جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • خطر فرونشست زمین بیخ گوش دارابگرد/ بزگترین دیوار گلی جهان ترک برداشت

    شناسه : 2197 ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲:۳۸ 1159 بازدید ارسال توسط :

    خطر فرونشست زمین به دیوار شهر باستانی درابگرد رسید و قسمتی از بستر خندق اطراف و دیواره آنرا تخریب کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب که روز پنجشنبه۳ دی ماه از این اثر تاریخی بازدید کرده حاکی است ؛ فرونشست زمین؛ شکافی به طول بیش از ۵۰ متردر بستر خندق اطراف بزرگترین […]

    خطر فرونشست زمین بیخ گوش دارابگرد/ بزگترین دیوار گلی جهان ترک برداشت
    پ
    پ

    خطر فرونشست زمین به دیوار شهر باستانی درابگرد رسید و قسمتی از بستر خندق اطراف و دیواره آنرا تخریب کرد. به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب که روز پنجشنبه۳ دی ماه از این اثر تاریخی بازدید کرده حاکی است
    ؛ فرونشست زمین؛ شکافی به طول بیش از ۵۰ متردر بستر خندق اطراف بزرگترین دیوار گلی جهان بوجود آورده که در بخش مرکزی آن عمقی قریب یک متر دارد.
    این فرونشست در ضلع شمالی و روبروی دروازه شمالی شهر باستانی دارابگرد بوجود آمده و در جهت های مختلف شکاف هایی به عمق و عرض قریب یک متر و عرض ۷۰ سانتی متر دارد که بیشترین عمق آن مربوط به کف خندق می باشد اما شکاف بوجود آمده بصورت ترک خوردگی تا دیواره این اثر باستانی پیش رفته و احتمال گسترش آن با طول و عمق بیشتر دور از ذهن نیست.
    دارابگرد نام یكی از پنج شهرستان ایالت پارس در ایران قدیم بوده كه به نام «دارابجرد» نیز معروف است. این شهر در فاصله شش كیلومتری شهر داراب فعلی قرار گرفته و نخستین پایتخت سلسله ساسانیان و یكی از قدیمی ترین شهرهای باستانی ایران و جزو پنج شهر تاریخی استان فارس است.
    قدمت این شهر به دوره هخامنشیان می رسد و نخستین شهر مدور فلات ایران محسوب می شود. پیرامون این شهر، دیوار مخروطی عظیمی از گل رس و سنگ و ملاط آهك ساخته شده كه ارتفاع آن به بیش از ۱۰ متر می رسد.
    با توجه به اهمیت این میراث گرانبهای تاریخی که قطعا یکی از بی نظیر ترین آثار بجا مانده از دوران باستانی ایران می باشد لازم است تا دست اندر کاران میراث فرهنگی کشور و استان فارس و بویژه مدیریت میراث فرهنگی و انجمن دوستداران و گروه های مردمی علاقه مند به تاریخ و فرهنگ این دیار به عنوان یک وظیفه ملی دست به دست هم داده و با اتخاذ روش های علمی از گسترش این پدیده مخرب که ممکن است موجب تخریب بیشتر آن شود جلوگیری به عمل آورند.
    لازم به ذکر است که فرونشست زمین از جمله پدیده های نو ظهور است که به عقیده برخی محققین در اثر برداشت بی رویه آبهای زیر زمینی ایجاد می شود. این پدیده در نقاط مختلف کشور و استان فارس از جمله شهرستان داراب و در روستای کوه سفید رخ داده و مهمترین روش کاهش اثر این پدیده؛ اصلاح روش های آبیاری و جلوگیری از برداشت بی رویه و یا پایان دادن برداشت آب از منابع زیر زمینی است.

    IMG_20151224_083326 (Copy) IMG_20151224_083347 (Copy) IMG_20151224_083435 (Copy) IMG_20151224_083638 (Copy) IMG_20151224_083658 (Copy) IMG_20151224_083710 (Copy)

    ثبت دیدگاه

    5 دیدگاه برای “خطر فرونشست زمین بیخ گوش دارابگرد/ بزگترین دیوار گلی جهان ترک برداشت”
    1. سلام،وااااای چقدر دلخراش…… راهکار اساسی چیست،؟ گرچه به نظرم یکی راهکارهای دیر هنگام پلمب کردن چاههای آب اطراف دارابگرد حداقل به شعاع ۵ کیلومتری میباشد ولی قطعا کارشناسان حوزه زمین شناسی و میراث فرهنگی باید در یک طرح تحقیقاتی دنبال علاج واقعه گر چه بعد از وقوع باشند، اگه این اثر باستانی در ارومیه بود مطمئناً بیشتر از خشک شدن دریاچه در کشور سروصدا به پا میکرد…….

    2. سلام، خدا قوت به جناب مهندس زارعی؛ این خبر در سایت خبر آنلاین هم منتشر شده

    3. جناب سردبیر
      خواهش می کنم تا گرفتن یک تصمیم اساسی جهت حفظ این اثر تاریخی ارزشمند ادامه بدید.
      واقعا خیلی سخته خراب شدن این بنا.
      این بنا هویت داراب و دارابیه.
      خدا خیرتون بده. پیگیری کنید.

    4. دارابگرد شناسنامه شهرستان دارابه حیفه که اینجور شه