جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • مؤسسات آموزش عالی مشمول طرح ساماندهی مشخص شدند/ الحاق مجدد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب به دانشگاه شیراز

    شناسه : 13222 ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴ 720 بازدید ارسال توسط :

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی با روسای دانشگاه‌های مجری طرح ساماندهی آموزش عالی، ضمن تاکید بر اجرای کامل جزئیات این طرح و همچنین پشتیبانی و حمایت از موسسات الحاق شده، کیفی‌سازی آموزش، ماموریت‌گرایی و تمرکز زدایی را از مزایای اصلی اجرای آن عنوان کرد. به گزارش عصر داراب نیوز به نقل از […]

    مؤسسات آموزش عالی مشمول طرح ساماندهی مشخص شدند/ الحاق مجدد دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب به دانشگاه شیراز
    پ
    پ

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی با روسای دانشگاه‌های مجری طرح ساماندهی آموزش عالی، ضمن تاکید بر اجرای کامل جزئیات این طرح و همچنین پشتیبانی و حمایت از موسسات الحاق شده، کیفی‌سازی آموزش، ماموریت‌گرایی و تمرکز زدایی را از مزایای اصلی اجرای آن عنوان کرد.

    به گزارش عصر داراب نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست روسای دانشگاه‌های مجری طرح ساماندهی آموزش عالی صبح دوشنبه با هدف هم‌اندیشی و تبادل تجارب دانشگاه‌هایی که الحاق واحدهای کوچک‌تر داشته‌اند، با حضور وزیر علوم و برخی معاونان ذی‌ربط به صورت برخط برگزار شد.

    وزیر علوم در این نشست با اشاره به تلاش‌های فراوانی که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری طی سال‌ها داشته‌اند، گفت: امیدوارم مجموعه این فعالیت‌ها و تلاش‌ها مبنای رشد و توسعه کیفی در حوزه علم و فناوری باشد.

    دکتر منصور غلامی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی آموزش عالی مصوبه شماره ۷۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: هدف از اجرای این مصوبه کیفی‌سازی آموزش و ارتقا کیفیت خدمات دانشگاه‌هاست که تقریباً همه بخش‌های آن اجرا شده و یا در حال نهایی شدن است.

    وی افزود: این مصوبه جزو معدود مصوباتی بوده است که با جمیع جوانب به صورت کامل اجرا می‌شود. در بخش نهایی آن هم ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها است که به تدریج در حال تحقق است و در راستای پیشبرد برنامه‌های راهبردی حوزه آموزش عالی بسیار موثر خواهد بود.

    دکتر غلامی ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف است با الحاق و یا تجمیع موسسات آموزشی کوچک در موسسات آموزشی بزرگ به سمت ساماندهی آموزش عالی حرکت کند. در این طرح موسسات موجود حفظ می‌شوند اما با هدف کیفی‌سازی و ماموریت‌گرایی، به لحاظ مدیریتی و حمایتی به مجموعه بزرگ‌تر ملحق می‌شوند تا تحت یک مدیریت مرکزی برنامه‌ریزی و هدایت شوند.

    وزارت علوم از سال ۱۳۹۷ انجام کار کارشناسی این موضوع را به صورت جدی و گسترده در قالب ساماندهی معطوف به تجمیع و الحاق پیگیری کرده است. برنامه ساماندهی مؤسسات با پشتوانه اطلاعات فراهم شده، جلسات متعدد و مستمر با صاحب ­نظران و مدیران آموزش عالی هر استان، بازدید و مذاکره میدانی در استان­های مختلف، و بررسی­ های دقیق کارشناسی در ستاد وزرات، تدوین و برای اجرا آماده شده و به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و شورای گسترش و برنامه­ ریزی آموزش عالی رسیده است و نهایتا پس از تصویب مراجع قانونی ذی ربط در حال پیاده­ سازی است.

    دکتر رحیمی نماینده ویژه وزیر علوم در اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی در اجرای این طرح بحثی با عنوان ادغام نداریم، گفته بود: درحال حاضر حدود ۲۰ موسسه به دانشگاه های استانی الحاق شده است و بر اساس برنامه قرار است ۳۰ تا ۳۵ دانشگاه دولتی تا اول مهر به دانشگاه های مرکز و بزرگ ملحق شوند.

    با توجه به آنکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این اجازه را به وزارت علوم داده است که ساماندهی مراکز آموزش عالی به تدریج اتفاق افتد درحال حاضر با سه دسته دانشگاه مواجه هستیم. دسته نخست دانشگاه‌هایی که الحاق آن‌ها مشخص و ابلاغ شده است؛ دسته دوم دانشگاه‌هایی که ساماندهی آن‌ها در حال بررسی است و دسته سوم دانشگاه‌هایی که برای شروع بررسی و ساماندهی، منتظر مجوز شورای گسترش هستند.

    طبق جدول زیر در مرحله اول اجرای این طرح تعدادی از  واحدهای آموزشی به دانشگاه های مادر الحاق شده اند از جمله دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب که مجددا به دانشگاه شیراز الحاق شده است. گفتنی است شورای گسترش آموزش عالی در سال ۹۲  با انفکاک  این دانشکده از دانشگاه شیراز موافقت نمود اما بنا به دلایلی و با گسترش بی رویه مراکز آموزش عالی در کشور و بویژه در استان فارس و عدم همراهی مدیران وقت دانشکده این مرکز دانشگاهی از ارتقا به مراتب بالاتر از جمله مجمتع آموزش عالی باز ماند تا اینکه وزارت علوم طرح آمایش آموزش عالی را برای جلوگیری ااز رشد بی رویه مراکز دانشگاهی مصوب نمود و  بر اساس این طرح دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب بار دیگر به دانشگاه شیراز الحاق شد.

    بر این اساس فهرست دانشگاه‌هایی که الحاق آنها مشخص شده، به شرح زیر است:

    عنوان مصوب جدید عنوان مصوب قبلی
    دانشگاه صنعتی ارومیه – دانشکده فنی مهندسی خوی دانشکده فنی مهندسی خوی دانشگاه ارومیه
    دانشگاه حکیم سبزواری
     دانشکده فنی و مهندسی فناوری‌های نوین سبزوار
    حضرت زینب (س) (ویژه خواهران)
    دانشکده فنی و مهندسی فناوری‌های نوین سبزوار حضرت زینب (س)
    (ویژه خواهران)
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) –
    مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا
    مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا
    دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشکده فناوری‌های نوین نمین (سبلان)
    دانشگاه فناوری‌های نوین سبلان
    دانشگاه بجنورد – دانشکده کشاورزی شیروان دانشکده کشاورزی شیروان
    دانشگاه بجنورد – مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین  مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین 
    دانشگاه صنعتی اصفهان – دانشکده فنی مهندسی گلپایگان دانشکده فنی مهندسی گلپایگان
    دانشگاه سمنان
    پردیس فرزانگان سمنان ( ویژه خواهران)
    پردیس فرزانگان سمنان
    ( ویژه خواهران)
    دانشگاه اصفهان – مرکز آموزش عالی شهرضا مرکز آموزش عالی شهرضا
    دانشگاه اصفهان – دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار
    دانشگاه شیراز – دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب
    دانشگاه بیرجند – پردیس صنعتی بیرجند  دانشگاه صنعتی بیرجند
    دانشگاه شهیدچمران اهواز – پردیس صنعتی شهدای هویزه دانشگاه صنعتی شهدای هویزه
    دانشگاه بوعلی سینا – مجتمع آموزش عالی فاطمیه نهاوند
    ( ویژه دختران)
    مجتمع آموزش عالی فاطمیه نهاوند
    ( ویژه دختران)
    دانشگاه صنعتی شیراز – مرکز آموزش عالی لامرد مرکز آموزش عالی لامرد
    دانشگاه ولیعصر رفسنجان
    دانشکده علوم انسانی حضرت نرجس (س) (ویژه خواهران)
    دانشکده علوم انسانی حضرت نرجس (س)
    (ویژه خواهران)

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.