جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • گزارش تحليلي خبرگزاری ایسنا از انتخابات مجلس دهم و ترکیب سياسي داوطلبان در داراب و زرين‌دشت

    شناسه : 2238 ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۸:۱۸ 855 بازدید ارسال توسط :

      انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، ويژگي‌هاي خاص خود را دارد، ويژگي‌هايي كه در حوزه انتخابيه داراب و زرين‌دشت هم عامل تمايز اين دوره با ادوار گذشته اين انتخابات است. به گزارش   عصر داراب به نقل از خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، از بارزترين ويژگي‌هاي اين دوره انتخابات مجلس، شمار زياد داوطلبان در […]

    گزارش تحليلي خبرگزاری ایسنا از انتخابات مجلس دهم و ترکیب سياسي داوطلبان در داراب و زرين‌دشت
    پ
    پ

     

    انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، ويژگي‌هاي خاص خود را دارد، ويژگي‌هايي كه در حوزه انتخابيه داراب و زرين‌دشت هم عامل تمايز اين دوره با ادوار گذشته اين انتخابات است.
    به گزارش   عصر داراب به نقل از خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، از بارزترين ويژگي‌هاي اين دوره انتخابات مجلس، شمار زياد داوطلبان در مقايسه با ادوار گذشته است. به‌طوريكه تعداد داوطلبان در استان فارس حدود ۱۰۰ درصد افزايش نسبت به انتخابات نهم، افزايش داشته است.
    اما در حوزه انتخابيه داراب و زرين‌دشت، حضور ۳۰ داوطلب از طيف‌هاي مختلف سياسي و از ميان نخبگان دانشگاهي و مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي، افزايش قابل توجه داوطلبان در مقايسه با دور قبل را نشان مي‌دهد.
    بين چهره‌هاي داوطلب، مي‌توان نخبگان شناخته شده دانشگاهي و سياسي شهرستان و حتي فعالان سیاسی كشور را يافت. اگرچه نام‌هايي نيز در ميان ليست داوطلبان نام‌نويسي كرده وجود دارد كه كمتر شناخته شده هستند.
    يكي از ويژگي‌هاي اين دوره را مي‌توان تغيير يك‌باره و ناگهاني نگاه و گرايش سياسي برخي از چهره‌هاي شناخته شده سياسي، عنوان كرد به‌طوريكه تعدادي از فعالان نام آشناي اصولگرايي و جبهه پايداري، اكنون تلاش مي‌كنند با برند اصلاح‌طلبي يا مستقل،‌ حضور خود را در عرصه انتخابات مجلس دهم، ثبت و تثبيت كنند.
    حال آنكه به‌دليل محدوديت جغرافيايي حوزه‌هاي انتخابيه شهرستاني، مانند داراب و زرين‌دشت، شهروندان با گرايش‌ها و تمايلات و خاستگاه‌هاي سياسي و فكري بسياري از داوطلبان آشنايي كامل داشته و دارند.
    آگاهان سياسي و صاحب‌نظران در اين حوزه معتقد هستند، چنين تغيير رويكردهايي با توجه به رشد آگاهي‌ها و توسعه ابزارهاي ارتباطي، نه‌تنها تاثيري در جلب و جذب آراء ندارد بلكه موجب رويگرداني حاميان چنين چهره‌هايي از آنان نيز خواهد شد.
    ازديگر تفاوت‌هاي قابل بيان مي‌‌توان به استقبال جوانان تحصيلكرده اشاره داشت، افرادي كه با انرژي بيشتر، افكاري توسعه‌طلبانه و ايده‌هايي نو، پا در مسير گذاشته‌اند، هرچند اغلب نام‌ها براي مردم شناخته شده نبوده يا كمتر شناخته شده هستند.
    آرايش سياسي داوطلبان حوزه انتخابيه داراب و زرين‌دشت
    تركيب سياسي موجود در داراب و زرين‌دشت، برآيندي از آرايش سياسي استان فارس و كشور است، يعني حضور فعال سه جريان اصولگرا، جبهه پايداري و اصلاح‌طلب. البته نمي‌توان به‌سادگي از كنار چهره‌هاي مستقل، اعتدالگرا و كمتر شناخته‌شده‌ها، عبور كرد.
    در اين ميان حضور متفرق و متعدد افراد داراي تمايلات اصولگرايانه و حتي وابستگان به جريان فكري و سياسي جبهه پايداري، در اين حوزه انتخابيه، نشان از فقدان انسجام تشكيلاتي و نبود راهبردي مشخص در اين جريان‌هاي سياسي دارد.
    صاحب‌نظران معتقد هستند كه در اين دوره، افراد با ديدگاه اصلاح‌طلبي و اعتدالگراياني كه تحت عنوان حامي دولت به صحنه آمده‌اند، حضوري برنامه‌ريزي شده‌تر و سامان يافته‌تر دارند.
    البته اكنون براي مشخص كردن ليست‌ها و افرادي كه درون ليست‌هاي مختلف، جا خوش خواهند كرد،‌ زود است و بايد تا زمان اعلام نتايج بررسي صلاحيت‌ها و اعلام رسمي داوطلبان مورد نظر و حمايت گروه‌هاي مختلف سياسي صبر كرد.
    آگاهان مسائل سياسي تاكيد دارند كه حضور تمام جريان‌هاي فكري و سياسي، بي‌ترديد تاثيري مطلوب بر حجم مشاركت مردمي خواهد داشت و در اين ميان هرچه گروه‌ها و افراد در مسير معرفي خود و توانمندي‌هايشان تلاش بيشتري داشته و از تخريب ساير افراد و گروه‌ها پرهيز كنند، شور و نشاط مطلوب‌تري در فضاي انتخابات مجلس دهم حاكم خواهد بود.
    اطلاح‌طلبان
    با نگاهی به فهرست كسانيكه به‌عنوان داوطلب نام‌نويسي كرده‌اند و با اين تاكيد كه هنوز نتايج بررسي صلاحيت‌ها مشخص نشده است، متوجه خواهيم شد كه انتخابات دهم،‌ آوردگاهي سخت خواهد بود.
    از چهره‌های شاخصی اطلاح‌طلب و اعتدالگرا که هر یک به تناسب جایگاه و میزان پذیرش اجتماعی همچنین وزن سیاسی خود دارای اعتبار خوبی بین اقشار مردم هستند و به ‌نوعي شاخص و تامین کننده تمام سلايق و طيف‌هاي سياسي محسوب مي‌شوند، مي‌توان به علی محمد حقیقی، رضا انصاری، صفدر زارع حسن آبادی و علی‌اکبر زمردین اشاره كرد.
    اصولگرايان و جبهه پایداری
    تعداد داوطلباني كه با برند اصولگرايي يا جبهه پايداري، در انتخابات دهم ثبت‌نام كرده‌اند، به مراتب بيشتر از ساير تفكرات سياسي است.
    در ميان اين نام‌ها افرادي شاخص‌تر و شناخته‌ شده‌تر محسوب مي‌شوند و وزن سياسي بيشتري داشته از پايگاه مردمي خوبي نيز برخوردار هستند.
    از اين افراد، نبی‌الله احمدی، عباس خالقداری، فریدون دهقان، عبدالمحمد رستاد، محمدجواد زنگنه، محمدجواد عسکری، جلال فارسی‌نژاد، نوروز قبادی‌پور و ابوطالب کشتکار مي‌‌توان نام برد.
    اگرچه برخي از اين افراد تلاشي براي شاخص كردن برندهاي سياسي خود ندارند اما تمام جامعه در حوزه انتخابيه داراب و زرين‌دشت، آنان را با برند اصولگرايي و حاميان جبهه پايداري، به واسطه سبقه و سابقه آنان مي‌شناسند.
    البته هنوز مشخص نيست كه كدام‌يك از اين نام‌ها در ليست نهايي جبهه متحد اصولگرايي، جبهه پايداري و ساير گروه‌ها و ائتلاف‌هاي اصولگرايي، قرار خواهند گرفت. اما نكته مهم چرخش‌هاي سريع و ناگهاني برخي از اين افراد در مواضع سياسي است.
    چهره‌هاي مستقل
    در ميان داوطلبین حوزه انتخابیه داراب و زرین دشت چهره‌هایی نيز حضور دارند كه علي‌رغم داشتن گرايش‌هاي سياسي و حتي حضور در عرصه مسئوليت‌هاي اجرايي و سياسي در گذشته و حال، تحت عنوان چهره‌هاي مستقل ارزيابي مي‌شوند، افرادي كه هيچ گمانه‌زني از احتمال حضور آنان در قالب جريان‌هاي اصولگرايي، اصلاح‌طلبي و اعتدالي نمي‌توان ارائه داد.
    از افراد حاضر در ميان چهره‌هايي كه با برند مستقل و عمدتا اعتدالگرا وارد صحنه انتخابات دهم شده‌اند، افرادي هستند كه بيشتر علاقه دارند حضورشان به شكل مستقل و خارج از ائتلاف‌هاي رايج، تداوم يابد. اما نبايد از نظر دور داشت كه اغلب آنان بيشتر به خاستگاه‌هاي قومي، قبيله‌‌اي و خانوادگي خود اتكا دارند و اميدوار هستند كه با توجه به وابستگي‌هاي اجتماعي، بتوانند راي مورد نظر را در انتخابات كسب كنند.
    اين گروه بیشتر از آنچه تحت عنوان روش‌هاي پذيرفته شده سياسي مطرح مي‌شود، معادلات خود را با روش‌هاي سنتي، حل كرده و پاسخ مي‌دهند!
    اگرچه برخي صاحب‌نظران اعتقاد دارند كه چنين افرادي از دو زاويه به موضوع نگاه كرده و بر اساس همين ديدگاه، خود را مستقل معرفي مي‌كنند. يك ديدگاه موضوع بررسي صلاحيت‌ها و احتمال اين امكان كه به دليل اعلام وابستگي به جريان سياسي خاصي، زمينه رد صلاحيت آنان فراهم شود و ديگر جلب نظر و اعتماد و راي مردم و اين كه شايد مردم اكنون تمايل بيشتري به يك گروه يا جريان فكري خاص داشته باشند!!!
    در اين بين مي‌توان چهره‌هايي نظير محمدمهدی افشاری، اسكند بهمني، احمد علي‌پور و رضا كلامي را هم قرار داد. افرادي كه در سوابق فعاليت آنان، حضور در مجلس، فرمانداري و مديريت در مناصب اجرايي و … را مي‌توان ديد، سوابقي كه اغلب با برندهايي همراه بوده است.
    افراد كمتر شناخته‌شده
    صاحب‌نظران اعتقاد دارند كه ۱۳ داوطلب کمتر شناخته شده بیش از اینکه شانس خود را برای رقابت سخت انتخابات مجلس بصورت جدی محک بزنند، در خوش بینانه‌ترین تحلیل، ثبت‌نام كرده‌اند تا نتيجه بررسي صلاحيتشان را بدانند!
    زنان در حوزه انتخابيه داراب و زرين‌دشت
    زنان در هيچ دوره‌اي در حوزه‌هاي انتخابيه شهرستاني در استان فارس، نتوانسته‌اند با جلب نظر و اعتماد مردم، به مجلس راه يابند. اين در حالي است كه حضور زنان در عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و حتي سياسي، حضوري چشمگير و البته موفق بوده است.
    حال و با توجه به اينكه در اين دوره، سهم عمده‌ و تاثيرگذاري از راي مردم، به جامعه زنان اختصاص دارد، اگر ضريب مشاركت اين گروه از جامعه، نسبت به ادوار گذشته پررنگ‌تر باشد، احتمال دارد كه داوطلبان زن، به‌عنوان رقباي جدي، حتي براي افراد شناخته‌ شده و مطرح،‌ قد علم كنند.
    اما در اين دوره تنها يك زن، مريم خرم، از حوزه انتخابيه داراب و زرين دشت نام خود را به‌عنوان داوطلب ثبت كرده است.
    غائبان انتخابات مجلس دهم
    همواره در جامعه، ماه‌ها قبل از برگزاري يك انتخابات، گمانه‌زني‌ها در خصوص حضور يا غيبت افراد مختلف آغاز مي‌شود و با نزديك شدن به زمان انتخابات، اين گمانه‌زني‌ها به بررسي احتمال كسب موفقيت افراد حاضر، تغيير جهت مي‌دهد.
    در اين ميان همواره نام‌هايي در جامعه مطرح شده است كه غيبتشان در صحنه، صاحب‌نظران را به انديشه فرو برده است.
    در انتخابات دهم هم گمانه‌زني‌هايي در خصوص حضور چهره‌هايي نظير اسماعيل ثابت‌فرد رئيس شوراي اصلاح‌طلبان داراب، غلامحسين منتظري، مدير عامل شركت بهره‌برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي و محمود شاكر، رئيس دانشكده خبر شيراز، مطرح بود. اما هيچ يك از اين چهره‌ها نه از اين حوزه انتخابيه و نه از ساير حوزه‌ها، داوطلب نشدند.
    به گزارش ايسنا، به اعتقاد صاحب‌نظران انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي،‌ در حوزه انتخابيه داراب و زرين‌دشت، پر رنگ‌تر و پرشورتر از ادوار گذشته برگزار خواهد شد. هرچند نتيجه بررسي صلاحيت‌هاي داوطلبان،‌ در رنگ و حجم حضور و مشاركت مردم، تاثيرگذار بوده و است.

    ثبت دیدگاه

    34 دیدگاه برای “گزارش تحليلي خبرگزاری ایسنا از انتخابات مجلس دهم و ترکیب سياسي داوطلبان در داراب و زرين‌دشت”
    1. درود بر اسکندر بهمنی

    2. سلام. بنظر من این تحلیل زیاد درست نیست. بنطر من اسکندر بهمنی گزینه اصلی دولت هست و با توجه به سوابق مدیریتی کلان و شناخته تر بودن از شانس زیادی برخوردار هست.

      • بهمنی به احتمال ۹۰درصد توسط هییت نظارت شورای نگهبان ردصلاحیت میشه ودرصورت تایید شدن چون چهره تندروهست شانسی نداره میگی نه صبرکن . زارع هم تایید نمیشه.

    3. احتمال زیاد بهمنی رو تایید نکنن و اگه تایید شه نمیشه بگی صد درصد ولی شانس اول این دور از مجلسه

    4. به نظر میرسد رقابت بین افشاری و بهمنی و زارع واحمدی باشه

    5. بنظر من اینکه هر کسی با توجه به دلخواه خود بیاد بگوید این مطلب درست نیست و این حرفا دلیل نمیشه که یه مقاله غلط باشه فعلا که در داراب هیچ چیزی معلوم نیست هر کسی سنگ خودشو به سینه میزنه نه کاندیدای اصولگراها معلومه کیه نه اصلاح طلبا نه حامیان دولت همه سعی دارند که خودشون یه چرایی به بند قبای هر کدام از اینها آویزون کنند

    6. افرادی مثل بهمنی همیشه رد صلاحیت شده اند و میشوند….

    7. دقیقا درسته

    8. با امدن بهمنی شایستگی ها و لیاقت ها جایگزین ریاکاری و بی کفایتی ها میگردد.

      • اولا بهمنی تایید نمیشه ثانیا بالیاقت تراز بهمنی توکاندیدا نه یکی چندتاوجوذاره.ثالثا اگه بهمنی بالیاقت تربود ازاول انقلاب شرکت کرده یه با رای میاورد .رابعا بهمنی دیگه سنش بالا رفته توانایی کارنداره . خمسا ایشون بسیارتندروهست وجایگاهی بین قشرجوان نداره . پس زیاد حرص نخور رای نمیاره .

        • از اول انقلاب ؟خواهش میکنم وقتی از چیزی اطلاع ندارین قبل از این که در موردش نظر بدین از یه مطلع سوال کنید
          بهمنی پیش ازاین در مجلس هفتم و هشتم کاندید شده
          مجلس هفتم .با وجود این که با اول بود که وارد رقابت انتخاباتی میشد و رقبای سر سختی هم داشت در کمال تعجب نفر اول شد ولی به دلیل تعداد زیاد کاندیدا نتوانست
          یک چهارم ارا رابه دست بیاورد و در دور دوم فقط با اختلاف ۷۰۰رای نفر دوم شد
          مجلس هشتم .در مجلس هشتم با اختلاف نا چیز ۱۱۰۰رای دوم شد .
          پس بهمنی هر فقط وارد رقابت شده نشون داده شانش اول . البته همه از سوابق و اخلاق وگرایش ایشون خبر دارن فقط گروه کوچکی که از وارد شدنش تو انتخابات ناراحت هستن دارن بهمنی رو تخریب میکنن
          خدا هر چه مریض هست رو شفا و به راه راست هدایت کنه

      • خخخخخ
        جوک قرن

        • عزیزم جوک قرن نیست واقعیته. برو تو سایت دوره هفتم و هشتم رو ببین.

    9. اگربهمني تاييد نشد خيال همگي راحت كه زارع-افشاري-انصاري هم تاييد نميشن

    10. دوستان اشتباه نکنید احمدی نشان داده ازهمه شایسته تراست . و۹۰درصدمردم به این نتیجه رسیده اند که باتوجه به عملکرداحمدی وانجام طرحهای زیربنایی ازجمله راهسازی . بهداشت ودرمان . ابرسانی ازسد .پتروشیمی .راه اهن. ام.ار.ای. دانشکده پیراپزشکی. برق گرمسیری.گازرسانی و…شایسته است که جهت تکمیل همین پروزهها یه دوره دیگر به مجلس برود .بیایید یه بارهم که شده تجربه شهرهای همجوار رآمتحان کنیم . گول این وعده ووعیدهای بی ارزش رانخوریم . بیایید ازروی عقل ومنطق تصمیم بگیریم نه ازروی دل وهوا وهوس . بیایید فکراینده فرزندانمان وشهرمان باشیم .اینه ببینیم که اگه همین پتروشیمی راه افتد بقول فرماندار حداقل ۲۰۰۰تفرمشغول میشن . راه اهن باعث توسعه داراب میشه . بیایید تواناییها وعملکردها را مقایسه کنیم . حالاخوددانید.

      • این یعنی سر زیر برف کردن اگر احمدی به اندازه رستاد و رشیدی کار کرده بود الان دیگه از اون بت می ساختید
        این حرف ها برا یه عده افراطی که کور کورانه به مسائل نگاه میکنن خوب هس

      • عزیز من نمیخاد خودتو اذیت کنی همه تا حالا تصمیمشونو گرفتن به کی رای بدن دیگه جو سازی هیچ فایده نداره .

    11. اقایون این افرادی که میگن مادردولت نفوذداریم . نماینده دولتیم چرا پس گذشت دوسال ازعمردولت هیچ پست ملی یا استانی ندارند . ؟ این ایا گول زدن مردمه ؟ مردم بهوش باشید . مثلا انصاری بجز یه معلم دانشگاه چه پستی دارد؟ بهمنی چکاره هست دراین دولت .؟ زارع کجای دولت هست ؟ مردم بهوش باشید .

      • بهمنی الان بازنشسته شده و بعنوان مشاور در موسسه تخبگان استان در حال کار است مثل اینکه جنابعالی بهوش نیستی

    12. جناب آقای خدا بخش جناب آقای بهمنی معاون فرمانداری داراب بوده، چند سال فرماندار داراب بوده قسمت بودجه استانداری فارس بوده ریاست کل دانشگاه های پیام نور استان فارس بوده و در حال حاضر ریاست کل نخبگان استان فارس می باشد. اول تحقیق کن بعد بحرف.

    13. حسین جان بهمنی یکبار رد صلاحیت شده نه همیشه. اون یکبار هم دوره ی اصول گراها بوده.

    14. اقای بهمنی هیچوقت فرماندار داراب نبودند معاون فرماندار داراب بودند

      • مدت چهار سال آقای بهمنی فرماندار فسا بود. خدا خیرش بده. مرد عمل هست برایش آرزوی موفقیت میکنم.

    15. زنده باد مرد خستگی ناپذیر، دکتر احمدی

    16. با سلام
      انشاالله با یاری خداوند و حمایت مردم دو شهرستان آقای بهمنی نماینده خواهد شد.

    17. اگه فقط یه ذره دلمون واسه شهرمون بسوزه و منصفانه فکر کنیم حتما به جناب بهمنی رای میدیم

    18. با سلام
      ورود بهمنی به عرصه انتخابات تبریک عرض میکنم و برای ایشان آرزوی موفقیت میکنم.

    19. کاملا مشخصه که تاییدش بهمنی غیر ممکنه. آقای صفایی بعد از نهایی شدن می فهمی این شعارها و بزرگ کردنا جوک قرن بوده یا نه.

      • سعید جان میشه یه کم بیشتر توضیح بدی تا ما هم بفهمیم. و چرا تایید نمیشه با دلیل به ما بگو.

    20. سعید جان تا مشخص شدن نتیجه نهایی یه کم دیگه باید صبر کرد ولی بهت قول میدم بهمنی رو تایید کنن

    21. فقط بهمنی

    22. سلام خیال همه راحت این دور دور حاج آقا زمردین هست میگی نه منتظر باش تماشا کن