شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • برگزاري سمینار بررسی راهکارهای تولید پنبه پایدار در داراب

    شناسه : 13 ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶ 718 بازدید ارسال توسط :

    سمینار بررسی راهکارهای تولید پنبه پایدار با حضور مدیران و دست اندرکاران کشت پنبه کشور و با همت شرکت تعاونی پنبه کاران داراب و چند شرکت تولید کننده بذر پنبه از کشور ترکیه در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب برگزار شد. مدیر عامل شرکت پنبه کاران داراب در گفت و گو با عصر داراب، […]

    برگزاري سمینار بررسی راهکارهای تولید پنبه پایدار در داراب
    پ
    پ

    سمینار بررسی راهکارهای تولید پنبه پایدار با حضور مدیران و دست اندرکاران کشت پنبه کشور و با همت شرکت تعاونی پنبه کاران داراب و چند شرکت تولید کننده بذر پنبه از کشور ترکیه در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب برگزار شد.

    مدیر عامل شرکت پنبه کاران داراب در گفت و گو با عصر داراب، گفت: بذرهاي پنبه موجود در ايران داراي دوره رشد بلند مدت است لذا با توجه به تغيير شرايط آب و هوايي در منطقه، از مدت‌ها قبل موضوع استفاده از بذرهاي زودرس با طول دوره رشد كوتاه‌تر مد نظر قرار گرفت.

    محمدعلي انصاري افزود: سال گذشته مهندس کشاورز معاون تولیدات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی قول مساعد دادند تا براي تامين اين بذور همکاری کنند و سرانجام با تلاش‌های فراوان موفق به خريد ۲۰ تن بذر زدرس از كشور تركيه شديم.

    وي اضافه كرد: بذرها از ۴ طبقه بذری وارد شده و در مزارع شهرستان داراب با حضور کارشناسان ترکیه‌ای کشت می‌شود.

    انصاري خاطرنشان كرد: با توجه به قولی که از کارشناسان ترکیه گرفته بودیم با هدف انتقال اطلاعات ریز علمی در مورد کاشت این بذور، همايش بررسي راهكارهاي توليد پنبه در داراب برنامه‌ريزي شد كه از همه كارشناسان و مسئولان زراعت استان‌هاي مختلف كشور براي حضور دراين همايش دعوت شد.

    وي با اشاره به مزاياي بذرهاي جديد گفت: طول دوره رشد بذرهای پنبه داخلی ۱۸۰ روز از زمان کاشت است و بذور جديد بين ۱۱۰ تا ۱۱۰ روز، با اين شرايط حدودا چهل روز امكان برداشت زودتر پنبه فراهم مي‌شود بنابراين ميزان آب كمتري مصرف مي‌شود.

    انصاري با بيان اينكه شرايط خشكسالي لزوم كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي را به يك ضرورت تبديل كرده است، گفت: اگر ميزان آب مصرفي را بتوانيم به يك چهارم كاهش دهيم، حركت عظيمي در حوزه توليد محصولاتي نظير پنبه انجام شده است.

    وی توجه به راندمان تولید را مهم ارزیابی و با بيان اينكه راندمان توليد پنبه با استفاده از بذرهاي داخلي در شهرستان داراب كه جزو مناطق خوب كشور به‌شمار مي‌رود، ۳٫۵ تن و ميانگين كل كشور زير ۳ تن است، خاطرنشان كرد: متوسط تولید در بذرهایی که از ترکیه وارد شده ۴٫۵ تن در هکتار است.

    انصاري به برداست ماشینی پنبه نیز اشاره و اضافه كرد: مشکل دیگری که با بذرهای داخلی داریم این است که برداشت ماشینی در مزارعی که با بذور داخلی کشت شده امکان پذیر نیست و از شرکت ترکیه‌ای واریته‌هایی درخواست كرديم که برای برداشت ماشینی مناسب است.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.