شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • دکتر هزار جریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی: هیچ بذر تراریخته ای در کشور کشت نمی شود

    شناسه : 9480 ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱ 1950 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، دکتر هزار جریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از مزارع پنبه شهرستان داراب بازدید کرد. وی در مصاحبه با خبرنگار عصر داراب از افزایش سطح زیر کشت پنبه در کشور خبر داد و گفت: پنبه جزء برنامه های خود اتکایی و اقتصاد مقاومتی است و امسال برنامه […]

    دکتر هزار جریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی: هیچ بذر تراریخته ای در کشور کشت نمی شود
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، دکتر هزار جریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از مزارع پنبه شهرستان داراب بازدید کرد.

    وی در مصاحبه با خبرنگار عصر داراب از افزایش سطح زیر کشت پنبه در کشور خبر داد و گفت: پنبه جزء برنامه های خود اتکایی و اقتصاد مقاومتی است و امسال برنامه داشته ایم تا ۸۲ هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه در کشور داشته باشیم البته آمارها  تا ۸۸ هزار  هکتار هم ذکر کرده اند که در حال برآورد هستیم بنابراین هم از برنامه جلو هستیم و هم رشد و افزایش سطح کشت در کشور داشته ایم و به تبع آن در استان ها از جمله فارس که از  استان های اصلی کشت پنبه است رشد خوبی در سطح زیر کشت داشته و از برنامه جلوتر هستیم.

    وی از ۲ برابر شدن سطح زیر کشت پنبه در داراب خبر داد  و افزود: در استان فارس، شهرستان داراب اصلی ترین و عمده ترین محل برای کشت پنبه است و آمارها تا  حدود ۷۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت پنبه در داراب  در حال  برآورد است که نسبت به سال گذشته  ۵۰ درصد رشد داشته است. به خاطر رونقی که در بازار پنبه اتفاق افتاده، مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

    هزار جریبی هدف از حضور در داراب را بازدید از مزارع پنبه عنوان کرد و گفت:  هدف از حضور در داراب این است که از مزارع پنبه در  یکی از قطب های مهم کشت پنبه کشور بازدید کنیم و از نزدیک با کشاورزان و کارشناسان تبادل نظر کرده و  از مشکلات مطلع شده و سیاست هایمان را اعلام کنیم تا بتوانیم در تصمیم گیریها به نحو احسن عمل کنیم.  جلسات با کشاورزان دارابی و شهرستانهای اطراف انجام و موارد به خوبی مطرح شد. تصمیم این است در این دوره حداکثر مواظبت از مزارع پنبه داشته باشیم  تا بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم هم در کلان کشور نفعی از تولید ببریم و هم کشاورزان بیشتر سود داشته باشند.

    مجری طرح پنبه کشور با اشاره به کشت ارقام مختلف بذر پنبه گفت: در مورد بذرهای داخلی و خارجی برنامه های مختلفی داریم تا کشاورزان حق انتخاب داشته باشند. در کشور ما بذر پنبه علاوه بر داخل از یونان و ترکیه هم وارد می شود. امسال بنا به دلایلی نتوانستیم از شرکت ترکیه ای بذر وارد کنیم و از یونان آوردیم. این بذرها در اختیار کشاورزان است و حق انتخاب دارند.

    وی تولید بذرهای خارجی در داخل کشور را سیاست وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: سیاست اصلی ما این است که بذرهای خارجی را در داخل تولید کنیم تا محتاج خارج نباشیم زیرا هم مشکل ارزبری دارد و هم سختی کار در انتقال ارز است.  امسال برای اولین بار در کشور تولید بذر خارجی در کشور در داراب اتفاق افتاده و حدود ۴۳ هکتار مزرعه تولید بذر رقم  یونانی داریم  و انتظار داریم از بذر همین ارقام خارجی که در داراب کشت شده بذرهای رسمی تهیه کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهیم. از کشاورزان می خواهیم که از بذرهای برچسب دار و لیبل دار که تهیه و توزیع می شود استفاده کنند.

    مجری طرح پنبه در خصوص تفاوت عملکرد بذرهای داخلی و خارجی گفت: بذرهای داخلی خوب هستند و ممکن است در بعضی مناطق بذرهای داخلی بهتر باشند در استان فارس و در شهرستان فسا بذر گلستان می پذیرند. سیاست ما این است که هر دو نوع بذر داشته باشیم و کشاورزان  انتخاب کنند، ممکن است در  بعضی از بذرها هدف زودرسی  باشد بجای عملکرد، کشاورز آزاد است تا  محصول کمتری بدست بیاورد ولی رقم زودرس تر تهیه می کند تا آب کمتری مصرف شود. ما این تنوع را ایجاد می کنیم تا کشاورز خود بتواند نوع بذر مورد نیازش را انتخاب کند. همه بذرها دارای پتانسیل خوبی هستند حتی می توانند تا ۸ تن در هکتار هم عملکرد داشته باشند منتهی به شرط اینکه به مرور بکاریم، بهترین تغذیه داشته باشند و از آفات دور نگه داشته شوند. ظرفیت ها بالا است ظرفیت تولید مناسبی دارند  ولی اگر توقع ایجاد کنیم و هر کشاورزی هر جور خواست بکارد و منتظر برداشت بالا باشد اینگونه نیست و باید مراقبت های لازم صورت پذیرد.

    وی در خصوص میزان میانگین عملکرد پنبه گفت: استان فارس نسبت به استان های دیگر از میانگین عملکرد بالاتری برخوردار است، همچنین شهرستان داراب در کشت پنبه میانگین بالایی دارد و جزو شهرهای با کارکرد بالا است انتظار داریم میانگین نزدیک ۴  تن شود. در افق چشم انداز در فارس میانگین کل فارس باید به ۴ تن برسد شرایط در این استان و شهرستان داراب مناسب است و می شود از این بذرها  حداکثر ظرفیت ها را بدست آورد به شرطی که مراقبت های لازم صورت گیرد.

    وی در خصوص بذر پنبه رقم حکمت که در ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب تولید شده گفت: بذر حکمت تازه معرفی شده و  تولید بذر آن در استان گلستان در حال انجام است و در مراحل اولیه است، تکثیر بذر دو سال طول می کشد و در حد وسیع که بذر تولید شد  از آن در استان فارس هم استفاده می شود.

    مجری طرح پنبه در خصوص وجود بذرهای تراریخته در بذرهای پنبه وارداتی گفت: هیچ بذر تراریخته ای در کشور کشت نمی شود. در حوزه پنبه هم همین گونه است. پنبه هم که وارد می کنیم از نوع غیر تراریخته وارد می کنیم و مجاز نیستیم تراریخته وارد کنیم. تحقیقاتی در داخل صورت گرفته در مؤسسه تحقیقات بیوتکنولوژی بذرهای تراریخته در حال آزمایش است و به صورت کنترل شده کشت تراریخته در مزارع تحقیقاتی انجام می شود ولی اینکه در دسترس کشاورزان قرار بگیرد هنوز مجوزهای لازم صادر نشده. در مورد رقم های خارجی مثل ارقام  یونانی وارداتی؛ رقم ها را می شناسیم و تأییدیه های بین المللی مبنی بر غیر تراریخته بودن بذرها را دارند. غیر از این، بذرهای تراریخته قیمت بالاتری دارند و برای آنها به لحاظ اقتصادی اصلا صرف نمی کند که بذر تراریخته را بجای بذر معمولی به ما بدهند.

    دکتر هزار جریبی در خصوص تضمین کیفیت تولید بذرهای خارجی در داخل کشور گفت:  بذر از نظر ما آن است که تحت کنترل رسمی مؤسسه تحقیقات و ثبت گواهی بذر در طول کاشت، داشت، برداشت و فرآوری قرار گیرد که  در نهایت برچسب و لیبل می خورد. وقتی برچسب میخورد تضمین های لازم داده شده ولی ممکن هست کشاورزان بخواهند خودشان بذر گیری کنند که ممکن است دچار اشکال شوند. به همین خاطر توصیه می کنیم از بذرهای لیبل دار استفاده کنند، بذرهای وارداتی همه کنترل شده است و لیبل دارد و اگر دچار اشکال شود باید شرکت تولید کننده و ناظر پاسخگو باشد.

    مجری طرح پنبه در پاسخ به چرایی تداوم کشت سنتی پنبه گفت: برای مراحل کاشت و برداشت ردیف کار با تکنولوژی بالا وجود دارد و دولت خط اعتباری برای خرید قرار داده و  بانک کشاورزی تسهیلات می دهد. برای بعضی از ردیف کاران خاص که کشت مستقیم انجام می دهند دولت تسهیلات یارانه دار می دهد  اگر کسی متقاضی باشد شرایط برای دریافت تسهیلات فراهم است ولی ممکن است مشکل ترویجی و فرهنگی باشد. از همکاران خواستم که مزارع الگویی کشت ردیفی ایجاد کنند به مردم نشان دهند و از مزایای کشت ردیفی برای مردم و کشاورزان بگویند. ولی در حوزه برداشت مکانیزه مزارع پنبه، کمباین برداشت پنبه خیلی گران است و زمین های بزرگ می خواهد. در کشور ما تولید داخلی برای کمباین های بزرگ نداریم. در واردات به خاطر تحریم دچار مشکل هستیم و از مواردی است که خیلی استقبال نشده است.

    وی با اشاره به پرداخت یارانه برای استفاده از آبیاری تحت فشارگفت: دولت به هر کسی که از آبیاری تحت فشار استفاده کند تسهیلات لازم و یارانه تا ۸۰ درصد می دهد. ولی این مسئله آموزشی و ترویجی است و باید کشاورزان را  راغب به استفاده از آبیاری تحت فشار کنند. یک سری اعتقادات هم وجود دارد و باید اصلاح شود مثلا مزارع پنبه باید اینقدر آب داشته باشد که آب نفوذ کند. این مربوط به زمانی است که آب فراوان بود و الان دیگر نمی شود با روش های مرسوم آبیاری کرد و وزارت نیرو در حوزه مصرف آب در حال تذکر دادن است، اینجا چون مناطق گرم است ما توصیه آبیاری بارانی نمی کنیم چون سطح تبخیر بالا می رود ولی سیستم قطره ای خوب است هم تسهیلات دارد و هم یارانه.

    داراب هم کشاورزان خوبی دارد هم مزارع بسیار خوبی دارد و پیش بینی این است که میانگین ۳٫۵ تن در هکتار را بدست  و کسانی که به موقع کاشتند و به موقع مراقبت کنند کشاورزان نمونه کشوری از داراب داشتیم بالای ۷ تن کاشتند . مزارع بیشتری به جای یکی دونفر

    داراب ایستگاه اختصاصی پنبه دارد و خیلی از شهرها ندارند. اگر تقاضا باشد و مورد تایید قرار بگیرد اعلام رسمی می کنیم و در ازمون سراسری محققین بیشتری می گیریم.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.