پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مراسم عاشورایی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی در شهردوبرجی بزودی ثبت ملی می شود

    شناسه : 1468 ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۸:۴۱ 1023 بازدید ارسال توسط :

    مراسم معنوی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی در شهردوبرجی مرکز بخش فورگ شهرستان داراب با حضور جمع کثیری از مردم این بخش، مدیران وشهرستان و با حضور مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس برگزار شد. به گزارش عصر داراب؛ مژگان ثابت قدم مسئول ثبت میراث معنوی اداره […]

    مراسم عاشورایی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی در شهردوبرجی بزودی ثبت ملی می شود
    پ
    پ

    مراسم معنوی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی در شهردوبرجی مرکز بخش فورگ شهرستان داراب با حضور جمع کثیری از مردم این بخش، مدیران وشهرستان و با حضور مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس برگزار شد.
    به گزارش عصر داراب؛ مژگان ثابت قدم مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس که برای تکمیل پرونده ثبت ملی اثر معنوی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی در این مراسم شرکت کرده بود در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان داراب شرکت کرد.
    وی ابتدا به ویژگی های یک اثر معنوی برای ثبت ملی گفت: در خصوص ثبت آثار معنوی باید این آثار را ما از نزدیک ببینیم که آیا این اثر ارزش ثبتی دارد یا خیر؟ و بعد قدمت و منحصر بفرد بودن، مردمی بودن، حمایت ارگان هی دولتی، همه مهم هستند که ما همه این موارد را به شکل یک پرونده شامل متن، فیلم و عکس و هر چیزی که مورد نیاز باشد را مستند می کنیم، این آثار ابتدا در میراث فرهنگی فارس تأئید می شود و بعد پرونده به تهران ارسال می شود که در تهران ۱۰ داور داریم که در حوزه های مختلف آئینی مثل شعر، موسیقی، معماری و … طرح بازبینی می کنند و ما بعنوان نماینده در آن جلسه از طرح دفاع می کنیم.
    مژگان ثابت قدم در حخصوص وضعیت پرونده ثبت معنوی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی در دوبرجی بیان کرد: خوشبختانه با زحماتی که میراث فرهنگی داراب و شخص آقای پرویزی کشیده است سال گذشته پرونده به اداره کل میراث فرهنگی استان ارسال کرده اند که در این مدت نواقص آن رفع شده البته یکی از دلایل طولانی شدن بررسی این اثر هم به این خاطر بوده که جلسات مربوط به بررسی این پرونده ها در تهران بدلیل تغییر و تحولات مدیریتی انجام نشد بطوریکه یک ماه پیش نتیجه پرونده هایی که سه سال گذشته ارسال کرده بودیم را برایمان ارسال کردند که خوشبختانه ۶ اثر در فارس ثبت ملی شدند اما پرونده هایی که یکسال گذشته ارسال شده اند هنوز مورد بررسی قرار نگرفته اند که یکی از پرونده هایی که از یک سال قبل ارسال شده بودند همین پرونده برافراشتن پرچم در دوبرجی جزء همین پرونده ها بود که پس از رفع نواقص تا هفته آینده پرونده را به تهران ارسال خواهیم کرد.
    وی ویژه گی های منحصر بفرد این مراسم گفت: این مراسم معنوی خیلی عالی بود و من خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم بخاطر اینکه دیدم مردم خیلی با شور و اشتیاق در مراسم شرکت کرده بودند من امیدوار هستم که بزودی بتوانم این مراسم را به ثبت برسانیم.
    وی آثار معنوی فارس که ثبت ملی شده اند را ۱۲ اثر عنوان کرد و افزود: درحال حاضر ۱۲ آیین عاشورای فارس شامل تعزيه شيراز، سروستان، كازرون، صحرارود فسا، خرمبيد و مراسم عزاداري عاشوراي روستاي دوان، همچنين مراسم خيمه هاي برافراشته زرقان، سينه زني قطاري شيراز و سينه زني لاري ها و مراسم عمه كبار خرمبيد و چك چكو و چارچوگرداني استهبان از جمله آئين هاي مذهبي عاشورايي فارس است كه در فهرست ملي ايران به ثبت رسيده است.
    مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس نتایج ثبت آثار معنوی گفت: با ثبت این اثر وظیفه شما سنگین تر می شود چون پس از ثبت باید برای همیشه این طرح را زنده نگهدارید زیرا در حال حاضر با توجه به اینکه فضای مجازی تا حدودی جوان های ما را از سنت ها و باور هایشان دور می کند ثبت این آثار باعث می شود این اثار در حافظه تاریخی جامعه باقی بماند حتی گاهی می شود این آثار را ثبت جهانی و بین المللی کرد و در واقع یک اثر ثبت شده پیشینیه یک منطقه را نشان می دهد.
    وی در خصوص زمان ارسال پرونده به تهران هم گفت: در راستای ثبت اثر معنوی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی در بخش فورگ امروز مراسم را از نزدیک دیدیم و ان شاا… ظرف هفته آینده به پرونده به تهران می فرستیم امید وارم که خیلی سریع بتوانیم کار ثیت آنرا انجام بدهیم.
    پرویزی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری داراب هم در خصوص ثبت این اثر معنوی گفت: در آبان ماه سال گذشته مقدمات تشکیل پرونده ثبتی اثر معنوی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی در شهر دوبرجی بخش فورگ فراهم شد که در یک سال گذشته نسبت به رفع نواقصی که در پرونده بوده انجام شده و امروز شاهد حضور کارشناس محترم اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در بخش فورگ بودیم و امید داریم تا با تکمیل و ارسال پرونده به تهران این اثر معنوی تأئید و به ثبت ملی برسد.

    ثبت دیدگاه

    11 دیدگاه برای “مراسم عاشورایی برافراشته شدن پرچم سرخ حسینی در شهردوبرجی بزودی ثبت ملی می شود”
    1. از حضور خانم ثابت قدم در این بسیار خورسند شدیم.خدا قوت جناب اقای پرویزی و اصحاب رسانه

    2. جناب آقای مهندس علی زارعی از زحمات پرتلاش شما در عرصه خبر وسایت فعال شما صمیمانه تشکر می کنی. خداقوت

    3. ضمن سپاس ازخبر نگاران آقایان مجتبا صالحی-بهنام جعفریان پور-اصغر هادی-شهباز حقیقت و رسول امیری که در مراسم آیینی پرچم سرخ حسینی در شهر دوبرجی فعالانه تلاش کردند از همه عزیزان انتظار داریم که همچنان پی گیر ثبت این اثر ملی بی نظیر باشند .از خانم ثابت قدم و اداره ی میراث فرهنگی شهرستان داراب کمال تشکر داریم که پی گیر این جریان هستند.از سایت مردمی و دلسوز عصر داراب صمیمانه تشکر می کنیم که انعکاس می دهید

    4. انشاالله که ب زودی به ثبت برسد تا اولین اثر آیینی داراب ثبت ملی شود

    5. عکس ها بسیار زیبا و دیدنی ست انشالا سال دیگرهم شرکت می کنیم اجرتان با حسین

    6. سلام من از نزدیک این مراسم معنوی رادیدم وافرین برشور واحساس مردم فورگ، واقعا دست مریزاد اقای رزمجو وشهردارپرتلاش دوبرجی، واز آقای پرویزی تشکرمیکنیم که ثبت ملی شود.

    7. از هیات های مذهبی-گروه تعزیه دوبرجی-شهرداری و شورای شهر دوبرجی-اداره میراث فرهنگی-گروه موزیک- خواهران حاملان پرچم-واهالی پرشور دوبرجی و همه عوامل پشت صحنه سپاسگزاریم…
      خبرنگاران عاشقانه کار کردند.انجمن دوستداران میراث فرهنگی فورگ وهمه بخش فورگ وداراب درود برشما

    8. ازنزدیک مراسم را دیدم جوانان شهردوبرجی استعدادهای خوبی درانجام برنامه ها دارند…دستشان درد نکند .رسانه ها هم توسط بچه های دوبرجی پایشان به بخش فرگ بازشد.

    9. از آقای پرویزی که درتمام صحنه ها پرتلاش وپرانرژی ظاهر میشه تشکر میکنم انشاالله هرکسی برای این شهرزحمت میکشه موفق سربلند باشه

    10. از مسئول محترم میراث فرهنگی پرتلاش وفعال وجهادی قدردانی میکنم