شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • جزئیاتی از گزارش تفریغ بودجه دولت در سال گذشته

    شناسه : 10872 ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰ 777 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو روز گذشته آب سردی به پیکر مردم ریخته شد وقتی خبر گم شدن ۴/۸ میلیارد دلار از بیت‌المال در سال ۹۷ و هزینه ۲/۷ میلیارد دلار برای واردات خاک و غذای سگ و گربه و موارد مشابه در همان سال را شنیدند. در […]

    جزئیاتی از گزارش تفریغ بودجه دولت در سال گذشته
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو روز گذشته آب سردی به پیکر مردم ریخته شد وقتی خبر گم شدن ۴/۸ میلیارد دلار از بیت‌المال در سال ۹۷ و هزینه ۲/۷ میلیارد دلار برای واردات خاک و غذای سگ و گربه و موارد مشابه در همان سال را شنیدند.
    در بحران کرونا؛ عادل آذر رئیس دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ را بعد از یک سال تاخیر در مجلس قرائت کرد؛ که حاوی مطالب تکان‌دهنده‌ای بود.
    تقریبا دولت روحانی تمام رکورد‌های منفی دولت پیشین را با هزینه‌های چند برابری جابجا کرد؛ بخشی از گزارش به شرح زیر است:
    شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بخشی از درآمد صادرات فرآورده‌های نفتی به مبلغ ۴۱۴ میلیارد تومان، ۱میلیون و ۲۲۹هزار دلار، ۱۱میلیون و ۵۵۸ هزار یورو و ۲۲ میلیون و ۳۷۴ هزار درهم را وصول کرده اما به خزانه داری کل کشور واریز نکرده است. این مبلغ طبق قانون برنامه ششم باید به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها نزد خزانه کل کشور واریز می‌شد اما نشده است؛ دولت از سال ۹۶ تا ۹۸ و همینطور در لایحه بودجه ۹۹ این حکم را عملیاتی نکرده است.

    ۲۴۱ مدیر دولتی در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری، بانک مسکن، شرکت‌های تابعه وزارت نفت و… بیشتر از سقف ۲۳ میلیون دریافتی داشته و جمعا ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اضافه دریافتی داشته‌اند. بیشترین دریافتی مربوط به یکی از این مدیران به رقم ۵۳ میلیون تومان بوده است.

    از ۹ هزار و ۶۵۸ ردیف تامین اعتبار ثبت سفارش توسط اشخاص حقیقی و حقوقی جمعا بالغ بر ۴میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار با وجود دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی وارداتی صورت نگرفته است.

    از تعداد ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بیش از ۱۰۰میلیون دلار، ۳۲مورد بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار وارداتی نداشته اند!

    از تعداد ۴۸ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بین ۵۰ میلیون تا ۱۰۰میلیون دلار، تعداد ۳۱ شخص حقیقی و حقوقی بالغ بر ۸۵۲ میلیون دلار کالایی وارد نکرده‌اند!

    از تعداد ۳۸۵ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون دلار، تعداد ۲۱۲ شخص حقیقی و حقوقی بالغ بر یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار وارداتی نداشته‌اند!

    تعداد ۹۹ فقره از تامین ارز ثبت سفارش‌های بالای ۵ میلیون دلار بالغ بر یک میلیارد و ۹۹ میلیون دلار هیچ وارداتی بابت ارز دریافتی نداشته‌اند!

    در ۷۰ فقره ثبت سفارش به ارز ۲ میلیارد و ۹۴ میلیون دلار تعداد ۲۲ شرکت درباره تعیین ارزش کالا‌های وارداتی بیش‌اظهاری کرده‌اند که موجب دریافت حداقل ۱۷۲ میلیون دلار بیش از ارزش کالا‌های وارداتی توسط اشخاص مذکور شده است.

    سال۹۷ که کشور درگیر تحریم و تامین کالا‌های اساسی از جمله غذا و دارو بود معادل ۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار۴۲۰۰ تومانی صرف واردات کالا‌هایی نظیر نخ دندان، عروسک و اسباب بازی، تشک، لوازم اشپزخانه، لوازم بدن‌سازی، لامپ، درب قوطی، درپوش، غذای سگ و گربه، چوب بستنی، انواع خاک و پارچه شده است.
    مهمترین بخش اما گم شدن مبلغی بیش از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از پولی است که دولت برای واردات اقلام وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده بود که هیچکدام وارد نشده و تنها در دست حدود ۷۲۰ نفر تقسیم شده است!
    با احتساب قیمت میانگین ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومانی هر دلار در بازار آزاد، معادل این مبلغ چیزی حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان می‌شود؛ درست رقمی که دولت متعهد شده بابت کرونا به مردم و مشاغل وام دهد و نزدیک به وامی که از بانک جهانی درخواست کرده است.
    با محاسبه‌ای ساده می‌شود فهمید با این مبلغ چه کار‌هایی می‌شد در سال ۹۹ انجام داد:
    با این مبلغ می‌شد با احتساب جمعیت ۸۲ میلیونی به هر ایرانی مبلغ ۹۳۷ هزار تومان پرداخت کرد، معادل وامی که برای کرونا با سود ۱۲ درصد ابتدا قرار بود پرداخت شود!
    به ازای هر شغل روستایی چیزی حدود ۹۰ میلیون تومان هزینه لازم است، با این مبلغ می‌شد بیش از ۸۳۳ هزار و ۳۳۳ شغل روستایی ایجاد کرد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.