است.
    وی حفاظت از حریم چاه ها، بازنگری و به روزرسانی سامانه های گندزدایی، استفاده از روش های نوین گندزدایی و استفاده از دستگاه های مولتی اکسیدان و دستگاه تجزیه نمک طعام (تولید آب ژاول) در بعضی از شهرهای استان را از جمله اقدامات انجام شده در راستای کیفی سازی منابع آب شرب استان ذکر کرد.
    ضرورت ایجاد نظام جامع مدیریت برای آب
    معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب فارس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب بیشتر از آن که عملی باشد زبانی بوده و استفاده بهینه از آب به عنوان یک فرهنگ جایگاه خود را پیدا نکرده است.
    ملکوتی ادامه داد: به همین دلیل دست یابی به تعادل نسبی در زمینه عرضه و مصرف آب یک اصل ضروری است که جز با ایجاد یک نظام جامع مدیریت برای آب میسر نمی شود.
    وی با بیان اینکه فارس یکی از خشک ترین استانهای کشور است که ۹۴ درصد از منابع آبی آن در بخش کشاورزی به مصرف می رسد، گفت: اگر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی یک درصد کاهش پیدا کند می تواند ۱۰ درصد به تامین آب شرب کمک کند.

    ثبت دیدگاه

    2 دیدگاه برای “۸ شهر فارس از جمله داراب دچار تنش آبی هستند”
    1. شایدبشه با مشترکینی که زیادمصرف میکنن برخوردکرد و جریمه بشن

    2. فقط زورتون به مشترکین رسیده پس اونایی که با پاترتی مجوز حفرچاه میگرن اونایی کهچاه غیر مجاز دارن و مسولین وبی خیالن
      اونایی که به اشناهاشون مجوز اب توی خشکسالی میدن……….با اونا باید چه کرد