جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • پرفسور رئیسی در همایش بحران آب مطرح کرد: حفر چاه جدید از سال ۱۳۶۹ در داراب ممنوع شده است / فرو چاله ها و نشست های ایجاد شده همگی ناشی از اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی است

    شناسه : 5707 ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳ 1037 بازدید ارسال توسط :

    بدنبال اُفت شدید آبهای زیرزمینی و بروز پدیده خشکسالی طی سالیان اخیر و آگاه سازی همگان خصوصا بهره برداران بخش کشاورزی همایش بحران آب در داراب برگزار گردید. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی داراب؛ این همایش با هدف بررسی مسائل و مشکلات  و تعین راهکارهای […]

    پرفسور رئیسی در همایش بحران آب مطرح کرد: حفر چاه جدید از سال ۱۳۶۹ در داراب ممنوع شده است / فرو چاله ها و نشست های ایجاد شده همگی ناشی از اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی است
    پ
    پ

    بدنبال اُفت شدید آبهای زیرزمینی و بروز پدیده خشکسالی طی سالیان اخیر و آگاه سازی همگان خصوصا بهره برداران بخش کشاورزی همایش بحران آب در داراب برگزار گردید.

    به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی داراب؛ این همایش با هدف بررسی مسائل و مشکلات  و تعین راهکارهای مناسب جهت استفاده بهینه از آبهای موجود با حضور پدر علم آب ایران، مسئولین استانی، کارشناسان و صاحب نظران و بهره برداران بخش کشاورزی در تالار فرهنگ و هنر داراب برگزار گردید.

    دهقانی مدیر عامل آب منطقه ای فارس در این همایش با اشاره به کمبود آب در برخی نقاط جهان گفت:  تا سال  ۲۰۵۰ ، ۷۰ درصد جمعیت جهان با کمبود  آب روبرو هستند و  این پدیده در منطقه خاورمیانه و ایران شدیدتر می باشد .

    دهقانی خشکسالی را پدیده ای تدریجی و ویرانگر معرفی و افزود:  خشکسالی در استانهای فارس، کرمان و اصفهان و یزد بیشترین تآثیر داشته است که به دنبال آن کیفیت آبها نیز بشدت تخریب شده است.

    پرفسور رئیسی پدر علم آب ایران نیز در این همایش با اشاره به تعاریف آب تجدیدپذیر ( آب بارندگی ) بیلان منفی ، حداقل ذخیره هیدرولیکی اظهار داشت: طی سالهای اخیر متأسفانه بیشتر از آب تجدید پذیر ، از ذخیره مصرف کرده ایم که این امر باعث گردید بحران پنهان ( بهره برداری از آب حداقل و ذخیره ) به بحران آشکار تبدیل شود.

    پروفسور رئیسی اردکانی از جمله مسائل و مشکلات اضافه برداشت آبهای زیرزمینی را شامل : خشک شدن، کاهش آب چاهها ، قنوات ، چشمه ها ، بحران آب در سالهای خشکسالی ، افزایش هزینه سرمایه گذاری و کاهش حجم ذخیره سدها عنوان کرد.

    این صاحب  نظرحوزه آب  با اشاره به نتیجه انجام مطالعات سال ۱۳۷۲ توسط شرکتهای مشاور آب که نشانگر برداشت آب ۱۵ درصد بیش از آب استحصالی است اظهار داشت: در این مطالعه حفر چاه جدید از سال ۱۳۶۹ در داراب ممنوع شده و فرو چاله ها و نشست های ایجاد شده همگی ناشی از اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی است.

    رئیسی اردکانی در خصوص مهمترین علت بحران آب ایجاد شده گفت: بحران آب تنها مربوط به اضافه برداشت از آبهای ذخیره است  و ارتباطی با پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم ندارد  چون کشور ما از قدیم الایام با خشکسالی و تغییر اقلیم روبرو بوده است.

    اوی از جمله راهکارهای موجود برای مقابله با خشکسالی  را روش های مسقیم و غیر مستقیم عنوان کرد و افزود: در روش مستقیم  کاهش برداشت از چاها  شامل؛ مسدود کردن  چاههای غیر مجاز ، برداشت به اندازه مجوز ، بکارگیری روشهای نوین آبیاری ، نصب کننده های هوشمند  مد نظر است و در روش غیر مستقیم ؛ توسعه پایدار روستا، توسعه صنعت برای جذب نیروهای مازاد کشاورزی با برنامه آمایش سرزمین بعنوان راهی برای کاهش مصرف آب مد نظر است   .

    از جمله پیشنهادهای  پدر علم آب ایران به متولیان و به شوراههای اسلامی روستاها نصب کنتورهای هوشمند و محافظت از آن ، کاهش برداشت از آبهای زیرزمینی به نسبت سهم بارندگی ، صرفه جویی در مصرف آب ، بکارگیری سیستم های گلخانه ای و بکارگیری علم و فن بود.

    فرماندار داراب نیز در این همایش گفت: متاسفانه اتفاقاتی که در سالهای گذشته در کشور افتاده سبب شده که روز به روز وضعیت آبهای زیرزمینی بدتر شده و این امر امروز به یک بحران جدی تبدیل شده که می تواند کشور را دچار خطر کند که متأسفانه بیشتر مردم خطر بحران آب را درک کرده اند ولی به آن توجهی ندارند.

    عبدالرضا قاسمپور که در همایش بحران آب داراب، چالش ها و راهکارها سخن می گفت افزود: امروز جنگ برای آب سالم در دنیا شروع شده که اگر مسئولین و مردم برای حل آن اقدامی انجام ندهند کشور حتما دچار مشکل خواهد شد.

    وی از دیگر چالش های مهم بحران آب داراب را برداشت های بی رویه از سفره های زیر زمینی دانسته و گفت: اگر مردم به فکر آیندگان نباشند و خود مصرف آب را مدیریت نکنند قطعا زندگی و آینده خود و فرزندانشان دچار مشکل خواهد شد.

    فرماندار داراب تغییر الگوی کشت و استفاده از محصولات جایگزین را از راههای برون رفت از بحران آب دانست و خواستار نظارت بیشتر دستگاههای متولی در این امر مهم شد.

     

    img_1915 img_1916 img_1921 img_1934 img_1942

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “پرفسور رئیسی در همایش بحران آب مطرح کرد: حفر چاه جدید از سال ۱۳۶۹ در داراب ممنوع شده است / فرو چاله ها و نشست های ایجاد شده همگی ناشی از اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی است”
    1. سلام. از ۶۹ ممنوع بوده؟؟؟؟؟!!!!
      والا فرگ ما که سوراخ سوراخ شده از چاه؛ خدا