پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • تحويل يك رأس بره ميش وحشي به اداره حفاظت محيط زيست شهرستان داراب

    شناسه : 2988 ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰:۵۶ 950 بازدید ارسال توسط :

    يك رأس بره ميش وحشي سه روزه  که توسط چوپاني پیدا شده بود  تحويل اداره حفاظت محيط زيست داراب شد. به گزارش  پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب به نقل از روابط عمومی اداره محیط زیست داراب؛ با تماس تلفني چوپاني مبني بر مشاهده بره ميش وحشي در كوههاي اطراف شهرستان داراب؛ مأمورين يگان حفاظت محيط […]

    تحويل يك رأس بره ميش وحشي به اداره حفاظت محيط زيست شهرستان داراب
    پ
    پ

    يك رأس بره ميش وحشي سه روزه  که توسط چوپاني پیدا شده بود  تحويل اداره حفاظت محيط زيست داراب شد.

    به گزارش  پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب به نقل از روابط عمومی اداره محیط زیست داراب؛ با تماس تلفني چوپاني مبني بر مشاهده بره ميش وحشي در كوههاي اطراف شهرستان داراب؛ مأمورين يگان حفاظت محيط زيست داراب به محل گزارش رفته و بره سه روزه اي كه تنها قادر به شير خوردن با پستانك بود از وی دريافت و جهت مراقبت و قرنطينه به اداره محيط زيست داراب انتقال يافت گرديد .

    مدتي است فصل زاد و ولد حیات وحش آغاز شده است و جانوران وحشی در عرصه های طبیعی شروع به زایمان بچه های خود نموده اند.

    در این زمان از سال بسیاری از کوهنوردان، طبیعت گردان، چوپانان، مردم محلی و افرادی که به هر دلیلی وارد عرصه های طبیعی می شوند ممکن است با نوزداران تنهای جانوران وحشی مواجه شوند.

    بسیاری از افراد، نوزادان حیوانات وحشی را در طبیعت در حالی که تنها هستند مشاهده می کنند و با تصور آنکه مادرشان تلف شده و یا آنها را رها کرده است از روی دلسوزی این نوزادان را به همراه

    خود از طبیعت خارج نموده و به ادارات محیط زیست تحویل می دهند.

    اقدام به خارج نمودن نوزادان جانوران وحشی از طبیعت اشتباه بزرگی است که هر چند با نیت خیر انجام شود آسیب جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می کند. جدا كردن وحوش از طبيعت و نگهداري در اسارت جزء جرايم زيست محيطي بوده كه قانونگزار براي آن جرم تعريف نموده است . ضمن اينكه با دستي شدن توسط انسان عملاً از گردونه طبيعت خارج و از لحاظ محيط زيست تلف شده تلقي مي گردد. جريمه زنده گيري و نگهداري بابت هر راس آن در سال جاري يكصد ميليون ريال مي باشد. كه علاوه بر جرايم كيفري از متخلفين غيرمجاز اخذ مي گردد.

    این تصور که نوزادان جانوران وحشی که در طبیعت تنها مشاهده می شوند، حتما از سوی مادرشان رها شده و یا مادر آنها تلف شده، تصور اشتباهی است.

    حیوانات ماده به دلایل مختلفی ممکن است لحظاتی بچه های خود را ترک کنند اما مجدد به سراغ آنها باز خواهند گشت.

    ماده هایی که نوزادان خود را به دنیا آورده اند ناچار هستند برای تغذیه و یا شکار بچه های خود را مدتی تنها بگذارند اما سریعا به محل اختفای آنها بازمی گردند.

    ضمن اینکه در بسیاری از موارد، حیوان مادر لحظاتی قبل از آنکه انسان به آنها نزدیک شود، متوجه حضور انسان شده، بچه های خود را مخفی نموده و موقتا محل را ترک می کند. حیوان ماده از بچه ها فاصله می گیرد اما با دور شدن انسان از محل اختفای بچه ها مجددا به سراغ آنها بازمی گردد.

    دست زدن، بغل کردن، بازی کردن و گرفتن عکس یادگاری با نوزادان حیات وحش نیز اقدام اشتباهی است که موجب وارد آمدن استرس به جانور می شود و حتی ممکن است به دلایل مختلف از جمله نشستن بوی انسان بر روی بدن نوزاد، حیوان مادر از پذیرفتن مجدد نوزاد خود اجتناب کند.

    لذا اكيداً توصيه مي گردد در صورت مواجه با نوزادان جانوران وحشی در طبیعت می بایست بدون آنکه به آنها دست زده شود، بلافاصله از آن مکان فاصله گرفت تا حیوان ماده بتواند به سراغ بچه های خود بازگردد.

    421914595_123072 (Copy)

     

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “تحويل يك رأس بره ميش وحشي به اداره حفاظت محيط زيست شهرستان داراب”
    1. سلام
      توضیحات کامل و مفید بود سپاس