شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • نمایشگاه محصولات فرعی مراتع در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب برگزار شد

    شناسه : 5369 ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱:۵۱ 1892 بازدید ارسال توسط :

    به همت انجمن علمی مرتع و آبخیزداری دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب؛ نمایشگاه محصولات  فرعی مراتع در محل این دانشکده برگزار شد. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ مهندس محمودی رئیس بخش مرتع و آبخیزداری دانشکده در آئین افتتاح این نمایشگاه گفت: مراتع به عنوان یکی از منابع طبیعی تجدید شونده، دارای […]

    نمایشگاه محصولات فرعی مراتع در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب برگزار شد
    پ
    پ

    به همت انجمن علمی مرتع و آبخیزداری دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب؛ نمایشگاه محصولات  فرعی مراتع در محل این دانشکده برگزار شد.

    به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ مهندس محمودی رئیس بخش مرتع و آبخیزداری دانشکده در آئین افتتاح این نمایشگاه گفت: مراتع به عنوان یکی از منابع طبیعی تجدید شونده، دارای ارزش های فراوانی از جمله چرای دام و تولید علوفه، حفاظت آب و خاک و جلوگیری از فرسایش، زنبورداری، بوم گردی (اکوتوریسم) است، همچنین بخشی از مرتع مربوط به محصولات فرعی از جمله گیاهان دارویی، صنعتی، خوراکی و معطر می باشد.

    وی در تعریف گیاهان دارویی گفت: به طور کلی گیاهان دارویی گیاهانی هستند که در آنها مواد ویژه به نام مواد موثره یا متابولیک ثانویه در برگ، گل، ساقه یا ریشه وجود دارد. امروزه گیاهان دارویی به عنوان نوآوری های زیستی در عرصه پزشکی، جایگزینی شایسته برای داروهای شیمیایی می باشد که یکی از عوامل مهم، حداقل عوارض جانبی این گیاهان است.

    رئیس بخش مرتع و آبخیزداری دانشکده  به حجم مبادلات تجاری گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: اقبال عمومی مردم از ۳ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته است. کارشناسان بر این باورند که گیاهان دارویی می توانند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت باشد، امروزه در دنیا حجم مبادلات گیاهان دارویی و صنعتی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار می باشد. اما سهم ایران در بازار گیاهان دارویی  ناچیز است.

    وی در خصوص تعداد گیاهان دارویی در ایران گفت: حدود ۱۷۰۰ گونه گیاه دارویی در ایران است که ۲۰۰ تا ۳۰۰  گونه شناسایی شده، در چین بیش از ۲۰۰ نوع گیاه دارویی کشت می شود و سهم اول بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

    محمودی خام فروشی را یکی از معضلات کشور دانست و گفت: متأسفانه محصولات ما بصورت خام از کشور خارج می شود. یکی از چالش های بزرگ کشور عدم فراوری و تهیه داروهای گیاهی است. مثلا شیرابه آنغوزه، باریجه، سقز، ریشه شیرین بیان و زعفران به صورت خام از کشور خارج می شود و این مواد تبدیل به داروهای گیاهی شده و با قیمت بالاتر به کشور فروخته می شود.

    وی در پایان به برخی محصولات فرعی مراتع اشاره کرد و افزود: محصولات فرعی در مراتع بر حسب ماهیت محصول و نحوه استحصال به بخش های زیر تقسیم بندی می شوند:

    صمغ: کتیرا، سقز، باریجه، انغوزه، گام آمونیاک

    مان ها: گز انگبین، ترنجبین، شکرک (شکر تیغال)، انزروت

    گال ها: گال بنه، قلقاف و مازوج، گال درمنه

    اندام های زیرزمینی: پیاز موسیر، ریشه خطمی، چوبک، ریواس، شیرین بیان، روناس و سریش

    میوه و دانه: بذر گلپر، بارهنگ، اسفرزه، زیره سبز و سیاه، خاکشیر

    گل: گل محمدی، گل گاوزبان، مریم گلی

    برگ: کنار، آویشن، مریم نخودی، مورد

    گفتنی است در این نمایشگاه شرکت های ساغر تولید کننده عرقیات و  یکی از شرکت های تولید کنننده روغن های گیاهی محصولات خود را عرضه کردند.

    1jpg-copy 4jpg-copy 3-copy

    ثبت دیدگاه

    3 دیدگاه برای “نمایشگاه محصولات فرعی مراتع در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب برگزار شد”
    1. سلام و خسته نباشید به آقای مهندس محمودی و دانشجویان بخش مرتع

    2. واقعا عالی بود

    3. عالی بود. خسته نباشید بچه های دانشکده منابع طبیعی داراب. انجمن علمی و دانشجوها و اساتید خسته نباشن.