جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • دکتر سید عبدالرضا کمانه: به نظر من محصولات وارداتی که معمولا پُر مصرف هستند محصولاتی تراریخته هستند/اسپری کاملا گیاهی در درمان سینوزیت مزمن به ثبت رسیده است

    شناسه : 9531 ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 3666 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، دکتر سید عبدالرضا کمانه تنها متخصص طب سنتی در داراب است که از طریق دانشکده سلامت وزارت بهداشت تخصص طب سنتی خود را اخذ کرده است. چالش های زیادی در این حوزه وجود دارد و موجب سردرگمی افراد شده است. به همین منظور برای دریافت نظرات دکتر عبدالرضا […]

    دکتر سید عبدالرضا کمانه: به نظر من محصولات وارداتی که معمولا پُر مصرف هستند محصولاتی تراریخته هستند/اسپری کاملا گیاهی در درمان سینوزیت مزمن به ثبت رسیده است
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، دکتر سید عبدالرضا کمانه تنها متخصص طب سنتی در داراب است که از طریق دانشکده سلامت وزارت بهداشت تخصص طب سنتی خود را اخذ کرده است. چالش های زیادی در این حوزه وجود دارد و موجب سردرگمی افراد شده است. به همین منظور برای دریافت نظرات دکتر عبدالرضا کمانه که تا چند وقت دیگر کلینیک طب سنتی خود را راه اندازی می کند به گفتگو پرداختیم. آنچه می خوانید ماحصل این گفتگو است.

    دکتر کمانه در ابتدا در خصوص تفاوت طب سنتی ایرانی و طب اسلامی گفت: طبی به عنوان طب اسلامی نداریم. طب احادیث و روایات اسلامی داریم که درباره نحوه خوردن و آشامیدن و.. است؛ ولی طبی به عنوان طب اسلامی نداریم و کسانی که از طب اسلامی می گویند شیادی بیش نیستند. در زمان حضرت محمد (ص) وقتی ایشان مریض می شدند پزشک می آوردند و او که رهبر مسلمانان بود نگفت من پزشکم و وقتی بیمار می شدند پزشک خبر می کردند. از حضرت رسول بالاتر که نداریم.

    وی با اشاره به آداب خوردن و آشامیدن در زمان رسول اکرم (ص) گفت: دو پزشک نزد ایشان آمدند و گفتند یا رسول الله ما بیمار نداریم چه کار کنیم ؟ فرمودند که مردم در غذا خوردن امساک و رعایت می کنند؛ به همین دلیل مریض نمی شوند و نیازی به دکتر ندارند. روایاتی از ائمه و پیغمبر در مورد نحوه خوردن و آشامیدن و…وجود دارد. حضرت علی (ع) وقتی شمشیر خوردند پزشک خبر کردند. ما طب اسلامی نداریم، ولی طب سنتی داریم که در زمان های قدیم به عنوان حکیم شناخته می شدند. احادیث و روایات داریم که به طب سنتی کمک می کند و دو مقوله جدا از هم هستند.

    دکتر کمانه علت شناسی در درمان بیماری را مهم خواند و تأکید کرد: در طب نوین عوارض داروها خیلی زیاد است، البته داروهای گیاهی هم عوارض دارد اگر درست مصرف نشود. مثلا در سردرد باید اول مشخص کنیم علت آن چیست؟ مشارکتی معده است، سودای یبوستی است، از شقیقه یا معده است. اول باید علت و منشأ آن را مشخص کرد؛ هر علتی درمانی دارد.

    وی سه عامل محدودیت طب سنتی در ایران را بر شمرد و گفت: من قبل از اینکه در مورد طب سنتی مطالعه کنم فکر می کردم طب سنتی برای درمان بیماری ها راهکاری ندارد و نمی توان به آن تکیه کرد. به نظر من ۹۰ درصد از پزشکان ما از طب سنتی اطلاعی ندارند و حتی در مورد آن هم تحقیق نکرده اند. درمان برخی از بیماری ها در طب سنتی از طب نوین پیشرفته تر است. مثلا در مورد آمنوره در طب سنتی ۴۵ علت بیان شده و در طب نوین ۳۰ دلیل دارد.

    این متخصص طب سنتی مافیای ثروت و قدرت را دومین عامل محدودیت طب سنتی عنوان کرد و گفت: برخی از پزشکان با برخی از داروخانه ها و آزمایشگاهها و… قراداد دارند و داروهای گرانی برای بیماران  تجویز می کنند؛ در صورتی که با استفاده از داروهای ارزان گیاهی می توان در درمان بیماری ها استفاده کرد و نتیجه گرفت.

    وی ادعای درمان کامل بیماری ها توسط برخی از افرادی که خود را حکیم معرفی می کنند را بی اساس خواند و افزود: بعضی از افراد فقط چند برگه از کتاب های علمی که در مورد طب سنتی است را خوانده اند و می گویند حکیم هستیم. بیمارهای مختلفی که به آنها مراجعه می کنند درمان های عجیب و غریبی به آنها می دهند. مثلا کسی که شیمی درمانی می کند را مجبور می کنند داروی خود را قطع کند. با این کار وضعیت بیمار بدتر می شود و به پزشک مراجعه می کند. در طب سنتی به هیچ عنوان چنین کاری نمی کنیم. این دلایل باعث می شود طب نوین با طب سنتی مقابله کند.

    وی افزود: شاید ۲ درصد از طب سنتی را حجامت تشکیل دهد اما بعضی از افراد به  ۱۰۰ درصد تبدیل کردند. افرادی در طب سنتی هستند که آزمایش ها، ام آر آی و سی تی اسکن و…را قبول ندارند. اگر در زمان ابن سینا بود از همه امکانات استفاده می کرد. نمک دریایی نیز بی نهایت بد است ولی متأسفانه روازاده می گوید شفا است و خودش یک نمونه تولید کرده است؛ در صورتی که در منابع معتبر علمی نمک دریایی نکوهش شده است.

    دکتر کمانه در خصوص کمبود بیماری در زمان های گذشته گفت: اینگونه نیست که بگوییم خیلی از بیماری ها وجود نداشته است. در طب بوعلی سینا در مورد علائم برخی از بیماری ها اشاره شده که الان فهمیدیم در زمان حاضر هم این بیماری وجود دارد. مثلا ام اس. این بیماری دو هزار سال قبل هم وجود داشته و درمان هم برای آن گفته شده است و ما از طریق طب سنتی خیلی به این بیماران می توانیم کمک کنیم.

    وی سبک زندگی سالم را دومین علت کمبود بیماری دانست و گفت: در گذشته خواب کافی وجود داشت. در قدیم برق نبود و مردم زود می خوابیدند. از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح کسی بخوابد ۹ ساعت مفید خوابیده اما اگر از ۱۲شب تا ۶ صبح بخوابد ۴ ساعت مفید خوابیده است. حالا کسی که ۲ شب می خوابد بیماری های مختلفی با خود دارد.

    دکتر کمانه افزود: اصول سلامتی قبلا رعایت می شده است. معده منبع و منشأ بیماری ها و پرهیز کردن باعث شفا است. در قدیم خوردنی و آشامیدنی مهم بود و همه چیز خواری نمی کردند. ضمن اینکه ورزش هم می کردند و فعالیت بدنی داشتند، اگر چربی و شیریینی می خوردند می سوخت.

    وی با بیان اینکه مکانیسم داروهای گیاهی در درمان مهم است تأکید کرد: مکانیسم طب سنتی بر اساس طبع افراد چهار خلط بلغم، سودا، صفرا و دم است. تا زمانی که علت بیماری و طبع افراد را ندانیم نباید داروی گیاهی تجویز کرد. مثلا برای کم کاری تیروئید بادرنجبویه نمی توان تجویز کرد. داروهای گیاهی وجود دارد که وقتی وارد بدن می شود با حرارت خودش باعث می شود اخلاط بدن تحلیل برود، یا گیاهی وجود دارد که اخلاط غلیظ را می پزد و پخته می کند و اینها مکانیسم داروهای گیاهی است.

    وی افزود: دمنوش ها اگر برای مصرف تفریحی باشد عیبی ندارد ولی اگر برای درمان استفاده می شود باید حتما به متخصص آن مراجعه کرد؛ مثلا چای زنجبیل برای دو نفر که پرکاری و کم کاری تیروئید دارد مصرف جداگانه دارد و یا مثلا دمنوش بابونه برای تفریح یک گرم می خوری اما اگر برای درمان باشد باید ۳ گرم مصرف کرد و کمتر از آن جواب نمی دهد.

    متخصص طب سنتی با اشاره به گسترش استفاده از محصولات تراریخته، این محصولات را سرطان زا عنوان کرد و گفت: قبلا بعضی از محصولات تراریخته برچسب داشتند اما الان همان را هم پاک می کنند. محصولات تراریخته همه سرطان زاست و نباید مصرف کرد.

    وی در خصوص روغن های تراریخته گفت: ۹۹ درصد از روغن های مایع تراریخته هستند، بهتر است به جای استفاده از روغن های مایع از روغن زیتون استفاده کنیم. طبق تحقیقی که در بزرگترین مجله آمریکایی به ثبت رسیده است، روغن گاو و گوسفند مشکل قلبی، مغزی و فشارخون ایجاد نمی کند. بنابراین بهترین روغن، روغن گاو و گوسفند است.

    دکتر کمانه در خصوص استفاده از محصولات طبیعی افزود: به نظر من محصولات وارداتی که معمولا پُر مصرف هستند محصولاتی تراریخته هستند. بنابراین از همه محصولات کشاورزی خودمان استفاده کنیم. مثلا سبزی و میوه طبیعی استفاده کنیم.(ریحان بنفش تراریخته است و در آمریکا هم منع شده است)؛ به طور کلی هر چیزی که غیر طبیعی است را نخوریم. برنج لنجان و کامفیروز خودمان استفاده کنیم.

    وی در خصوص اختراعی که برای درمان سینوزیت مزمن انجام داده است گفت: من برای درمان سینوزیت مزمن اسپری کاملا گیاهی تهیه کردم که ثبت اختراع نیز شده است. همه آنالیزهای مربوطه انجام شده است و متخصصین تأیید کردند. این اسپری را بر اساس طب سنتی و داروی گیاهی مرزنجوش دارویی ساختیم که اثر این دارو ۳ برابر از قوی ترین داروی شیمیایی موثرتر است. این اختراع در مجله خارجی در حال چاپ شدن است و شاید ده سال دیگر وارد کتاب شود. در ساخت این اسپری، اسانس گل و برگ مرزنجوش گرفته شده و با عصاره ترکیب کردیم.

    وی عدم پیروی از فرهنگ غرب توسط مردم چین و هند را عاملی برای پیشرفت طب سنتی خواند و گفت: دانشمندان اروپایی کتاب مهمی مثل کتاب قانون ابن سینا که به زبان عربی است از ایرانیان ترجمه کردند و بر اساس طب سنتی ما، دارو ساختند و ما را از طب سنتی محروم کردند. مردم چین و هند از طب سنتی خودشان استفاده کردند و مرتب ادامه دادند. در پایتخت چین (پکن) ۳۰ میلیون جمعیت وجود دارد ولی تنها ۳ داروخانه در این شهر موجود است.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.