جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس: ملتی که بهتر مطالعه می کند بهتر هم مطالبه می کند

    شناسه : 2276 ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶ 744 بازدید ارسال توسط :

    مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس گفت: در کشوری زندگی می کنیم که در برابر دانستن مقاومت می کنیم که این خیلی سخت و تلخ است، ما در وضعیتی زندگی می کنیم که روز به روز خودمان را به تاریکی نزدیک می کنیم، در همین روزگارانی که همگی یمان باید با هم وضو بگیریم و […]

    مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس: ملتی که بهتر مطالعه می کند بهتر هم مطالبه می کند
    پ
    پ

    مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس گفت: در کشوری زندگی می کنیم که در برابر دانستن مقاومت می کنیم که این خیلی سخت و تلخ است، ما در وضعیتی زندگی می کنیم که روز به روز خودمان را به تاریکی نزدیک می کنیم، در همین روزگارانی که همگی یمان باید با هم وضو بگیریم و با هم یا علی گفته و فکری به حال مملکت بکنیم.
    به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب؛ دکتر جعفری مدیر کل کتابخانه های عمومی استان فارس که برای برررسی وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان داراب و افتتاح کتابخانه سردار اسلامی نسب روستای هدف گردشگری لایزنگان به داراب سفر کرده بود در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی داراب گفت: حقیقت اینست که ما از مطالعه فاصله گرفته ایم که بخش عمده آن ناشی از تغییر و یا دگرگونی است که در سبک زندگی ما بوجود آمده و من آنرا واژگونی در سبک زندگی می دانم، ما مردمانی هستیم که شب ها به دور هم جمع می شدیم یا کتاب می خواندیم یا در مورد کتابی که خواندیم با هم صحبت می کرد یم مثل شاهنامه یا حافظ و سعدی،درست بر عکس این روز ها که حرف های صد تا یک غاز می زنیم، اما امروز وقتی وارد یک خانه می شویم بجای اینک سووال کنیم آخرین بار چه کتابی خوانده ایم به هم دیگر جک نشاتان می دهیم و در خصوص تمام پدیده های تلخی که در اطراف ما می گذرد تمام خلاقیتمان را داده ایم تا از آن حادثه غم انگیزی که دور و برمان می گذرد یک طنز تازه ای بسازیم و همگی مان بر این سیاه روزی خودمان می خندیم و می گذریم. درست مثل کسانی هستیم که داریم غرق می شویم و نظاره گریم تا آب از سرمان بگذرد. ما ملتی هستیم که بشدت از نگران شدن نگران می شویم و سعی داریم تا در آخرین لحظه هم خودمان را به نگرانی مبتلا نکنیم.
    وی در ادامه با اشاره به اینکه رسانه های ما در حوزه کتاب نارسا هستند افزود: فعالیت های تبلیغی و ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی بسیار ناچیز است، در مملکتی که رسانه ملی ما به جای اینکه به روشنی و روشنایی بپردازد، انواع و اقسام بهانه ها را فراهم می کند تا فقط به خوشبختی مردم حمله کند چه اتفاقی می افتد؟ رسانه ملی ما چقدر فرصت برای کتاب گذاشته؟ رسانه ای که مسوولش با حکم مستقیم مقام معظم رهبری منصوب می شود تا چه اندازه شییه مقام معظم رهبری در مورد کتاب فکر می کند؟ آیا پفک و ماکارونی برای صدا و سیمای ما مهمتر نیست؟ آیا مجموعه های تفریحی و تجاری برای صدا و سیما مهمتر نیست؟
    مدیر کل کتابخانه های عمومی استان فارس در ادامه بیان داشت: نهادهای اجتماعی دولتی درکشور ما اینقدر گرفتارند که ما نمی دانیم در حوزه کتاب کجای کارند! امروز متأسفانه برای مقوله کتابداری در نظام آموزش و پرورش ما که باید پایه ریز این مسئله باشد فکری نشده، یکی از دلایلی که باعث شده ما ملت کتاب نخوانی هستیم علیرغم اینکه می دانیم کتاب خیلی خوب است اینست که استاد بهانه تراشی هستیم.
    وی مطالعه را پیش نیاز مطالبه گری دانست و افزود: رفاه فردی و اجتماعی بوجود نمی آید مگر اینکه مردم کتابخوان شوند و این حاصل یک پژوهش میدانی است که در یکی از معتبر ترین مؤسسات پژوهشی آمریکا وابسته به دانشگاه میشیگان انجام شده و متوجه شده اند که جوامعی که در آن مردم کتابخوان ترند از رفاه نسبی بیشتری بخوردارند و این ربطی به اقتصاد و نفت و تورم و انس طلا ندارد زیرا در این جوامع مردم بواسطه مطالعه رفاه را می شناسند و بلدند کجاها مطالبه کنند. و طبیعی است؛ ملتی که بهتر مطالعه می کند بهتر هم مطالبه می کند.
    او به طاقت فرسا بودن مطالعه در کشور اشاره کرد و افزود: در بسیاری از آمارها ما پائین هستیم و بخاطر اینکه عمل مطالعه در کشور ما یک کار طاقت فرساست و کار آسانی نیست، بر خلاف سایر کشورها که مطالعه کار آسانی است، زیرا اولاً؛ ما یادمان رفته که کتاب ارزان ترین و ارزنده ترین محصولی است که بشر توانسته به آن دسترسی پیدا کند در صورتی که ارزش لوازم منزل بیشتر از کتاب است. مطالعه در کشور ما آنقدر جدی گرفته نشده که هیچکس نمی تواند بگوید نرخ مطالعه در کشور ما چند دقیقه است، زیرا این قضیه برایمان مهم نبوده که بخواهیم روی آن تحقیق کنیم و آمارهابی هم که گفته می شود دروغ است. ثانیا یکی دیگر از دلایل طاقت فرسا بودن کتابخوانی در کشور ضعف آموزش و پرورش است. زیرا از همان ابتدا دانش آموزان را با مطالعه و روش های نوین مطالعه آشنا نکرده است. حروف الفبای ما در مقایسه با حروف الفبای سایر کشورهای جهان، آسانترین حروف الفبای جهان است اما نرخ مطالعه ما پائین است، زیرا روش های مطالعه نوین مثل تند خوانی، روان خوانی و خوب خوانی در آموزش و پرورش ما آموزش داده نشده است.
    وی جایگاه کتابخانه را در مناطق مهم ارزیابی کرد و گفت: کتابخانه باید مرکز فعالیت های فرهنگی منطقه باشد. مردم باید احساس کنند که با داشتن کتابخانه هلال احمر، آموزش و پرورش، بهزیستی، کانون پرورش فکری دارند و من کتابداری که فقط کتاب بدهد و بگیرد را قبول ندارم.

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    SONY DSC

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس: ملتی که بهتر مطالعه می کند بهتر هم مطالبه می کند”
    1. سلام و درود بر مدير محترم سايت و مدير كل كتابخانه هاي استان
      بسيار خرسنديم كه چنين انسانهايي با اين طرز تفكر در استان داريم آري عزيزان تنها راه نجات جامعه ما از اين معضلات پيش رو فقط و فقط مطالعه و خواندن كتاب است بدون مطالعه ما با چه پشتوانه علمي مي توانيم حرف بزنيم بدون علم و آگاهي معلم ما چگونه مي تواند معمار باور سازي خوبي براي فرزندانمان باشد.
      بدون مطالعه پزشك ما چگونه مي تواند نسخه اي كابردي و فني تجويز كند بدون مطالعه ما در جهل و ناداني هستيم و تكليف اين انساني كه در جهل بسر برد مشخص است
      عزيزان در هر مقامي كه باشيد بخصوص پستهاي مديريتي بيشتر به مطالعه و به روز بودن علم خودنياز داريم بخصوص در اين زمان كه هر چند سال علوم و تحقيقات علمي جديد مي شوند و … اما در عمل ما شاهد عكس قضيه هستيم مديران ما كمتر از بقيه افراد جامعه مطالعه مي كنند چون فرصت اين كار را ندارند و شايد هم نمي دانند همين كه مطالعه ندارند فرصت هيچ كاري را ندارند و …
      متاسفانه آمار مطالعه در جامعه ما بسيار پايين است و نتيجه آن نيز بايد در راهروي دادگاهها و صف بيمارستانها و … جستجو كردبياييد فرهنگ كتاب خواني و مطالعه را رواج دهيم در همه سطوح جامعه تا خودمان راحت تر زندگي كنيم تا شاهد جامعه اي سالم و عاري از هر گونه جرم و جنايت و نابساماني باشيم به اميد آن روز