جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • ساخت جاده چنار برفدان به پله آخر رسید/ خطر بیخ گوش چنار ۱۰۰۰ ساله برفدان

    شناسه : 4634 ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴ 2643 بازدید ارسال توسط :

    عصر داراب نیوز- چند ماهی است که از  اختلاف نظر  بین فعالین و دوستداران  محیط زیست از یک  طرف و  مردم و شورای روستای تنگ کتویه همچنین برخی مسوولین شهرستان داراب از طرف دیگر  برای احداث جاده ای که دسترسی  اهالی روستای تنگ کتویه  به باغات منطقه برفدان را تسهیل می کند می گذرد. جاده […]

    ساخت جاده چنار برفدان به پله آخر رسید/  خطر بیخ گوش چنار ۱۰۰۰ ساله برفدان
    پ
    پ

    عصر داراب نیوز- چند ماهی است که از  اختلاف نظر  بین فعالین و دوستداران  محیط زیست از یک  طرف و  مردم و شورای روستای تنگ کتویه همچنین برخی مسوولین شهرستان داراب از طرف دیگر  برای احداث جاده ای که دسترسی  اهالی روستای تنگ کتویه  به باغات منطقه برفدان را تسهیل می کند می گذرد. جاده ای که بنا به نظر کارشناسان  منابع طبیعی، استحکام خوبی ندارد و احداث آن کارشناسی شده  نیست و در آینده نه تنها با شروع بارندگی ها تخریب خواهد شد بلکه بدلیل سرازیر شدن رسوبات به طرح های کنترل سیلاب، شهر داراب  را در معرض خطرات ناشی از سیل قرار می دهد.

    با همه این اوصاف و بنا نظر مساعد مسؤلین طراز اول شهرستان و علیرغم  مخالفت اداره کل منابع طبیعی فارس  و دستور ویژه  مدیر کل دادگستری استان مبنی بر توقف ساخت این جاده، باز هم روند ساخت این جاده متوقف نشد، حال  می توان گفت که این جاده به پله آخر خود نزدیک می شود؛ بنا به مشاهدات میدانی اغلب کوهنوردان و فعالان محیط زیست تقریبا ۸ کیلومتر از این جاده از مسیر تنگ کتویه به سمت برفدان ساخته شده و شاید کمتر از یک کیلومتر دیگر تا محل چشمه و چنار کهنسال برفدان  فاصله وجود دارد و از طرف دیگر نیز از مسیر برفدان تا باغ های اهالی بین ۳ تا ۵ کیلومتر ساخته شده و یا خواهد شد. اما آنچه نگران کننده است نحوه اتصال این دو قطعه از جاده  به همدیگر است  که با فاصله اندکی در دو طرف چنار معروف برفدان قرار دارد،  اگر بنا باشد روند ساخت جاده مذکور به همین نحو ادامه داشته باشد  بیم آن می رود که سبب قطع  و یا آسیب جدی به درخت تنومند و کهنسال چنار  برفدان که جزء میراث  ارزشمند طبیعی بوده و به شماره ۱۳۹ در تاریخ ۱۳۹۰/۱۰/۸ توسط سازمان میراث فرهنگی و  گردشگری  ثبت ملی شده  است.

    این در حالی است که قبل از انجام هر گونه فعالیت از جمله ساخت جاده و هر نوع عملیات عمرانی و ساخت و ساز در حریم اینگونه آثار طبیعی، کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری  می بایست  ضمن بازدید از محل مورد نظر، حریم و فاصله استاندارد که  موجب کاهش  آسیب به  آثار ثبت شده بعنوان میراث طبیعی می شود  را مشخص کنند.

    حال باید از طراحان این پروژه و حامیان  قدرتمند آنها  که خود را بی نیاز از کار کارشناسی برای احداث این جاده می دانستند سؤال کرد که برای اتصال این دو قطعه از جاده چه فکری کرده اند؟ آیا چشمه را تخریب می کنند؟ یا درخت  مسن ۱۰۰۰ساله با ارزش را قطع خواهند کرد؟ یا هر دو را با هم تخریب خواهند کرد تا خیال همه دوستداران محیط زیست  و علاقمندان به طبیعت و جاذبه های طبیعی را از داشتن چنین اثر بی نظیری  که مأمن جمع کثیری از کوهنوردان و گردشگران دارابی و ایرانی است، برای همیشه راحت و یا بهتر بگوئیم ناراحت کنند؟ یا  برای ارتباط دو سوی این جاده فکری خواهند کرد و با استفاده از نظر کارشناسان، مسیری با کمترین خسارت به چنار  کهنسال و چشمه آب موجود را انتخاب خواهند کر؟

    آنچه مسلم است نقطه اتصال این دو قطعه از جاده محل معروف به چنار برفدان است که شامل یک درخت ۱۰۰۰ ساله و یک چشمه با آب گواراست، حال طراحان این جاده چه تصمیمی برای نقطه اتصال گرفته اند هنوز معلوم نیست و باید آقایان دست اندر کار احداث جاده فکری به حال این اثر گردشگری بسیار با اهمیت کرده باشند و  بدانند که هر گونه گزند به این نقطه از طبیعت، خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست و یکی از با ارزشترین مناطق گردشگری نه تنها داراب بلکه کشور وارد کرده  و باید در مقابل مردم این شهرستان و افکار عمومی بویژه علاقمندان به محیط زیست کشور پاسخگو باشند.

    گر چه احداث این جاده بدلیل خسارت زیادی که به عرصه های منابع طبیعی وارد کرده، کار خسارت باری بوده  و متأسفانه نشد و یا نخواستند جلو آنرا بگیرند و اکنون هم از دست کسی کاری بر نمی آید و هیچگاه درختان و درختچه های قطع شده دوباره زنده نخواهند شد، در این عرصه نفس نخواهند کشید، رشد نخواهند کرد و تأثیر خود را در طراوت و تولید هوای پاک، نزول رحمت الهی و جلوگیری از فرسایش خاک را  از دست داده اند اما لازم است تا برای اثبات حسن نیت کسانی که در ساخت جاده نقش دارند و کسانی که از آنها حمایت می کنند، حداقل برای  جلوگیری از آسیب رساندن به این منطقه زیبای گردشگری بخصوص درخت چنار  ۱۰۰۰ ساله ای که یعنوان میراث طبیعی به ثبت رسیده  و بسیار با ارزش و  ذیقیمت است  و چشمه ای که  با وجود خشکسالی های اخیر کام تشنه هزاران موجود زنده و رهگذران و کوهنوردان را سیراب می کند، طوری عمل   کنند تا این چند کیلومتر باقی مانده  با کار کارشناسی احداث شود و فاصله مناسب  بین جاده در حال احداث  و این نقطه در نظر بگیرند که بیش از این به این منطقه ویژه گردشگری آسیب وارد نشود.

    گر چه تردد  بیش از حد آدمی و خودروهای عبوری  حتی با فاصله هم خسارت خود را به این دو اثر منحصر بفرد  وارد خواهد کرد و خسارت آن  هم جبران ناپذیر خواهد بود اما بهتر است برای کاهش این خسارت قدری فاصله بین جاده  و محل استقرار درخت چنار و چشمه موجود طوری در نظر گرفته شود که  حداقل خسارت به بار بیاورد و این میّسر نیست مگر اینکه  کارشناسان محیط زیست، گردشگری و منابع طبیعی استان و یا کشور برای باز طراحی و کاهش خسارت این جاده ورود کنند و برای ادامه آن طرح علمی و منطقی ارائه دهند.

    img_3771-copy-copy img_3773-copy-copy img_3777-copy-copy img_3800-copy-copy img_3888-copy img_3908-copy img_3942-copy img_7687-copy

     

    ثبت دیدگاه

    12 دیدگاه برای “ساخت جاده چنار برفدان به پله آخر رسید/ خطر بیخ گوش چنار ۱۰۰۰ ساله برفدان”
    1. تو را ای چنار کهن دوست دارم تو را چون سرای کهن دوست دارم .
      کاش قانون ستیزان محاکمه شوند. هر چند در دادگاه عدل الهی خواهند شد.

    2. واقعا برای مسئولین شهر متاسفم

    3. ای داد بیداد ، این چنار ثبت ملی شده لطفا مراقبت کنین……

    4. کاش مردی از خویش برون آید و کاری بکند . لطفا به فعالان محیط زیست کشور اطلاع بدید تا به حامیان خطاکار بفهمانند که منابع طبیعی به فرمایش مقام معظم رهبری حرمت دارد و کسی حق ندارد آن را به تاراج دهد . پس منابع طبیعی این وسط چه کاره هست . تعطیلش کنییییییییییییید.

    5. ضمن تشکر از نویسنده که در کمال دلسوزی اقدام به این کار داشته . در حال حاضر جنگ و ستیز کردن برای احداث ویا عدم احداث جاده آنچنان تاثیری ندارد بهتر است گروهها و کارشناسان ،افراد و…. خارج از هرگونه تعصب غیر ، بهترین طرح برای اتصال این جاده بیابند و کاری کنند که با حداقل خسارت این کار در صورتی که قرار است اتفاق بیافتد صورت پذیرد

    6. با اشوب و بلوا هیچ کاری مثمر ثمر نیست .این جاده اول یا اخر زده میشد و چه بسا در اینده .اما میشود با مطالعه علمی کمتر به طبیعت خسارت زد با این حال امیدواریم با تدبیر ادامه جاده زده شود ….

    7. واقعا دست دست اندر كاران اين جاده و بانيان ان درد نكند شما هنوز درد سر باغداراني كه براي رفتن به باغات خود را نديده ايد كه چه زحمتي براي اوردن محصولات خود مي كشند اگر بتوانند اين راه را تا باغات گهر اباد متصل كنند كار بزرگي كرده اند حدود يك ساعت از طول مسير كم ميشود و راه طولاني گدار بالش تا مرواريد كه پر خطر است برداشته ميشود از جناب اقاي قاسم پور فرماندار محترم و اقاي موسوي عزيز رmيس دادگستري كه تمام تلاش خود را براي احداث اين راه بكار بردند صميمانه تشكر ميكنم اجرتان با خدا

    8. راه هم مهمه باید وصل بشه بله جانم

    9. هیچ کسی مخالف اینکه مشکلات باغداران منطقه حل بشود نیست و نه تنها مخالف نیست بلکه باید از هرگونه کمکی که بتواند مشکلات ایاب و ذهاب این عزیزان را حل کندکوتاهی نکرد اما یاد داشته باشیم که این منطقه از نسلها پیش باغ بوده و به این خوبی حفظ شده و امروز به دست ماها رسیده و ما باید کاری بکنیم که نسلهای آتی نیز به نیکی از ماها یاد کنند با این وجود امیدواریم با اینکه به گفته کارشناسان فن کارفکری زیادی برروی این جاده نشده بتواند مشکلات حمل محصول این عزیزان را حل کند و شاهد سوء استفاده بعضی افراد فرصت طلب که همیشه به فکر منافع شخصی خود قبل از هر چیز دیگری هستند نباشیم و خدای نکرده حمل محصول این قشر زحمت کش کم درآمد را بهانه افکار پلید خود نکرده باشند و سالانه باغدار هزینه ترمیم جاده را علاوه بر مشکلات دیگر نیز داشته باشد به امید روزی که بتوانیم بیشتر فکر کنیم

    10. درختان را قطع نکنیم گناه دارد
      به میراث خدادای احترام بگذاریم

    11. میراث.طبیعی, وتاریخی چیزی,نیست که تکرار شود وقتی نابود شد دیگه از کسی کاری بر نمیاد