جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • با هدف قطع وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی ؛ کارگاه آموزشی کاشت داشت و برداشت دانه روغنی کلزا در منطقه گرم استان فارس در داراب برگزار شد

    شناسه : 1841 ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰:۴۱ 1134 بازدید ارسال توسط :

    با هدف ترویج کشت دانه های روغنی و قطع وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی؛ کارگاه آموزشی زراعت کلزا با حضور کارشناسان جهادکشاورزی و کشاورزان منطقه برگزار گردید. در این کارگاه آموزشی یک روزه که در محل مرکز خدمات جهاد کشاورزی حومه برگزار گردید؛ مهندس الحانی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی داراب در خصوص […]

    با هدف قطع وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی ؛ کارگاه آموزشی کاشت داشت و برداشت دانه روغنی کلزا در منطقه گرم استان فارس در داراب برگزار شد
    پ
    پ

    با هدف ترویج کشت دانه های روغنی و قطع وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی؛ کارگاه آموزشی زراعت کلزا با حضور کارشناسان جهادکشاورزی و کشاورزان منطقه برگزار گردید.
    در این کارگاه آموزشی یک روزه که در محل مرکز خدمات جهاد کشاورزی حومه برگزار گردید؛ مهندس الحانی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی داراب در خصوص نکات فنی کاشت، داشت و برداشت کلزا توضیحاتی ارائه داد.
    وی کلزا را دانه روغنی یکساله با ارتفاع ۱۷۰- ۵۰سانتی متر و ریشه عمود که تا عمق ۸۰ سانتی متری خاک نفوذ می کند دانسته و دانه آن دارای ۴۸-۴۰ درصد روغن و کنجاله آن ۳۰ -۲۰ درصد پروتئین دارد . و چون بذر آن ریز است آماده سازی زمین از اهمیت زیادی برخوردار است.
    این عضو هیئت علمی از جمله عوامل موثر و تاثیر گذار در زراعت کلزا را رعایت تاریخ کاشت عنوان که این تاریخ برای مناطق گرم از اول لغایت آخر آبان ماه می باشد .
    پس از کاشت بذر در عمق ۵/۲ – ۵/۱ سانتی متری و انجام آبیاری ، آبیاری دوم باید با فاصله ۷ – ۵ روز بعد برای داشتن سطح سبز خوب صورت گیرد.
    میزان بذر مورد نیاز جهت یک هکتار در ارقام هیبرید ۵ – ۴ کیلوگرم ودر ارقام آزاد گرده افشان ۸ – ۶ کیلوگرم می باشد.
    وی کنترل علف های هرز در زراعت کلزا در افزایش عملکرد و کیفیت دانه و روغن بسیار مهم عنوان و بر مبارزه به موقع با آفات بخصوص شته مومی کلزا تاکید کردند.
    مهندس الحانی زمان مناسب برداشت کلزا را همراه با قهوه ای شدن رنگ ۸۰% دانه در غلاف های ساقه اصلی و کاهش رطوبت دانه تا ۱۴ % و وسیله مناسب را برداشت با کمباین وهد مخصوص جهت جلوگیری از ریزش بیان کردند.
    در این کارگاه مهندس احمد لو مسئول زراعت شهرستان سیاست ها و مسئولیت های سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت شهرستان را در خصوص ترغیب کشاورزان به کشت کلزا بیان نمودند.

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “با هدف قطع وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی ؛ کارگاه آموزشی کاشت داشت و برداشت دانه روغنی کلزا در منطقه گرم استان فارس در داراب برگزار شد”
    1. سلام
      درود بر دستان زحمت کش روستاییان.