سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1985 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • درآمد ناخالص از بخش کشاورزی در شهرستان داراب حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال است

    شناسه : 12129 ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲ 893 بازدید ارسال توسط :

    احمدرضا صالحی رئیس حهاد کشاورزی داراب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار عصر داراب برخی پتانسیل های کشاورزی و باغبانی شهرستان داراب را برشمرد صالحی داراب را شهرستانی کشاورزی محور دانست و گفت: شهرستان داراب یک شهرستان کشاورزی محور است و ۹۰ درصد از مردم به طور مستقیم و غیر مستقیم از این طریق امرار معاش […]

    درآمد ناخالص از بخش کشاورزی در شهرستان داراب حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال است
    پ
    پ

    احمدرضا صالحی رئیس حهاد کشاورزی داراب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار عصر داراب برخی پتانسیل های کشاورزی و باغبانی شهرستان داراب را برشمرد
    صالحی داراب را شهرستانی کشاورزی محور دانست و گفت: شهرستان داراب یک شهرستان کشاورزی محور است و ۹۰ درصد از مردم به طور مستقیم و غیر مستقیم از این طریق امرار معاش می کنند. ما بالغ بر ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی، باغی و یک میلیون واحد دامی داریم. سالیانه بالغ بر ۶۰۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی داراب است و به طور متوسط در آمد ناخالص از بخش کشاورزی در شهرستان داراب حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال است.
    صالحی کشاورزی را تأثیر گذار در سایر امور در کشور دانست و افزود: با توجه به اینکه بخش کشاورزی بخشی است که اتفاقات آن به خیلی از واحدهای فراسازمانی مربوط است؛ از جمله صادرات، واردات و نحوه تأمین نهاده ها ( از طریق واردات یارانه های دولتی که به هر موضوع تعلق می گیرد) می توان گفت که کشاورزی در بسیاری از امور در کشور تأثیر گذار است و حتی ماشین آلاتی که مورد نیاز است و به روز باید بشود و برخی باید وارد شود و برخی باید در کشور ساخته شود؛ در واقع بخش کشاورزی باید با تمام کشور در ارتباط باشد. در مجموع برآیند همه اینها سودی است که برای کشاورز حاصل می شود.
    وی در خصوص میزان تولیدات زراعی و باغی شهرستان گفت: حدود ۴۵ هزار هکتار اراضی باغی و ۳۵ هزار هکتار اراضی زراعی داریم. تقریبا چیزی حدود ۳۰ هزار تن محصولات زراعی و مابقی آن تقریبا ۳۷۰ هزار تن محصولات باغی است. در زراعت چهار محصول عمده از جمله گندم، پنبه، جو و ذرت کشت می شود. در باغی به دو قسمت تقسیم می شود: باغی دیم که اکثرا ارگانیک و بدون استفاده از سم و آب است؛ چهار محصول عمده در باغات دیم شامل گل محمدی، انجیر، بادام و انگور است. در باغبانی محصولات آبی شامل مرکبات، انار، نخیلات و گیاهان دارویی کشت داریم.
    وی با اشاره به محصولات صادراتی داراب افزود: محصولات صادراتی شهرستان داراب از محصولات دیم مثل گل محمدی، انجیر، محصولات دارویی و مقداری نخیلات است. ۵۲ واحد صنایع تبدیلی اولیه داریم که مجوز دار است؛ عده ای از سردخانه داران هستند که مجوز ندارند ولی به هر صورت فعالیت می کنند.
    رئیس جهاد کشاورزی داراب در خصوص طرح بنیان در گندم و پنبه گفت: دو پروژه گندم بنیان و پنبه بنیان در شهرستان در حال اجرا است. از سال ۹۷ در کشور طرحی به نام گندم بنیان یا ایران سیمیت طراحی شد و در استان فارس اجرایی شد. در این پروژه، از بذرکارهایی که میزان بذر بسیار کمی نسبت به روش معمول مصرف می کنند استفاده کرده و حتی گاهی اوقات بدون خاک ورزی و یا کم خاک ورزی از این نوع بذر کار ها استفاده می شود که از نظر اقتصادی به نفع کشاورز بوده و هزینه های تولید را به شدت کم می کند.
    وی افزود: از هر استان به فراخور محصول تولیدی که دارند این پروژه انجام می شود. در استان فارس دو شهرستان داراب و مرودشت که از نظر زراعی قوی هستند انتخاب و در هر شهرستان به صورت پایلوت یک مزرعه ۵ هکتاری انتخاب شده است.
    صالحی افزود: در این پروژه، ۸ رقم متفاوت گندم به صورت قطعات متفاوت با دستگاه های کشت متفاوت از جمله بذرکار همدانی و…به صورت رازد بد کشت می شود؛ یعنی به صورت کشت روی پُشته است. مثلا اگر مصرف بذر گندم در مزارع بصورت دستی ۳۵۰ کیلو به طور معمول مصرف می شود؛ در مقام مقایسه مشخص شد با استفاده از روش رازد بد با مصرف ۲۲۰ کیلو بذر در روی پشته بیشترین میزان عملکرد داشته است که نشان می دهد در مصرف بذر و در هزینه کشاورز خیلی صرفه جویی شده شده است که در کاهش هزینه های زارعین بسیار تأثیر گذار است. در این روش کشت روی کشت انجام می دهیم و پنبه را بعد از گندم می کاریم و هیچ زمانی هدر نخواهد رفت. پنبه که برداشت شد با ساقه خورد کن بقایای گیاهی خرد می شود و روی همان پشته ای که موجود هست دستگاه بدون اینکه شخم بزند می کارد وکشت به تاخیر نمی افتد و عملکردها بهتر می شود.
    وی افزود: در این پروژه شهرستان داراب خوشبختانه مقام اول را کسب کرد و امسال هم همراه با خوزستان جزو کاندیدهای اول هستیم.
    صالحی در خصوص مبارزه با بیماری ها در روش رایز بد افزود: در کشت رایز بد (سم های مختلفی که در علفهای هرز و برخی بیماری ها استفاده کردیم؛ مخصوصا امسال که بارندگی زیاد بود و بیماری قارچی زیاد داشتیم بالغ بر هزار هکتار از مزارع را قارچ کُش زدیم و عملکرد خیلی متفاوتی داشتیم.
    وی در خصوص نقش پروژه پنبه بنیان در کاهش هزینه کشاورزان گفت: در پنبه بنیان هم به همین شکل کشت و برداشت می شود و می تواند هزینه کارگری را به شدت کاهش دهد. به طور مثال در مزارع اطراف طرح ایران سیمیت با استفاده از دستگاه های کاشت و داشت هزینه کارگری از ۵۰ میلیون به ۱۴ میلیون کاهش یافت.
    رئیس جهاد کشاورزی داراب در خصوص سطح زیر کشت و عملکرد گندم و پنبه گفت: به لحاظ عملکردی میزان تولید و کشت گندم در سال گذشته ۱۵۸۰۰ هکتار به صورت آبی و تقریبا به میزان ۶۵ هزار تن بوده است؛ از این مقدار، ۵۲ هزار تن تحویلی و مابقی هم خود مصرفی بوده است. امسال هم پیش بینی ۱۵۸۰۰ هکتار داریم.
    همچنین در سال ۹۷ حدود ۵ هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه بود و قیمت خیلی خوب شد؛ سال گذشته به ۶ هزار هکتار رسید اما با توجه به اینکه تولید و عرضه زیادی وجود داشت و بحث عدم صادرات و ورادات اتفاق افتاد، آن چنان که کشاورز انتظار داشت، قیمت بالا نرفت. به همین دلیل امسال سطح زیر کشت پنبه ۵۲۰۰ هکتار است.
    وی با اشاره به رقم های پنبه در داراب گفت: در پروژه پنبه بنیان نیز با دستگاههای متفاوت، بذرهای متفاوت کشت می شود و در نهایت در شهرستان داراب، رقم های ارمغان، ساجدی و گلستان با استقبال کشاورزان مواجه شده است.
    صالحی در خصوص اینکه بذرهای تراریخته در سطح کشور در مزارع تحقیقاتی کشت می شده و امسال در سیستان و بلوچستان قرار است کشت شود گفت: جهاد کشاورزی به عنوان مجری است وبذرهایی که توسط مراکز تحقیقاتی کشور، وارد و تایید می شود و یا خودشان پرورش می دهند به عنوان یک بذر به ما معرفی می کنند. داراب فعلا بذر تراریخته نداشتیم و همان رقم هایی که پنبه کاران مثل ساجدی تولید می کنند و یا گلستان که محصول شرکت پنبه کاران زرین دشت است به ما معرفی شده است.
    وی با اشاره به اینکه ممکن است در آینده از بذرهای تراریخته استفاده کنیم گفت: اگر مجوزی صادر شود و به ما اعلام کنند که در سطح کشور تأیید شود می کاریم. مراکزی مثل قرنطینه، حفظ نباتات کشور و مرکز تحقیقات کشور مراکزی هستند که روی این موارد باید تأییدیه بگذارند.
    صالحی با بیان اینکه محصولات استراتژیک نرخ تضمینی دارند گفت: محصولاتی مثل گندم پنبه، جو، ذرت، کلزا و چغندر قند دارای نرخ تضمینی هستند. سال گذشته نرخ تضمینی گندم ۲۶۰۰ تومان بوده و امسال ۴۰۰۰ تومان اعلام شده است و فقط دولت، خریدار است. نرخ تضمینی بدین معناست که حداقل قیمتی است که کشاورز آزاد است بفروشد و اگر از این قیمت پایین تر آمد، دولت موظف است که خرید کند.
    مهندس صالحی در خصوص سطح زیر کشت کلزا گفت:. حدود ۸۰ درصد از روغن کشور وارداتی است. در شهرستان داراب، دو سال گذشته، حدود ۶۰۰ هکتار کلزا سطح زیر کشت داشتیم که ۱۰۰۰ تن تولید داشتیم. سال گذشته ۱۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت کلزا بود و تقریبا ۲۰۰۰ تن تولید شد. .
    رئیس حهاد کشاورزی داراب با اشاره به کشت چغندر قند گفت: سال گذشته ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر قند وجود داشت و امسال تقریبا ۲۰۰ هکتار قراردادد بسته شده است. چغندرقند پاییزه دو سال است که در شهرستان داراب در منطقه فسارود اجرایی می شود. از لحاظ تناژ و عملکرد خوبی دارد و بین ۵۰ تا ۸۰ تن تولید در هکتار دارد. در تولید شکر کشور کمک کننده است و همچنین در تغییر الگوی کشتی که می تواند مثلا سال بعد گندم کاشته شود، عملکرد بهتری خواهد بود.
    صالحی افزود: چهار محصول کلزا، گندم، چغندر قند و جو محصولاتی هستند که در یک فصل کشت می شود و هر چهار محصول هم برای کشور استراتژیک است؛ فرقی نمی کند که گندم یا کلزا کاشته شود. اگر گندم کم شود به کشور ضرر وارد می شود.
    وی در خصوص نهاده های کشاورزی گفت: در حال حاضر کود اوره تغییرقیمت نداشته و کماکان تولید و مصرف می شود. کود فسفاته و پتاسه تقریبا از یک ماه اخیر بر اساس مصوبه هیأت دولت بین ۴۰۰ تا۵۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. اینها کودهای وارداتی هستند که بر اساس یارانه نیمایی تغییر قیمت داده شده است.
    صالحی در خصوص زوال مرکبات گفت: زوال مرکبات از سال ۸۸ وارد کشور شد و شهرهای کرمان و هرمزگان را دچار آسیب کرد. علی رغم تمام تلاش هایی که محققین و مسئولین انجام دادند، علت اصلی زوال مشخص نیست. سال گذشته دو گروه کارشناسی از اسپانیا و هند وارد داراب شدند و از پایه بررسی کردند مثلا نوع ارقام، روال آبیاری و کود دادن؛ اما علت اصلی را نمی دانستند اینکه. چه عواملی در زوال مرکبات مؤثر است شناسایی نشد؛ عواملی مثل اقلیم، آفت و آفتاب موثر هستند یا خیر، مشخص نیست.
    رئیس حهاد کشاورزی داراب در خصوص طرح اصلاح باغات آسیب دیده گفت: جهاد کشاورزی شهرستان داراب برای اولین بار یک طرحی را آماده کرده که باید به وزارتخانه برود و از آن دفاع کنیم؛ باغاتی که بیشتر از ۳۰ درصد خسارت دارند در یک قسمتی اصلاحیه های باغی با توجه به دستورالعمل هایی که وجود دارد، اجرا شود و قسمتی که خسارت بیشتری وجود دارد تغییر الگوی کشت انجام شود. برای کشاورزان تسهیلاتی در نظر گرفته می شود و به چرخه اشتغال باز می گردند. آمار کلی از خسارت نداریم ولی ۷۰ درصد از باغات آلوده است. سال گذشته روند میزان بارندگی بهتر بوده و باغات هم روند بهتری دارد و ابتلا به زوال به شدت کم شده است.
    مهندس صالحی در خصوص مبارزه با ملخ صحرایی گفت: در طی دو سال گذشته مبارزه با ملخ داشتیم که خیلی مهم بود مخصوصا دو سال گذشته که ورودی ملخ از سمت داراب بود و مبارزه خیلی خوبی شد. ۵ هزار هکتار مبارزه و ۵ هزار لیتر سم مصرف شد و در فورگ متوقف شد و یک هکتار هم خسارت دیده نداشتیم.
    وی با اشاره به سطح زیر کشت گلخانه در داراب گفت: برای اولین بار در داراب در سال گذشته بالغ بر ۴۸ هکتار مجوز تأسیس گلخانه صادر کردیم. تا پایان سال ۹۷ مجموع گلخانه دارب ۱۴ و نیم هکتار بود اما در سال ۹۸ بالغ بر ۴۸ هکتار مجوز صادر شد؛ باید به عملیات بانکی برود و بسته به میزان تسهیلات پرداخت شود.
    وی افزود: در حوزه سردخانه روند خیلی خوبی داشتیم و سال گذشته بالغ بر ۱۰ مجوز بالغ بر ۳ هزار تن صادر شد. در حال حاضر ۴ سردخانه در شهرک صنعتی داریم.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.