چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2005 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • وقتی نمی توان با طبیعت جنگید؛ تخریب جاده تنگ کتویه در اولین قهر طبیعت

    شناسه : 6586 ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸ 3594 بازدید ارسال توسط :

    یکسالی از آغاز عملیات احداث جاده ای در منطقه کوهستانی تنگ کتویه می گذرد، جاده پر حاشیه ای که آغاز آن با مخالفت جدی کارشناسان منابع طبیعی و دوستداران محیط زیست همراه بود. گر چه مهمترین مدعای ساخت آن دسترسی به باغات منطقه برفدان بود اما آنچه بیشتر از همه مورد نقد جدی مخالفین  قرار […]

    وقتی نمی توان با طبیعت جنگید؛ تخریب جاده تنگ کتویه در اولین قهر طبیعت
    پ
    پ

    یکسالی از آغاز عملیات احداث جاده ای در منطقه کوهستانی تنگ کتویه می گذرد، جاده پر حاشیه ای که آغاز آن با مخالفت جدی کارشناسان منابع طبیعی و دوستداران محیط زیست همراه بود. گر چه مهمترین مدعای ساخت آن دسترسی به باغات منطقه برفدان بود اما آنچه بیشتر از همه مورد نقد جدی مخالفین  قرار گرفت تخریب محیط زیست و منابع ملی نه تنها در زمان ساخت جاده  بلکه در دراز مدت بود که این نگرانی را بیشتر می کرد.

    درست در بهبوهه ساخت جاده و در جلسات متعدد؛ کارشناسان نه تنها بواسطه تخریب جنگل، محیط زیست و منابع  طبیعی بلکه بدلیل بافت نا مناسب خاک  که  از استحکام لازم برای ساخت جاده برخوردار نبود با ساخت آن مخالفت می کردند.

    اما با همه مخالفت ها؛ اصرار عده ای از مبتکران طرح  و داشتن نگاه مثبت برخی مقامات در حمایت از آنها، سرانجام این جاده ساخته شد و بقولی بدون گرفتن مراسم رسمی و حضور مقامات شهرستانی، استانی و یا ملی در سکوت به بهره برداری رسید. اما از انجا که خداوند در جایگاه عدالت است و بر اساس ضرب و المثل معروف بار کج به مقصد نمی رسد، در اولین و بزرگترین لطف خداوند که به این مردم خشکسالی زده روا داشت، حرف دلسوزان محیط زیست و کارشناسان منابع طبیعی به اثبات رسید و سیل کار خودش را کرد و بر سر جاده آن بلایی آمد که قبلا پیش بینی می شد. حال باید از متولیان این جاده پرسید که چرا باید بر سر جاده ای چانه زنی کرد که با اولین قهر طبیعت تخریب می شود و در اولین تجربه بارندگی حرف مخالفین را به اثبات می رساند؟

    اکنون نه تنها باید به حال تخریب منابع طبیعی و درختان چند ده یا صد ساله تأسف خورد بلکه باید برای هزینه گزافی که گفته می شود از جیب مردم و باغداران منطقه که از قشر زحمت کش جامعه هستند پرداخت شده است  نیز متأسف شد و از آن بدتر باید نگران پافشاری همان عده بود که برای اثبات عقیده نادرست خود سعی خواهند کرد تا این جاده را سرپا نگهدارند و هر سال با تخریب بیشتر؛ طبیعت، جنگل و منابع طبیعی را بیش از پیش رو فنا و نابودی ببرند. امید که اینبار و برای همیشه دست سر این جاده که با کوچکترین سیلی تخریب می شود بر دارند و به توصیه کارشناسان راه دیگری برگزینند و کمک کنند تا جان تازه ای در کالبد جنگل و منابع طبیعی منطقه دمیده شود.

    ثبت دیدگاه

    11 دیدگاه برای “وقتی نمی توان با طبیعت جنگید؛ تخریب جاده تنگ کتویه در اولین قهر طبیعت”
    1. واقعا خدای جای حق نشسته
      درود به این گزارش,زیبا

    2. چرا بدون فکر صحبت میکنی . کدوم قهر طبیعت پس مسدود شدن قنات فرگ و از بین رفتن گوسفندان عدهای از دامداران عزیز و تخریب خیلی از خیابان ها هم قهر طبیعت بود؟ نه داداش . اگه مردم به آن طبیعت سرسبز دسترسی داشته باشن چی میشه مگه؟ هیچی. فقط حیات خلوت از ما بهترون بهم میخوره همین.این همه جا تو ایران شده تله کابین و تفرجگاه اینجا هم باید بشه

      • سلام جناب هادی؛ منظور قهر طبیعت شرایط سختی است که بواسطه عوامل طبیعی مثل سیل بوجود می آید، هیچ کس با احداث جاده مخالف نبوده و نیست منتهی با کار کارشناسی که کمترین خسارت به بار بیاورد، ای کاش با برنامه ای منطقی چنین جاده ای ساخته می شد تا به طبیعت اینهمه خسارت وارد نمی شد و احداث کنندگان هم اینقدر ضرر و زیان نمی دیدند.

      • آهان.پس میخوان بعدش تله کابینم برامون بذارن؟ شما زحمت بکشید اول مجوز همین رو بگیرید وجریمه های تخریب اون رو بدید بعد هم بعد از هر بارندگی از نو درستش کنید، تله کابین پیشکش. اینهمه کارشناسان گفتن این راه مشکل داره و بدون کارشناسی و سلیقه ای هست کسی گوش نداد. من میخوام بدونم اگر خدای نکرده اون زمان زن و بچه مردم از این جاده افتضاح پرت میشدن یا ماشین و موتورسواری سقوط می کرد چه کسی پاسخگو بود؟ آیا مسؤولین محلی جوابی حداقل به وجدان خودشون داشتند؟

      • اونهایی که هزینه های سنگینی رو انجام دادن باید پاسخگوی بیت المال این مملکت باشن پسرم…

    3. سلام دوستان خارج از هرگونه بحث های بکش مکش بروید منطقه ببینید بعد از بارندگی چه برسر این جاده و منطقه آمده . آیا واقعا اهداف باغدار عملی شد این همه خسارت که فقط به جاده (خارج از تخریبهای منطقه )وارد شده و برای استفاده ازآن الان لازم است هزینه شود با اینکه هنوز اهالی هیچ استفاده ای از آن نبرده اند آیا واقعا ارزش داشت. در درجه دوم به فرض که الان این هزینه هم اهالی و باغدار متقبل شدند . اگر قرار است بعد از هر بارندگی این همه هزینه برای ترمیم جاده پرداخت شود واقعا جای بحث ندارد.شاید اینجا معنی قهر طبیعت برای ما روشنتر شود که هزینه ای که ما باید بپردازیم برای سود بردن از طبیعت خیلی بیشتر از آن سودی هست که قرار ببریم

    4. ظلم ما باعث قهر طبيعت شده است.هادی جون این صحبت رئیس جمهور در همايش سراسري مجريان برگزاري انتخابات ۹۶ است.که می توانی مراجعه بکنی و کامل مطالعه بکنی اینجا من قسمتهایی از آن را برای نمونه میاورم. رئيس قوه مجريه با بيان اينکه متأسفانه برخي از ما با طبيعت جنگيديم، خاطرنشان کرد: طبيعت صبور است، اما صبر طبيعت هم زمان دارد. وقتي ما به طبيعت ظلم مي‌کنيم، زمين را آلوده کرده، حق‌آبه تالاب‌ها را نمي‌دهيم و از سوي ديگر همسايگان ما هم در اين مسير با ما همکاري نمي‌کنند، نتيجه‌اش قهر طبيعت است. ظلم ما باعث قهر طبيعت شده است.روحاني گفت: اساس حل کار، توبه است، توبه يعني بازگشت به طبع صحيح و طبيعت سالم.( گرفته شده از روزنامه رسالت ۹۵/۱۲/۰۸ )

    5. چشم فرماندار و سایر مسؤولین محلی حمایت کننده از این طرح غیرقانونی روشن. از رئیس کل محترم دادگستری استان فارس تقاضا داریم طبق مصوبه شورای حفاظت اراضی و بیت المال با مخربین و مجریان و نیز مسؤولین محلی حامی آنها از هر دستگاهی که هستند برخورد قانونی و محکم داشته باشند.
      چشم مردم داراب منتظر اجرای عدالت هست.
      طبق مصوبه باید هم با مسئولین محلی که کوتاهی و همراهی کردند و هم با مجریان و شورای مربوطه برخورد قانونی شود.

    6. درود بر مهندس زارعی…..حرف حساب بی جوابه ….