پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2002 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • چقدر با وظایف نمایندگان در مجلس شورای اسلامی آشنا هستیم؟

    شناسه : 10536 ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 1271 بازدید ارسال توسط :

    نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی فقط دو وظیفه بر عهده دارد. اولین و مهمترین وظیفه نماینده در امر مهم قانونگذاری در مجلس است. به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی فقط دو وظیفه بر عهده دارد. اولین و مهمترین وظیفه نماینده در امر مهم قانونگذاری در مجلس است. […]

    چقدر با وظایف نمایندگان در مجلس شورای اسلامی آشنا هستیم؟
    پ
    پ

    نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی فقط دو وظیفه بر عهده دارد. اولین و مهمترین وظیفه نماینده در امر مهم قانونگذاری در مجلس است.

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی فقط دو وظیفه بر عهده دارد. اولین و مهمترین وظیفه نماینده در امر مهم قانونگذاری در مجلس است. دومین وظیفه نماینده مردم که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به طور جدی دنبال شود نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط دولتمردان است. خارج از این دو وظیفه، اقدامات وعده داده شده را باید خارج از اختیار و توان نمایندگان جستجو کرد.

    گفته شد اصلی ترین وظیفه نماینده در مجلس قانونگذاری است و اگر نماینده ای با این مهم آشنایی نداشته باشد چه بسا اتفاقات ناگواری برای کشور و حتی شهر خود رقم بزند. چه بسیار قانون هایی که سرتاسر ابهام دارند و دستمایه ای برای سودجویی برخی از افراد شده اند و همچنین چه بسیار قانون های مهمی که باید بروز رسانی شود. نماینده ای که صرفا به دنبال تحقق وعده و وعیدهای انتخاباتی خود باشد از قانونگذاری و پیشنهاد طرح عقب می ماند؛ از نظارت بر کارکرد دولت دست بر می دارد و چه بسا که برای تحقق وعده های خود، اقداماتی بر خلاف منافع کشور انجام دهد.

    نماینده ای که قادر نباشد مصالح و منافع کشور را بر مصالح و منافع شخصی خود تمییز دهد آیا براستی شایسته نمایندگی مردم را دارد؟

    اجازه دهید داستانی بازگو کنم تا به سهولت متوجه اهمیت نقش نمایندگان در مجلس شوید. روزی پسرک خردسالی به همراه خانواده خود به مهمانی دعوت می شود. میزبان درحال تعارف کردن ظرف آجیل بود و به پسرک رسید. پسرک از اینکه خودش بردارد امتناع کرد و به میزبان مجلس محول کرد. میزبان نیز اقدام پسرک را تحسین کرد و به حساب ادب و نزاکت پسرک به شمار آورد و با دستان بزرگ خود به پسرک آجیل داد. دوست پسرک از او پرسید چرا خودت بر نداشتی؟ پسرک گفت: آخه دستای من کوچیکه و آجیل کمی می توانم بردارم اما دستان آن آقا بزرگ بود و آجیل بیشتری به من رسید.

    این حکایت افراد اندکی از مردم در هنگام انتخابات است و عامه مردم عمل پسرک را درک نمی کنند. رفتار او موید تیزهوشی بود و زیرکانه بیشترین آجیل را از آن خود کرد بدون اینکه میزبان متوجه شود. او در سر هدف بزرگتری را می پروراند و میزبان که وکالت او را برای برداشتن آجیل پذیرفته بود او را به هدفش رساند گرچه از هدف کودک خردسال بی اطلاع بود.

    ما نیز باید اهداف بزرگ خود را از طریق نمایندگان دنبال کنیم و برای داشتن کشوری توسعه یافته و پیشرفته از نماینده ای توانمند در حد و اندازه های کشورمان استفاده کنیم.

    وظیفه نماینده در مجلس قانونگذاری برای کشور و نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط دولتمردان است. اگر هر دو این وظایف به خوبی انجام شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. تعدادی از کاندیداها برای جلب نظر مردم وعده و قول هایی می دهند که جزو وظایف ذاتی آنها نیست و صرفا با اینگونه رفتار عوام فریبانه خود را وامدار مردم می کنند. اگر نماینده ای در مجلس به عنوان ناظر بر عملکرد دولت، حقوق شهروندی را رعایت کند به طور قابل توجهی از میزان مشکلات و محرومیت ها کمتر می شود.

    علاوه بر دو وظیفه اصلی نمایندگان، وظیفه ای فرعی و نانوشته نیز از آنها انتظار می رود؛ در مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان آنچنان از قدرت و توانمندی باالایی برخوردارند و برای حوزه های انتخابیه خود اقدامات مفید و موثری انجام می دهند که دو وظیفه اصلی آنها تحت الشعاع قرار می گیرد.

    در هرصورت، باید ایرانی آباد داشته باشیم تا شهرهای کمتر برخوردار هم از نعمت های بیشماری که در کشور وجود دارد بهره مند شوند.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.