جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • ذرت کاران دارابی زیر تیغ شرکت پشتیبانی امور دام/دبیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی داراب:پرداخت ۵۵ هزار تومان از جیب ذرت کاران به شرکت پشتیبانی امور دام کشور با کدام قانون؟

    شناسه : 8088 ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹ 832 بازدید ارسال توسط :

    مصائب کشاورزان چه خورده پا و چه آنهایی که سطح زیر کشت بیشتری دارند دارند کم نیست، از هزینه های مربوط به نهاده های کشاورزی که خود به گونه ای موجب رنجش این قشر زحمت کش را فراهم می نماید گرفته تا هزینه هایی که گاهاً متولیان امر به بهانه های مختلف می ستانند. از […]

    ذرت کاران دارابی زیر تیغ  شرکت پشتیبانی امور دام/دبیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی داراب:پرداخت ۵۵ هزار تومان از جیب ذرت کاران  به شرکت پشتیبانی امور دام کشور با کدام قانون؟
    پ
    پ

    مصائب کشاورزان چه خورده پا و چه آنهایی که سطح زیر کشت بیشتری دارند دارند کم نیست، از هزینه های مربوط به نهاده های کشاورزی که خود به گونه ای موجب رنجش این قشر زحمت کش را فراهم می نماید گرفته تا هزینه هایی که گاهاً متولیان امر به بهانه های مختلف می ستانند. از جمله این مصائب اخذ مبلغ ۵۵ هزار تومان از ذرت کاران است که قرار است به جیب شرکت پشتیبانی امور دام سرازیر شود. هوشنگ خورسند دبیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی داراب با اعتراض شدید به اخذ مبلغ فوق به خبرنگار عصر داراب گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی قوانین خاص خود را دارد. قانون منسجمی که به وسیله مجلس شورای اسلامی تصویب شده و تأئید شورای نگهبان رسیده است این قانون توسط دولت های گذشته ابلاغ شده و طی سالهای متمادی اجرا شده است. در این قانون به صراحت اعلام شده است که دولت(در این مواد تولیدی کشاورزی باید دارد و الزام دارد) باید محصولات تولیدی کشاورزان را از تولید کننده در محل تولید خریداری نماید، این نص قانون است. ظرف دو_ سه سال گذشته متأسفانه دستکاری هایی در قانون صورت گرفته است که به کشاورزان خیلی ضربه می زند. هر روز هم بهانه جدیدی برای آن ایجاد می شود. از سه سال گذشته که خرید ذرت به شرکت پشتییبانی امور دام به عنوان کارگزار دولت در خرید ذرت واگذار شده، ذرت خریداری شده در بورس هم عرضه می شود. شرکت پشتیبانی امور دام از سال گذشته بنا به بخشنامه ای که وزارت جهاد کشاورزی صادر نموده از کشاورزان به ازاء هر تن ذرت تحویلی مبلغ ۴۵ هزار تومان اخذ می نماید که این مبلغ برای امسال ۵۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است در حالی کشاورز باید محصول برداشت شده خود را با هزینه شخصی تا محل ذرت خشک کنی حمل نماید و با درصد افتی که ذرت خشک کنی ها محاسبه می نماید بفروشد، حال علاوه بر همه هزینه ها طبق این بخشنامه باید ۵۵ هزار تومان هم به شرکت پشتیبانی امور دام بپردازد. در حالی که طبق قانونِ خرید تضمینی محصولات کشاورزی؛ دولت باید تولیدات کشاورزان را در سر زمین تحویل بگیرد تا کشاورز متحمل خسارت و پرداخت هزینه بارگیری نشود اما بر خلاف نص صریح قانون در محل ذرت خشک کنی از کشاورز تحویل گرفته می شود. به عبارت دیگر کشاورزان ما باید هم هزینه بارگیری را پرداخت نمایند هم هزینه اُفت محصول بدلیل دارا بودن رطوبت را پرداخت کنند و در نهایت هم مبلغ ۵۵ هزار تومان به ازاء هر تن ذرت تولیدی به شرکت پشتیبانی امور دام پرداخت نمایند.
    دبیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی داراب با اشاره به مبالغ هنگفتی که به جیب شرکت پشتیبانی امور دام از قِبَل این بخشنامه سرازیر می شود گفت: این مبلغ وقتی با کیلو محاسبه شود شاید خیلی به نظر نرسد ولی وقتی حساب می کنیم در شهری مثل داراب که امسال با توجه به افزایش سطح زیر کشت ذرت قریب به ۵۰ تا ۶۰ هزار تن ذرت تولید خواهد شد این رقم را ضرب در کیلویی ۵۵ هزار تومان کنید ببینید چه رقم بالایی می شود حال اگر این رقم را به کل کشور و مناطق تولید ذرت تسری بدهیم متوجه سود کلانی که نصیب شرکت پشتیبانی امور دام از جیب کشاورزان می شود خواهیم شد؛ این رقم بالا طبق چه قانونی اخذ می شود و کجا مصرف می شود؟
    وی بخشنامه هایی که قانون را نقض کند خلاف قانون دانست و افزود: آقایان مسئول می گویند؛ اخیراً در خرید تضمینی تغییراتی به وجود آمده و به ما دستوراتی داده اند. من به کارشناسان شرکت پشتیبانی امور دام عرض کرده ام که هر بخشنامه ای که قانون را نقض کند خلاف قانون است و این بخشنامه هم برخلاف قانون است حتی اگر شخص وزیر این بخشنامه را صادر کرده باشد.
    خورسند از پیگیری این تخلف در مراجع قانونی خبر داد و بیان داشت: در این مورد ضمن اینکه با وکلا هم مشورت می کنیم از طریق بازرسی کل کشور مساله را دنبال می کنیم. ضمنا اگر بخشنامه ای هم برخلاف قانون باشد از طریق دیوان عدالت اداری هم دنبال می کنیم.
    رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی داراب از عدم تحقق وعده وزیر کشاورزی گله کرد و گفت: سال گذشته از طریق صنف کشاورزی، مراجعاتی به وزارت جهاد کشاورزی و وزیر محترم داشتیم آقای وزیر گفت این موقت است و پس از پایان کار به کشاورز برمی گردد؛ که متأسفانه نه تنها مبلغ دریافتی سال گذشته برنگشته بلکه امسال دوباره این مبلغی هم به آن اضافه نموده اند.
    وی در پایان از مسئولین شهرستان داراب بویژه نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی خواست تا پیگیر مطالبه بحق کشاورزان بویژه ذرت کاران شهرستان داراب و سایر نقاط کشور باشد و از طریق مراجع قانونی و رایزنی با شخص وزیر جهاد کشاورزی از تضییع حقوق کشاورزان جلوگیری به عمل آورد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.