چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2005 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • کارگاه آموزشی اصول کاشت و داشت پسته در شهرستان داراب برگزار شد

    شناسه : 2436 ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵ 1328 بازدید ارسال توسط :

    با حضور ضیغمی کارشناس پسته مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس؛ کارگاه آموزشی اصول کاشت و داشت پسته ویژه کارشناسان و باغداران شهرستان داراب برگزار گردید. به گزارش عصر داراب به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی داراب؛در این کارگاه آموزشی مهندس ضیغمی با اشاره به تاریخچه کاشت پسته در ایران و استان فارس وسطح زیر […]

    کارگاه آموزشی اصول کاشت و داشت پسته در شهرستان داراب  برگزار شد
    پ
    پ

    با حضور ضیغمی کارشناس پسته مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس؛ کارگاه آموزشی اصول کاشت و داشت پسته ویژه کارشناسان و باغداران شهرستان داراب برگزار گردید.
    به گزارش عصر داراب به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی داراب؛در این کارگاه آموزشی مهندس ضیغمی با اشاره به تاریخچه کاشت پسته در ایران و استان فارس وسطح زیر کشت وعملکرد ارقام به اصول کاشت پسته از جمله اقلیم ، خاک و آب اشاره کردند.

    کارشناس پسته مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس اقلیم را در کشت پسته مهم ارزیابی کرد و افزود: اقلیم شامل شرایط آب و هوایی منطقه در دراز مدت است که به سه منطقه گرمسیری، نیمه گرمسیری ومعتدله و سردسیری قابل تفکیک می باشد که علیرغم برداشت عموم اقلیم مناسب کشت پسته اقلیم نیمه گرمسیری است. پسته به ۲۲۰۰ تا ۲۸۰۰ واحد گرمایی unit) heat ) نیاز دارد. نیاز سرمایی chilling requirement) ) پسته ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت است که می بایست در طول فصل پاییز و زمستان تامین گردد . این نیاز سرمایی در ارقام مختلف پسته متفاوت است (در کله قوچی که زود گل ترین است ۶۰۰ تا ۶۵۰ ساعت و در رقم اکبری که دیر گل ترین است ۱۲۰۰ ساعت)می باشد.
    ضیغمی مناسب ترین رقم جهت استان فارس را رقم احمد آقایی دانست و افزود: از لحاظ مقاومت به آفات و بیماری ها ، مقاومت به شرایط نامساعد محیطی ، درصد خندان بودن و نیم مغز بودن را رقم احمدآقایی است که این موضوع در یک طرح تحقیقاتی به اثبات رسیده است .
    وی در خصوص فاکتورهای مهم در احداث باغ پسته گفت: از جمله فاکتورهایی که باید در احداث باغ پسته در نظر داشت در نظرگیری زمان وقوع بارندگی در زمان گرده افشانی پسته است چون پسته گیاهی دو پایه است و گرده افشانی آن صرفا توسط باد صورت می گیرد وحشرات و زنبور در این کار تاثیری ندارند. بنابراین وقوع بارندگی در زمان گرده افشانی باعث مختل شدن عملیات و کاهش شدید عملکرد می گردد. زمان سرمای دیررس بهاره ، بادهای شدید و رطوبت نسبی را از دیگر عوامل موثر در احداث یک باغ پسته است.
    این کارشناس در ادامه؛ حفر پروفیل خاک حداقل به عمق ۲ متر و در نظرگیری لایه های خاک و تعیین موقعیت لایه hard pan ( با توجه به رشد عمودی ریشه پسته) ، حفر کانال کود جهت تغذیه پسته به عرض۱۲۰ سانتی متر و عمق ۲ متر و پر نمودن آن از کود حیوانی و کمپوست ، بحث شوری آب وخاک ( پسته خاک با شوری ۸ تا ۱۲ دسی زیمنس بر متر را تحمل می کند و ECآب بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ میکروموس بر سانتی متر قابل تحمل است ) ، تراکم درختان ( فاصله مناسب درختان روی ردیف ۳ متر و فاصله ردیف ها ۷ متر مناسب ترین تراکم است ) در کاشت پسته مهم ارزیابی کرد .
    گفتنی است این کارگاه آموزشی به صورت دو روزه برای آشنایی کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و پسته کاران منطقه تل بارگاه کوهستان به صورت تئوری و عملی با همکاری مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس، اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی داراب و مرکز خدمات کوهستان برگزار گردید.

    IMG_0950 IMG_0969

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.