سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • معاون وزیر و رئیس سازمان بهزستی کل کشور مطرح کرد: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اجباری می شود

    شناسه : 5775 ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 886 بازدید ارسال توسط :

    جلسه شورای اداری با حضور معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کل کشور برگزار شد. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز، جلسه شورای اداری با حضور دکتر محسنی بندپی، دکتر موسوی، رییس سازمان بهزستی استان فارس، نماینده مردم داراب و زرین دشت و جمعی از مدیران ادارات شهرستان، در فرمانداری داراب برگزار شد. […]

    معاون وزیر و رئیس سازمان بهزستی کل کشور مطرح کرد: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج اجباری می شود
    پ
    پ

    جلسه شورای اداری با حضور معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کل کشور برگزار شد.

    به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز، جلسه شورای اداری با حضور دکتر محسنی بندپی، دکتر موسوی، رییس سازمان بهزستی استان فارس، نماینده مردم داراب و زرین دشت و جمعی از مدیران ادارات شهرستان، در فرمانداری داراب برگزار شد.

    دکتر اونشیروان محسنی بندپی، معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کل کشور، تخصصی ترین سازمان در حوزه مسائل اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری از شیوع آسیب ها را سازمان بهزیستی دانست و گفت: هر کودکی که در سازمان به دنیا می آید مورد غربالگری شنوایی سنجی قرار می گیرد. تا دچار ناشنوایی و کم شنوایی نشود.

    محسنی بندپی افزود: اگر از ۲۰ سال قبل این پوشش را انجام می دادیم امروز از جامعه دو میلیونی معلولین،  ۱۴ درصد ناشنوا نبودند. غربالگری بین ۳ میلیون کودک ۳ تا ۵ سال در خصوص تنبلی چشم انجام شد و ۶۰ هزار نفر شناسایی شدند و اگر مداخلات به هنگام ما و گرفتن خدمات تخصصی نباشد به کم بینایی و نابینایی کودکان می تواند منجر شود.%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1%d8%a8%d9%86%d8%af%d9%be%db%8c4

    رییس سازمان بهزیستی کل کشور، از اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج خبر داد و بیان داشت: برای جلوگیری از معلول زایی در کشور و بر اساس مستنداتی که به مجلس ارائه شده، درسال ۹۴ و در هر استان یک شهرستان، در دو استان کشور و در همه شهرستان ها مشاوره ژنتیک را اجباری کردیم.

    وی افزود: غربالگری مشاوره ژنتیک و کسانی که نیازمند دریافت خدماتی تخصصی هستند از آغاز برنامه ششم، اجرا خواهد شد.

    محسنی بندپی در خصوص اورژانس اجتماعی نیز عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که طلاق به همراه دارد برنامه ریزی صورت گرفت تا در یکی از شهرها مشاوره قبل از طلاق انجام شود. این طرح در مشهد پایه ریزی شد تا زوجینی که در آستانه طلاق هستند، به کلینیک های مددجویی مراجعه کنند؛ با این روش شاهد کاهش  ۱۸ درصدی طلاق بودیم بنابراین سعی داریم تا این شیوه  را به همه استان ها تعمیم دهیم.

    دکتر سید مرتضی موسوی، رییس سازمان بهزیستی استان فارس، با ارائه آماری از تعداد معلولین تحت پوشش بهزیستی استان گفت: ما در کشور با ۲۳۰۰ معلول نخاعی جایگاه اول را در کشور داریم؛ کل افراد تحت پوشش بهزیستی ۱۰۵ هزار نفر می باشند که نشان دهنده عدم مسؤلیت پذیری دستگاههای دولتی و غیر دولتی است.

    موسوی در ادامه افزود: استان فارس در اعتیاد، ایدز و طلاق به ترتیب در رتبه های چهارم، سوم و پنجم قرار دارد و وضعیت اجتماعی خوبی وجود ندارد که می طلبد به عنوان جامعه ای متمدن، اوضاع بهتری داشته باشیم.

    %d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b3%d9%88%db%8c

    نماینده مردم داراب و زرین دشت در جلسه شورای اداری، با اشاره به  اوضاع نابه سامان استان فارس گفت: استان فارس به مرکزیت شیراز در ظاهر به نظر می رسد که استانی پیشرفته و برخوردار است ولی طبق آمار مقایسه ای با سایر استان ها روند توسعه و پیشرفت رو به کاهش می باشد.

    رضا انصاری افزود: سهم هر استان در تولید ناخالص ملی یکی از شاخص های توسعه می باشد و سهم استان فارس از ۶ درصد به ۴ درصد تنزل پیداکرده و جمعیت از ۶ درصد به ۷ درصد کل کشور رسیده و ما باید طبق روال قبل به ۷ درصد می رسیدیم که این در واقع نشان دهنده نزول ۳ درصدی رشد است.

    رضا انصاری بخش اقتصاد ملی را دارای سه حوزه کلیدی دانست و افزود: صنعت، خدمات و کشاورزی؛ سه حوزه کلیدی در بخش اقتصاد ملی است که در استان فارس در حوزه کشاورزی مشکلات فراوان و عدیده ای وجود دارد و در داراب و زرین دشت که واقعا از بین رفته باید دانست.

    وی افزود: یکی از حوزه های کلیدی که در استان فارس می توانستیم کار کنیم، تولید ثروت از محل خدمات به خصوص خدمات فناوری محور بوده است. در حوزه آی سی تی تقریبا عددی  ۳۹ هزار میلیارد تومانی در کشور وجود دارد که  سهم استان فارس نزدیک به صفر است. علی رغم اینکه این موضوع جای کار دارد هنوز هم کم توجهی می شود.

    رضا انصاری آماری نیز در خصوص وضعیت بیمارستان ها داد و عنوان کرد: در کشور به ازای هر ۳۵۰۰ نفربیمه شده تأمین اجتماعی یک تخت بیمارستان داریم اما در استان فارس به ازای هر ۷۰۰۰ نفر یک تخت داریم. به عبارت دیگر وضعیت استان فارس از میانگین کل کشور صددر صد بدتراست.

    وی در ادامه با انتقاد از مدیرانی که صرفا آمار ارائه می دهند اظهار داشت: وزیر نفت در مجلس با صراحت اعلام کرده است که در حوزه گاز روستایی وضعیت سه استان در کشور خیلی بد است؛ از جمله استان فارس. برخی از مدیران کشور فقط آمار می دهند و این آمار گول زننده است. باید با سایر کشورها و سایر استان ها  مقایسه انجام شود تا وضعیت مشخص شود. ما حق نداریم بگوییم نسبت به  ۲۰ سال گذشته رشد داشتیم.

    انصاری در خصوص آماربیکاری در استان فارس نیز گفت: ما در این مورد جزء ۷ استان اول کشور هستیم و بر اساس شاخص توسعه ای وضعیت خوبی نداریم؛ چرا که نرخ بیکاری ما از میانگین نرخ بیکاری کشوری بالاتر است.

    وی شاخص علمی و توسعه ای را ملاک مهمی دانست و عنوان کرد: ما اساسا درد محرومیت را تحمل می کنیم ولی تحمل تبعیض سخت است. اگر وضعیت اعتبار دولت خراب است که همینگونه است؛ باید نسبت به همه استان ها اینگونه باشد و در توزیع امکانات باید عدالت رعایت شود تا در داراب شاهد رشد اقتصادی باشیم.

    قاسم پور فرماندار داراب در ادامه جلسه شورای اداری تصریح کرد: با توجه به این امر که وظایف بهزیستی بسیار متنوع و متعدد می باشد لازم است با برنامه ریزی صحیح و به موقع از بروز آسیب های اجتماعی به ویژه معلولیت های جسمی و همچنین ناهنجاری های اجتماعی، پیشگیری به عمل آید.

    وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی شهرستان هستند افزود: اولویت دادن به فعالیت های پیشگیرانه به منظور ارتقا سلامت جامعه و جلوگیری از افزایش جمعیت گروههای هدف بهزیستی، چه در زمینه آسیب های اجتماعی و چه در زمینه پیشگیری از معلولیت ها، همچنین ارتقا کیفیت زندگی آحاد جامعه در اولویت کاری شهرستان داراب قرار گرفته است.

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.