جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • فردین نژاد محقق مرکز تحقیقات کشاورزی داراب مطرح کرد: زعفران گیاه مناسب جهت تغییر الگوی کشت در شهرستان داراب

    شناسه : 1088 ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰:۳۹ 1264 بازدید ارسال توسط :

    کارگاه یک روزه کشت و کار زعفران با حضور جمعی از کشاورزان منطقه لایزنگان داراب برگزار شد. به گزارش عصر داراب به نقل از روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی داراب؛ در جهت ترویج کشت زعفران بعنوان کشت جایگزین در بعضی مناطق شهرستان داراب، اداره جهاد کشاورزی  با همکاری محققین مرکز تحقیقات کشاورزی  داراب اقدام به […]

    فردین نژاد محقق مرکز تحقیقات کشاورزی داراب مطرح کرد: زعفران گیاه مناسب جهت تغییر الگوی کشت در شهرستان داراب
    پ
    پ

    کارگاه یک روزه کشت و کار زعفران با حضور جمعی از کشاورزان منطقه لایزنگان داراب برگزار شد.
    به گزارش عصر داراب به نقل از روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی داراب؛ در جهت ترویج کشت زعفران بعنوان کشت جایگزین در بعضی مناطق شهرستان داراب، اداره جهاد کشاورزی  با همکاری محققین مرکز تحقیقات کشاورزی  داراب اقدام به برگزاری کارگاه یک روزه نحوه کشت و کار زعفران در روستای لایزنگان نمود.
    مهندس رضا فردین نژاد محقق مرکز تحقیقات کشاورزی داراب با اشاره باه خشکسالی های اخیر گفت: با توجه به بحران آب حادث شده در شهرستان داراب و وضعیت نگران کننده منابع آبی به توصیه کارشناسان، زعفران به عنوان جایگزین مناسب در جهت تغییر الگوی کشت معرفی می گردد.
    مهندس فردین نژاد در ادامه به نیاز آبی این گیاه اشاره کرد و افزود: این محصول نیاز آبی کمی داشته و در طول سال در صورت عدم بارندگی نیاز به ۴ مرتبه آبیاری دارد و می توان با صرف هزینه های کارگری متعارف، در آمد قابل قبولی در سال داشت . وی از جمله نیازهای تغذیه ای زعفران را استفاده از کودهای حیوانی(ترجیحا کود گاوی ) پوسیده شده ، استفاده از کود شیمیایی اوره و پتاس و فسفاته دانست.
    وی در خصوص مراقبت های لازم عملیات داشت زعفران گفت: از دیگر مراقبت های مرحله داشت این گیاه زراعی شامل مبارزه با علف های هرز ، آفات و بیماری ها می باشد.
    مهندس فردین نژاد میانگین برداشت زعفران را ۳ کیلو گرم عنوان کرد و بیان داشت: میانگین عملکرد زعفران ۳ کیلوگرم در هکتار می باشد که در صورت رعایت مسائل فنی کاشت ، داشت و برداشت این میزان به ۵ کیلوگرم در هکتار قابل افزایش است.
    این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی داراب سرمایه گذاری در زمینه کشت زعفران گفت: با توجه به بالا بودن قیمت پیاز زعفران و چند برابر شدن پیازهای کشت شده در سال پنجم به بعد کشت زعفران می تواند سرمایه گذاری بسیار مناسبی برای کشاورز باشد چون میزان پیاز در پایان سال پنجم به چند برابر مقدار اولیه تکثیر می یابد.
    وی برداشت این محصول را پس از آبیاری اول عنوان و زمان آن را اوایل صبح و قسمت قابل استفاده در گل زعفران کلاله قرمز رنگ آن به همراه میله خامه دانستند.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.