شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • عصر شعر انجمن باران در بنای تاریخی مسجد سنگی برگزار شد

    شناسه : 2209 ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳ 1202 بازدید ارسال توسط :

    فرهنگوران داراب و استان فارس در قالب برنامه «عصر شعر» در بنای تاریخی مسجد سنگی داراب گرد هم جمع شدند و با سرودن اشعار خود جانی دوباره به اثر قدیمی و باستانی خاموش کشور بخشیدند. به گزارش عصر داراب؛دبیر انجمن ادبی باران که بیش از ۱۵ سال مسئولیت این انجمن قدیمی شهرستان داراب را بر […]

    عصر شعر انجمن باران در بنای تاریخی مسجد سنگی برگزار شد
    پ
    پ
    فرهنگوران داراب و استان فارس در قالب برنامه «عصر شعر» در بنای تاریخی مسجد سنگی داراب گرد هم جمع شدند و با سرودن اشعار خود جانی دوباره به اثر قدیمی و باستانی خاموش کشور بخشیدند.

    به گزارش عصر داراب؛دبیر انجمن ادبی باران که بیش از ۱۵ سال مسئولیت این انجمن قدیمی شهرستان داراب را بر عهده دارد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این عصر شعر که پنجشنبه با حضور شاعر برجسته استان فارس نظیر دکتر لیلی گله داران آغاز شد، این شعر برجسته روحی دوباره به کالبد سنگ تراشه های این بنای دست‌کند جهانی بخشید.

    بابک اسنفدیاری در ادامه به نقد این اثر فاخر هنری توسط دکتر غلامرضا فولادی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اشاره کرد و افزود: بررسی بخش های مختلف کارهایی چون شعر زن مخروط سیاه، یوسفی که لب نزدم و سینیور اثر این شاعر زن استان فارس را از برنامه های دیگر این مراسم برشمرد.

    در ادامه این برنامه هنری و فرهنگی ۱۲ شاعر عضو انجمن ادبی باران شامل محمد باقر ایزدآبادی، بابک اسفندیاری، سیما زرین، دنیا دنیادیده، طاهره غضنفری، ایمان سیدی، فرشته باقری، جواد شیردل، مجید صحرانورد، زهرا فیروزآبادی و رسول امیری از سرودهای خود را برای حاضرین اجرا کرده و حال و هوایی ویژه به این اثر باشکوه ملی دادند.

    در حدود پنج كیلومتری جنوب شرقی داراب بنای شگفت انگیزی در دامنه كوه با طرح چلیپا وجود دارد كه امروزه به مسجد سنگی شهرت دارد.

    برخی معتقدند این بنا در ابتدا یكی از معابد مهم مهر پرستان بوده و سپس در زمان ساسانی به آتشكده تبدیل شده است.

    در سال ۶۵۲ ه.ق دردوران محمد حسن مبارز، محرابی به این آتشكده اضافه شد و بنا به مسجد تغییر كاربری داد.

    مسجد سنگی داراب در تابستان امسال با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان بازسازی و بزودی برای بازدید علاقه مندان بازگشایی می شود.

    اجرای این برنامه هنری که با همکاری فرمانداری ، نمایندگی میراث فرهنگی، شهردای و شورای شهر و اداره پست شهرستان داراب بود توانست بار دیگر جانی دوباره در کالبد این دیوارهای سنگی برافراشته در کوههای اطراف داراب

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “عصر شعر انجمن باران در بنای تاریخی مسجد سنگی برگزار شد”
    1. حرکت و نشست متفاوت وزیبای انجمن ادبی باران را ارج می نهیم.بابک اسفندیاری و عوامل پشت صحنه زحمات زیادی کشیدند.

      باتشکر .انجمن ادبی سپیده فرگ