سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2000 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • پرفسور راجرام: کشاورزی و انقلاب صنعتی آلوده کننده محیط زیست هستند

    شناسه : 3020 ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 797 بازدید ارسال توسط :

    دکتر راجرام که بعنوان مهمان ویژه در همایش نیم قرن پژوهش و آموزش در راستای خود کفایی کشور  در داراب دعوت شده بود ضمن ابراز خورسندی از حضور در این همایش به نقش  انقلاب سبز در افزایش تولید غذا اشاره کرد و اظهار داشت: انقلاب سبز که توسط دکتر  برلوک  آغاز شد تاثیر بسیار زیادی […]

    پرفسور راجرام:  کشاورزی و انقلاب صنعتی آلوده کننده محیط زیست هستند
    پ
    پ

    دکتر راجرام که بعنوان مهمان ویژه در همایش نیم قرن پژوهش و آموزش در راستای خود کفایی کشور  در داراب دعوت شده بود ضمن ابراز خورسندی از حضور در این همایش به نقش  انقلاب سبز در افزایش تولید غذا اشاره کرد و اظهار داشت: انقلاب سبز که توسط دکتر  برلوک  آغاز شد تاثیر بسیار زیادی در تولید غذا در دنیا داشت و از شروع آن تولید و عملکرد گندم در دنیا افزایشی بوده است و در ۱۰سال گذشته سرعت و رشد عملکرد در دنیا ثابت شده و در حد ۱% در سال رسیده است . وی با اشاره به اینکه در ۴۰ سال آینده شرایط متفاوت خواهد بود گفت: ما نخواهیم توانست کارهایی که در  ۵۰ سال گذشته انجام میداده ایم در ۴۰ سال آینده انجام دهیم . چون سرعت تغییرات در حدی است که عملیات و کارهاییکه در گذشته انجام میداده ایم پاسخگو نخواهد بود . وی اساس انقلاب سبز را سه محور بذر اصلاح شده ، کود نیتروژن و آب آبیاری معرفی نمود.

    به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب؛ برنده جایزه جهانی غذا در سال ۲۰۱۴ گرم شدن زمین را ناشی از انقلاب صنعتی دانست و  افزود: از جمله مسائل و مشکلات پیش روی کشاورزی  بغیر از آب ، گرم شدن کره زمین و کمبود ماده آلی خاک است و می طلبد که به  این مسئله نگاه جامع تری داشته باشیم. گرم شدن کره زمین ناشی از انقلاب صنعتی و افزایش جمعیت است و از مهمترین عواقب  گرم شدن کره زمین کاهش بارندگی هاست که بی تاثیر از کل اکوسیستم جهانی نخواهد بود.

    وی  کشاورزی را ازجمله منابع آلوده کننده محیط زیست  معرفی کرد و بیان داشت: عدم مدیریت مطلوب بقایای گیاهی، تولید گاز متان از فضولات حیوانی و …. از جمله منابع آلوده کننده محیط زیست هستند و  جنگل های دنیا را از منابع تثبیت کربن و ازت می باشند.

    پروفسور سانجایا راجرام از بهنژادگران بزرگ گندم متولد ۱۹۴۴ میلادی در هندوستان می باشند که تحصیلات ابتدایی تا کارشناسی ارشد خود را در هندوستان و دکتری خود  را زیر نظر اساتید بزرگی همچون دکتر واتسون از دانشگاه سیدنی اخذ کرده اند . وی در طول ۳۵ سال خدمت خود در مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی(گندم و ذرت ) ( سیمیت) مدیر برنامه به نژادی گندم بوده که توانسته است ۴۸۰ واریته گندم را تولید کند که در ۵۱ کشور بعنوان رقم تجاری کشت شده از جمله ارقام غلات چمران ، سیروان و دیگر ارقام .

    وی در حال حاضر مشاور مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی برای مناطق خشک ( ایکاردو) و مشاور شرکت های خصوص بزرگ در آمریکا و هند هستند و بسیاری از به نژادان معروف کشور کارآموزان دکتر راجرام بوده اند.

    همایش نیم قرن پژوهش و آموزش در راستای خود کفایی کشور به همت مرکز تحقیقات کشاورزی داراب در دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی  در روز چهرشنبه ۲۵ فروردین ماه برگزار شد.

    و

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.