جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • چهارمین سوگواره شعر مجتبوی داراب با حضور شاعران آئینی ۹ استان کشور برگزار می شود/ داراب علمدار برگزاری سوگواره امام مجتبی در کشور

    شناسه : 5135 ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 668 بازدید ارسال توسط :

    چهارمین سوگواره شعر مجتبوی داراب در هفتمین روز از ماه صفر  برگزار می شود. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز، احمد خوانسالار دبیر چهارمین سوگواره شعر مجتبوی داراب در نشست خبری و در جمع خبرنگاران شهرستان با اعلام این خبر افزود: این سوگواره به صورت منطقه ای و با حضور شاعران آئینی از […]

    چهارمین سوگواره شعر مجتبوی داراب با حضور شاعران آئینی ۹ استان کشور برگزار می شود/ داراب علمدار برگزاری سوگواره امام مجتبی در کشور
    پ
    پ

    چهارمین سوگواره شعر مجتبوی داراب در هفتمین روز از ماه صفر  برگزار می شود. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز، احمد خوانسالار دبیر چهارمین سوگواره شعر مجتبوی داراب در نشست خبری و در جمع خبرنگاران شهرستان با اعلام این خبر افزود: این سوگواره به صورت منطقه ای و با حضور شاعران آئینی از ۹ استان کشور در روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه در سالن فرهنگ و هنر داراب و با حضور و سخنرانی محقق و عاشورا پژوه مطرح کشور جناب آقای دکتر سنگری برگزار می شود.

    وی داراب را علمدار برگزار سوگواره امام مجتبی(ع) نامید و افزود:  داراب تنها  شهرستان در سراسر کشور است که سوگواره ای در خصوص امام حسن مجتبی(ع) برگزار می کند و امروزه در میان شاعران آئینی کشور به عنوان علمدار برگزاری این سوگواره شناخته می شود زیرا  چنین برنامه ای در هیچ نقطه ای از کشور برگزار نمی شود این در حالی است که سوگواره های فراوانی در در خصوص عاشورا در سراسر کشور و در شهرهای مختلف برگزار می گردد.

    خوانسالار دلیل برگزاری سوگواره مجتبوی را مظلومیت امام مجتبی عنوان کرد و افزود: داراب از یک طرف به واسطه بند چهارم صلح نامه امام حسن مجتبی و معاویه و همچنین وجود  آرامگاه  دحیه انصاری بعنوان سفیر آن امام مظلوم  انتساب به امام مجتبی دارد، از طرف دیگر برررسی های ما نشان از مظلومیت این امام بزرگوار داشت در حالی در خصوص مقام و منزلت سیدالشهدا کتب فراوان و اشعار زیادی چاپ شده و یا سوگواره های عاشورایی فراوانی برگزار می شد اما در خصوص امام حسن(ع) کار در خور توجهی انجام نشده بود، به همین خاطر تصمیم به برگزاری سوگواره ای برای شناخت و معرفی بیشتر امام مجتبی(ع)  گرفته شد.

    وی روند برگزاری این سوگواره را رو به رشد دانست و افزود:  این سوگواره ابتدا شهرستانی برگزار شد و کم کم به صورت منطقه ای و با حضور شاعران آئینی شهرستان های فارس و استان های همجوار برگزار شد، در حال حاضر و در چهارمین سوگواره مجتبوی شعرایی  از ۹ استان کشور شامل استان های فارس، اصفهان، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان حضور دارند. ان شاا… در نظر داریم تا این سوگواره در آینده به شکل ملی و با حضور شعرای آئینی سراسر کشور برگزار کنیم.

    دبیر چهارمین  سوگواره مجتبوی  مردمی بودن این سوگواره را مهمترین ویژگی این سوگواره دانست افزود: مهمترین ویژ گی چهارمین سوگواره شعر مجتبوی داراب؛ برگزاری آن توسط مردم و خیرین است.  سال های قبل این سوگواره با کمک و همراهی برخی ارگان های دولتی انجام می شد اما در چهارمین سوگواره هیچ گونه کمک مالی از اداره های دولتی اخذ نشده بلکه تمامی برنامه ریزی ها و هزینه های سوگواره توسط مردم و خیرین پرداخت شده و است.

    وی در خصوص بخش های مختلف این سوگواره گفت: در فراخوان این سوگواره  فقط شعرهای آئینی در خصوص امام حسن مجتبی(ع) دریافت شد از و ورود به سایر بخش ها از جمله ارائه مقاله و تحقیق خودداری شد.

    خوانسالار در خصوص تعداد و کیفیت اشعار ارائه شده گفت:  از بین ۸۰ شعر ارسال شده به دبیرخانه سوگواره  ۱۰ شعر توسط کمیته داروران  تأیید شد. امسال شعرهای خیلی وزینی به دبیرخانه ارسال شد و  مهمترین ویژگی  که این  سوگواره دارد رشد کیفی اشعار ارائه شده است.

    خوانسالار دلیل انتخاب روز هفتم ماه صفر برای برگزای این سوگواره را برخی روایات مبتنی بر شهادت امام مجتبی در روز هفتم ماه صفر دانست.  

    ثبت دیدگاه

    2 دیدگاه برای “چهارمین سوگواره شعر مجتبوی داراب با حضور شاعران آئینی ۹ استان کشور برگزار می شود/ داراب علمدار برگزاری سوگواره امام مجتبی در کشور”
    1. په عکساش کو خالو