پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • عراقچی خبر داد: متن اصلی توافق هسته ای تقریبا کامل است

    شناسه : 201 ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۰۶ 671 بازدید ارسال توسط :

    یک مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت: هیچ ضرب‌الاجلی برای ما مقدس نیست. ما آمادگی داریم تا هر زمانی که لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود. به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و […]

    عراقچی خبر داد: متن اصلی توافق هسته ای تقریبا کامل است
    پ
    پ

    یک مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت: هیچ ضرب‌الاجلی برای ما مقدس نیست. ما آمادگی داریم تا هر زمانی که لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود.
    به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در جمع خبرنگاران گفت: موارد اختلافی نیاز به تصمیم سیاسی طرف مقابل دارد.
    او ادامه داد: جلسات متناوب بین ما و ۱+۵ ادامه دارد. موضوعات از حساسیت بالایی برخوردار است و تلاش می‌کنیم اختلافات موجود کم‌تر شود و اگر مقدور باشد به یک توافق برسیم.
    این دیپلمات ایرانی درباره لغو تحریم خرید و فروش سلاح‌های متعارف که مورد مخالفت کشورهای غربی است؟ گفت: بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ تحریم تسلیحاتی علیه ایران وجود دارد و خواسته ما این است که باید در این توافق موضوع تحریم‌ها به طور کلی کنار گذاشته شود و طرف مقابل از تحریم‌ها دل بکنند.
    وی ادامه داد: نمی‌توان توافقی داشت که در کنارش نظام تحریم باشد. باید این رویکرد عوض شود.
    درباره تحریم‌های اصلی (اقتصادی و مالی) به جمع‌بندی رسیدیم
    عراقچی گفت: ما درباره تحریم‌های اصلی که مورد نظر بود یعنی تحریم‌های اقتصادی و مالی به جمع‌بندی رسیدیم اما درباره تحریم تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد.
    این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: اتفاقا تحریم‌های تسلیحاتی برای ما به لحاظ عملی و اجرایی کم‌ترین بهانه را دارد و تحریمی است که بیش‌ترین استفاده را برای ما داشت و صنعت دفاعی‌مان توانست رشد خوبی پیدا کند. در عین حال ما اجازه نمی‌دهیم تحریمی در این چارچوب باقی بماند.
    طرف مقابل دلبستگی به تحریم‌ها را کنار بگذارد
    او گفت: اگر کشورهای مقابل توافق می‌خواهند باید رویکرد و نوع نگاه خود را به تحریم عوض کنند و دلبستگی به تحریم‌ها را کنار بگذارند و در این صورت است که می‌توانیم به توافق برسیم.
    عراقچی درباره اختلافات باقی مانده گفت: درباره اختلافات اساسی و کلان شاید دو سه مورد بیش‌تر نباشد و در مرحله بعدی اختلافاتی با اهمیت کم‌تر وجود دارد که شاید هفت تا ۱۰ مورد باقی مانده باشد. در برخی جزییات فنی و تکنیکی برخی اختلاف‌ها و پرانتزهایی موجود است که اگر بشماریم نمی‌دانم چندتا می‌شود. در عین حال تعداد اختلاف‌ها انگشت شمار شده است و بین وزیران در حال بحث است؛ البته این که کم شده‌اند ولی هم‌چنان باقی مانده‌اند نشان‌دهنده اهمیت این موضوعات است و برای همه طرف‌ها این مسایل اهمیت زیادی دارد و هنوز بحث‌ها برای این که ببینیم چطور می‌توان به راه‌حل بینابین ادامه دارد.
    متن اصلی توافق تقریبا کامل است
    وی درباره نگارش متن توافق با بیان این که این نگارش توسط کارشناسان صورت می‌گیرد گفت: متون توافق را آن‌قدر که مقدور بوده تمام کرده‌ایم و بخش‌هایی از توافق و ضمایم که هنوز در پرانتز است منوط به تصمیم‌گیری در سطح وزیران خارجه است. متن اصلی توافق تقریبا کامل است و جز چند پاراگراف که نیاز به تصمیم‌گیری وزیران دارد چیزی باقی نمانده است. درباره ضمیمه هسته‌ای نیز بحث‌ها بین صالحی و مونیز در حال انجام است و پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته است و به مراحل پایانی نزدیک می‌شود. ضمیمه تحریم‌ها نیز بالای ۹۵ تا ۹۶ درصدش تمام است. شاید دو سه موضوع کوچک باقی مانده است. ضمیمه همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران نیز تقریبا کامل است. ضمیمه مربوط به کمیسیون مشترک غیر از دو سه مورد اختلافی تقریبا نهایی است و ضمیمه آخر که مربوط به برنامه اجرایی توافق که اقدامات دو طرف در چه جدول زمانی برگزار خواهد شد هنوز در دستور کار است چون اول باید همه مسایل حل شود و بعد ترتیبات زمانی آن مشخص شود.
    عراقچی گفت که از نظر نگارش متن مشکلی نداریم و افزود: تاکنون مواردی در متن حل نشده که تصمیم سیاسی درباره آن هنوز اتخاذ نشده است. به محض این که وزیران درباره آن به تصمیم برسند متن را نیز کامل خواهیم کرد.
    از نظر ما بحث تمدید چند ماهه منتفی است
    او خاطرنشان کرد: از نظر ما بحث تمدید مثل گذشته که چند ماه تمدید کنیم منتفی است و آمادگی داریم که این‌قدر در اینجا بمانیم تا مذاکرات به سرانجام برسد. برخی طرف‌ها با ضرب‌الاجل‌هایی که به خودشان مربوط است مواجه هستند و باید رعایت کنند و قوانین مربوطه‌شان را مدام تمدید کنند و این مشکل ما نیست.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.