چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2005 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • ضرورت راه اندازی مرکز رشد علم و فناوری در داراب

    شناسه : 11555 ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴ 1023 بازدید ارسال توسط : نویسنده : علی زارعی

    عصر داراب نیوز- علی زارعی-پارک های علم و فناوری از زیرمجموعه های وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستند. این پارک ها بر خلاف نامشان که ممکن است نگاه ها را به مراکز تفریحی و بازی کودکان سوق دهند؛ مراکز علمی و محلی برای بروز خلاقیت جوانان و شرکت های نوپایی هستند که نیاز به حمایت […]

    ضرورت راه اندازی مرکز رشد علم و فناوری در داراب
    پ
    پ

    عصر داراب نیوز- علی زارعی-پارک های علم و فناوری از زیرمجموعه های وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستند. این پارک ها بر خلاف نامشان که ممکن است نگاه ها را به مراکز تفریحی و بازی کودکان سوق دهند؛ مراکز علمی و محلی برای بروز خلاقیت جوانان و شرکت های نوپایی هستند که نیاز به حمایت و پشتیبانی نهادی دولتی دارند و پارک ها بعنوان نهادی دولتی این وظیفه را به عهده دارند.

    در تعریفی که از پارک های علم وفناوری ارئه شده آمده است ؛ پارک های علم و فناوری مراکزی هستند که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شوند و هدف اصلی آن ها افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت‌ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند. برای دستیابی به این هدف، یک پارک علمی با ایجاد انگیزش و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه‌ها، مراکز پژوهش و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار، ایجاد و رشد شرکت‌های متکی بر نوآوری را از طریق مراکز رشد و فرایندهای زایشی تسهیل می‌نماید. پارکهای علمی همچنین خدماتی با ارزش افزودهٔ بالا و فضاهای کاری و تأسیسات مناسب و کیفی به مؤسسات مستقر در پارک ارائه می‌نمایند.

    پارک های علم و فناوری ساختاری علمی، فنی، اقتصادی و حمایتی  دارند که از یکسو زمینه را برای فعالیت  شرکت های دانش بنیان که عمدتا توسط دانش آموختگان  دانشگاه ها و مراکز علمی تأسیس شده اند فراهم می نمایند و از سوی دیگر در تجاری، برند سازی و فروش محصولات تولیدی  به این شرکت ها کمک می کنند.

    این پارک ها در وهله اول از ایده های خلاقانه ای که پشتوانه علمی داشته حمایت می کنند و با در اختیار گذاشتن امکانات مورد نیاز  در نیل به اهداف و ایده های مطرح شده  بویژه به شرکت های نو پا کمک کرده و تا حصول نتیجه این شرکت ها را یاری می نمایند  و پس از به نتیجه رسیدن و آماده شدن محصول نهایی در ارائه مجصولات تولیدی، تجاری سازی و فروش به بازار های هدف کمک می نمایند.

    هم اکنون پارک های علم و فناوری در سراسر دنیا بویژه در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه به شدت مورد توجه بوده و توانسته اند نقش بسیار مؤثری در پیشبرد اقتصادی جهان ایفا کنند.

    در ایران هم در بسیاری از استان ها از جمله فارس این پارک ها راه اندازی شده اند و در حال فعالیت می باشند. بخشی از پارک های علمی و فناوری که در شهرستان ها زیر نظر پارک های استان فعالیت می کننند بعنوان مراکز رشد و یا واحد های رشد فناور شناخته می شوند.

    در حال حاضر تعداد ۶۸۸ مرکز نوآوری، ۲۰۰ مرکز رشد و ۴۴ پارک علم و فناوری بر اساس آمار موجود در سایت وزارت علوم وجود دارد.

    پارک علم و فناوری فارس در شهریورماه ١٣٨۱، با استناد به مصوبۀ شورای عالی گسترش آموزش عالی، به منظور ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای توسعه فناوری در استان فارس تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد. پارك علم و فناورى فارس با سه مرکز رشد تخصصى، یک مر کز رشد فناورى جامع، هفت مرکز رشد اقمارى  در شهرستان های جهرم، فسا، اقلید، آباده، قیر و کارزین، لارستان و استهبان  در در صدد است  تا محیطى مناسب براى استقرار و حضور حرفه‌اى شرکت‌هاى فناور، شرکت‌هاى کوچک و متوسط، واحدهاى تحقیق وتوسعه صنایع و موسسات پژوهشى تأمین کند. پارك علم و فناورى فارس، مطابق با مأموریت خود، سعى در ایجاد فرصت‌هاى شغلى براى فارغ‌التحصیلان، فرصت‌هاى مشاوره‌اى براى اعضاى هیئت علمى دانشگاه‌ها، استفاده از امکانات آزمایشگاهى، مشاوره، آموزش و رشد مؤسسات مستقر در پارك و فراهم کردن فرصت کار آموزى براى دانشجویان دارد.

    شهرستان داراب  یکی از قدیمی ترین و بزرگترین شهرستان های استان فارس است و قدمتی به بلندای تاریخ داشته  که زیر ساخت های لازم برای استقرار مرکز رشد و فناوری را دارد. با توجه به پتانسیل های بالای شهرستان بزرگ داراب از جمله  دارا  بودن مراکز  دانشگاهی و پژوهشی  مانند: دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشکده پیراپزشکی،دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور،دانشکده فنی حکیم عباس دارابی، مرکز تحقیقات کشاورزی، مراکز آموزشی فنی و حرفه ای که از بنیه علمی بالایی بویژه در بخش نیروی انسانی توانمند  برخوردار بوده و دارای امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته ای می باشند می توانند بازوی مستحکمی در کنار مرکز رشد فناوری قرار گرفته و شرکت های تحت پوشش را در رسیدن به موفقیت یاری نمایند. همچنین این شهرستان که بواسطه داشتن اقالیم مختلف دارای محصولات متنوع زراعی و  باغی اعم از سردسیری و گرمسیری است که امکان فعالیت برای محققین و شرکت های دانش بنیان که علاقمند به فعالیت در حوزه های مختلف کشاورزی باشند فراهم می نماید. وجود  بزرگترین دشت گل محمدی دنیا با ۵ هزار هکتار سطح زیر کشت، هزاران هکتار باغ مرکبات که مرغوبترین محصولات مرکبات کشور را تولید می کنند و هزاران هکتار باغات دیم گردو، بادام و میوه های سردسیری متنوع  می تواند راهگشای شرکت های دانش بنیان برای سرمایه گذاری در این حوزه ها باشد. توان بالای تولید محصولات زراعی چون پنبه، گندم، ذرت بعنوان سه محصول استرتژیک و مورد نیاز کشور در کنار پتانسیل تولید گیاهان دارویی  از بزرگترین مزیت های این شهرستان برای استقرار مرکز رشد فناوری در جهت توسعه علمی بخش کشاورزی و گسترش شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه می باشد.

    همچنین وجود ده ها کارخانه صنعتی بزرگ و کوچک و وجود معادن غنی چون مس، منگنز، سنگ های تزیینی و صنعتی از دیگر پتانسیل هایی است که می تواند این شهرستان ها را گزینه مناسب برای داشتن مرکز رشد برای حضور شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه صنعت نماید.

    شهرستان داراب که در گذشته با نام دارابگرد شناخته می شد  با قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال و دارای ده ها اثر تاریخی و باستانی که نشان از رونق تاریخی آن دارد و در اوج شکوه خود از کرانه های خلیج فارس تا شرق و غرب ایران را در بر می گرفته امروز هم می تواند مسیر توسعه را در پیش گیرد و سربلندتر از گذشته به حرکت رو به جلو خود ادامه دهد.

    با این وجود و علیرغم اینکه باید مسئولین شهرستان از سال ها پیش برای استقرار مرکز رشد که از ضروریات امروز جامعه بخصوص  در شرایط امروز که نیاز به توسعه شرکت های فناورانه  برای تولید اشتغال پایدار در جامعه بیش از گذشته وجود دارد اقدام می کردند اما هنوز هم چندان دیر نشده و می توان  با راه اندازی این مرکز فرصت های جدید خلق کرد و تا حدودی خسارت های گذشته را جبران نمود.

     

     

     

     

     

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.