جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • خروج بی سر و صدای بُتابی مطلا از خزانه بانک ملی مرکزی داراب

    شناسه : 13809 ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱ 868 بازدید ارسال توسط :

    خروج بی سر و صدای بُتابی مطلا از خزانه بانک ملی مرکزی داراب بتابی یا دارابی بزرگترین میوه از تیره مرکبات با پوست ضخیمِ سبزرنگ و گاهی زرد می باشد. اما بتابی طلا چیست؟ در سال ۱۳۵۷ قبل از وقوع انقلاب اسلامی، مرحوم حسین آزما شهردار وقت داراب به جهت تأمین نظر حاکمیت برای ساخت […]

    خروج بی سر و صدای بُتابی مطلا از خزانه بانک ملی مرکزی داراب
    پ
    پ

    خروج بی سر و صدای بُتابی مطلا از خزانه بانک ملی مرکزی داراب

    بتابی یا دارابی بزرگترین میوه از تیره مرکبات با پوست ضخیمِ سبزرنگ و گاهی زرد می باشد.

    اما بتابی طلا چیست؟ در سال ۱۳۵۷ قبل از وقوع انقلاب اسلامی، مرحوم حسین آزما شهردار وقت داراب به جهت تأمین نظر حاکمیت برای ساخت کارخانه ریسندگی و بافندگی، سفارش ساخت یک بتابی طلا جهت اهدا به پهلوی دوم را می دهد. این بتابی زیبا از جنس طلا بوده و وزنی معادل ۳۶۰ مثقال داشته و در آن زمان ۱۰۰ هزار تومان هزینه ساخت آن شده است.

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، بتابیِ ساخت شهرداری داراب بنا به دلایلی از جمله وقوع انقلاب اسلامی به دست شاه نمی رسد و شهرداری داراب برای تأمین امنیت، آنرا نزد بانک ملی مرکزی به امانت می گذارد و تا اواخر دهه ۸۰ نیز هزینه امانتداری را به بانک ملی پرداخت می کند. شنیده ها حکایت از آن دارد که این اثر ارزشمند که بواسطه وزن (۱۴۵۰ گرم) و ارزش هنری، قیمت بسیار بالایی دارد تابستان امسال توسط گروهی از بانک ملی استان *”بدون اجازه و اطلاع شهرداری”* از بخش امانات بانک ملی داراب خارج شده است.

    اینکه چرا بانک ملی علیرغم آنکه هیچ مالکیتی روی این شئ نداشته و طبق وظیفه ذاتی فقط امانت دار بوده اقدام به انتقال آن کرده مشخص نیست.

    انجمن دوستداران توسعه پایدار داراب (حامیان) پس از اطلاع، جزئیات آن را در اختیار شهرداری قرار می دهد، اما درخواست شهرداری داراب برای بازگرداندن بتابی طلایی که متعلق به مردم داراب است همراه با ارائه مستندات مکتوب و اثبات مالکیت آن تا کنون بی نتیجه مانده است.

    مردم و فعالان اجتماعی شهرستان داراب خود را مُحِق می دانند که در صورت استنکاف بانک ملی از باز پس دادن این اثر کم نظیر که سندی وابسته به انقلاب است، توسط مراجع قانونی و مردمی پیگیری جدی کنند. تعلل بانک ملی از ارائه اطلاعات مربوط به محل نگهداری، سرانجام و زمان بازگرداندن آن باعث ایجاد شائبه هایی در اذهان عمومی شده است، امید که بانک ملی با تحویل این میراث گرانبها که جزء اموال عمومی و متعلق به مردم داراب است حق امانتداری را بجا آورد.

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.