سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2000 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • با موافقت وزیر علوم، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب به پردیس دانشگاهی داراب وابسته به دانشگاه شیراز تبدیل شد

    شناسه : 9549 ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳ 2290 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، در جدید ترین خبرها از دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب خبری مبنی بر تبدیل آن به پردیس دانشگاه شیراز مطرح شد. تبدیل از دانشکده به پردیس وابسته به دانشگاه شیراز سئوالاتی را برای علاقمندان به توسعه شهرستان و به تبع آن دانشکده بوجود آورد که برای پاسخ […]

    با موافقت وزیر علوم، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب به پردیس دانشگاهی داراب وابسته به دانشگاه شیراز تبدیل شد
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، در جدید ترین خبرها از دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب خبری مبنی بر تبدیل آن به پردیس دانشگاه شیراز مطرح شد. تبدیل از دانشکده به پردیس وابسته به دانشگاه شیراز سئوالاتی را برای علاقمندان به توسعه شهرستان و به تبع آن دانشکده بوجود آورد که برای پاسخ به آن سراغ دکتر امین رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طیعی داراب رفتیم تا وی در خصوص این طرح توضیحاتی در حهت تنویر افکار عمومی ارئه نمایند.
    دکتر امین در خصوص توسعه دانشکده به خبرنگار عصر داراب گفت: یکی از اهداف بلند مدت دانشگاه ها در کشور؛ ارتقا و توسعه کمی در کنار توسعه کیفی بوده است. شاخص های توسعه کیفی تعریف های خاص خودش را دارد و به کیفیت آموزش و پژوهش و رشته ها بر می گردد که بر اساس شاخص های وزارت علوم، دانشگاه شیراز و تولید علم؛ دانشکده کشاورزی داراب از شاخص خوبی برخورداراست و از این نظر توسعه کیفی مناسبی داشتیم. اما با توجه به قدمت و سابقه دانشکده؛ نیاز به توسعه کمی هم داریم. توسعه کمی به این مفهوم است که در مسیر توسعه، تفکر حاکم بر مجموعه دانشگاهی باید تفکر توسعه ای باشد و ما از یک دانشکده تبدیل به چند دانشکده و نهایتا از چند دانشکده به یک مجتمع آموزش عالی و در نهایت به یک دانشگاه تبدیل شویم. از نظر قدمت؛ دانشکده داراب هم ردیف دانشگاه های های همدان و یزد است . آنها در مسیر توسعه خود به دانشگاه تبدیل شدند اما دانشکده داراب در حد یک دانشکده باقی ماند و احتمال بسته شدن این مجموعه نیز در برهه ای از زمان ها وجود داشت.
    رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب در خصوص اهداف طرح آمایش آموزش عالی گفت: با عنایت به اینکه در سال های گذشته گسترش آموزش عالی در کشور بدون توجه به نیاز جامعه صورت پذیرفته، وزارت علوم طرحی را بنام آمایش آموزش عالی به منظور سامان دهی دانشگاه ها و مراکز علمی وابسته به این وزارت خانه ارائه نمود. بر اساس این طرح وبه دلیل افزایش قارچ گونه مراکز دانشگاهی تصمیم بر این بوده که کلا مراکز کوچکتر در مراکز دانشگاهی بزرگتر ادغام شوند و تحت حمایت آنها در بیایند یا مراکز کوچکتر تجمیع شوند و یک مرکز دانشگاهی بزرگ را به وجود آورند . در این میان این احتمال وجود داشت که دانشکده داراب با توجه به کاهش شدید تعداد دانشجویان در یکی از دانشگاه های نوپا در شهرستان های همجوار ادغام شود. در بازدیدی که معاون آموزشی وزیر علوم از این دانشکده داشتند در مورد مدل های تصمیم گیری وزارت علوم برای دانشکده داراب صحبت کردند، یکی از پیشنهادات این بود که دانشکده داراب در مراکز دیگر تجمیع شود و این تجمیع شدن در مراکز دیگر بویژه شهرستان های همجوار که قدمتی به مراتب کمتر دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب داشتند به عنوان یک ضعف برای ما بود، بنابراین تلاش ما بر این بود که هم از طریق دانشگاه شیراز و هم از طریق وزارت علوم و با پیگیری های مجدانه نماینده محترم شهرستان و صحبت هایی که با مسئولین شد؛ بهترین مدل برای این مجموعه در نظر گرفته شود وبهترین مدل؛ همین وضعیتی بود که الان در نظر گرفته شده یعنی به جای اینکه دانشکده در دانشگاه های نوپا مثل فسا و جهرم تجمیع و یا ادغام شود به دانشگاه شیراز که یک برند بزرگتر و جهانی است الحاق گردد. کمااینکه از ابتدا هم وجود داشته؛ اما معاون آموزشی وزیر تصمیم بر این گرفته بودند که دانشکده داراب را در قالب یک دانشکده به دانشگاه شیراز الحاق کنند؛ اما ایبن تصمیم معاونت آموزشی وزارت علوم مبنی بر الحاق به دانشگاه شیراز بدون تغییر در ساختار دانشکده مورد اعتراض ما و نماینده محترم قرار گرفت، زیرا پیوستن به دانشگاه شیراز آنهم بصورت دانشکده راهکار مناسبی برای توسعه دانشکده نبود، بنابراین بعد از اینکه نامه الحاق را به دانشگاه اعلام کردند مورد اعتراض ما قرار گرفت زیرا دیدگاه ما این بود که این واحد دانشگاهی باید با قدرت بیشتری در مسیر ترقی قرار بگیرد، باید مدلی را در نظر گرفت که امکان پیشرفت برای آن وجود داشته باشد؛ بنابراین با توجه به اینکه امکان ارتقا به مجتمع آموزش عالی وجود نداشت از بین مدل های مختلف تبدیل دانشکده به پردیس دانشگاه شیراز بهترین مدل موجود بود که با پیگیری های نماینده محترم مورد قبول وزارت علوم و شخص وزیر قرار گرفت.
    وی در خصوص مزایای طرح پریس گفت: با این مدل و مفهوم؛ هنوز راه توسعه برای دانشکده باز خواهد بود و ما می توانیم امیدوار به توسعه بیشتر تا رسیدن به یک مرکز بزرگ تر و استقلال داشته باشیم یعنی در واقع ما می توانیم امیدوار باشیم به اینکه در آینده تلاش های بیشتر صورت بگیرد تا این مجموعه بعد از پردیس به یک مجتمع آموزش عالی تبدیل شود؛ گر چه حق دانشکده داراب این بود که به عنوان یکی از دانشگاه های مادر منطقه جنوب باشد ولی به دلیل عدم توجه کافی مسئولین در گذشته این مجموعه نتوانسته توسعه مناسبی داشته باشد.
    دکتر امین وابستگی به دانشگاه شیراز را تنها به لحاظ آموزشی و پژوهشی دانست و افزود: این قدم خوبی بود که دانشکده کشاورزی داراب به عنوان پردیس داراب زیر نظر دانشگاه شیراز باشد اما دراین مدل، استقلال مالی و اداری حفظ شده و ردیف بودجه ای مستقلی نیز نسبت به دانشگاه شیراز خواهیم داشت بنابراین استقلال مالی نسبت به دانشگاه حفظ می شود اما امورات آموزشی و پژوهشی وابسته به دانشگاه شیراز خواهد بود و مدارک تحصیلی هم توسط دانشگاه شیراز به فارغ التحصیلان ارائه خواهد شد.
    وی پردیس داراب را دولتی دانست نه خودگردان و گفت: پردیس داراب وابسته به دانشگاه شیراز کاملا دولتی است و طبق قوانین وزارت علوم در این پردیس دانشجویان از تحصیل رایگان برخوردار خواهند بود و هیچ هزینه ای برای تحصیل پرداخت نخواهند کرد بنابراین پردیس داراب دولتی است و خودگردان نیست و بابت تحصیل از دانشجویان پول دریافت نمی شود. در پردیس داراب دانشجویان از امکانات رفاهی، خوابگاه، سلف سرویس، وام های دانشجویی؛ طبق قوانین وزارت علوم برخوردار خواهند بود و صدور مدارک تحصیلی نیز توسط دانشگاه شیراز انجام می شود، گرفتن دانشجو وحتی تبادل توسط دانشگاه انجام می شود.
    دکتر امین در خصوص برنامه راهبردی توسعه دانشکده گفت: برنامه راهبردی ما یک افق ۵ ساله دارد. در برنامه راهبردی جدید که در حال تنظیم است و احتمالا تا آخر شهریور ماه به وزارت خانه ارائه می شود؛ دو دانشکده با بخش های مختلف علمی تعریف شده و فعلا ۴ رشته جدید را درخواست کرده ایم؛ امیدوار هستیم که این رشته ها مجوز بگیرند.. قرار شد دانشکده های بیشتری نیز تعریف کنیم و در این راستا می توانیم از پتانسیل اساتید دانشگاه شیراز نیز در رشته های مختلف استفاده کنیم که این برای ما یک مزیت است. به هیچ عنوان بحث خودگردانی مطرح نیست؛ پردیس از نظر آیین نامه تشکیلاتی آموزش عالی تعریف مشخصی دارد به این مفهوم است که چند دانشکده یک پردیس را تشکیل می دهند و این مقدمه ای برای توسعه بعدی است. قدم دوم بعد از تبدیل دانشکده به پردیس ارتقا به مجتمع آموزش عالی است و قدم های بعدی حرکت به سمت دانشگاه شدن است. برنامه راهبردی مسیر حرکت در پنج ساله اول و دوم دانشکده را مشخص می کند با توجه به اینکه نامه وزیر به هیئت امنا بوده و در بالاترین سطح مطرح شده به این مفهوم است که در قالب آیین نامه تشکیلاتی وزارت خانه داریم پیش می رویم و هیچ سندی دال بر اینکه اینجا خودگردان شود نیست.
    وی پردیس داراب را عام دانست و گفت: یک نکته که هست پردیس به مفهوم عام داریم و پردیس داراب کشاورزی و منابع طبیعی نیست، نامه وزیر هم حکایت از این دارد که دانشکده داراب به عنوان پردیس به دانشگاه شیراز الحاق شود.چه بسا ما بتوانیم در آینده دانشکده های دیگری را راه اندازی کنیم که دروس نظری و یا دروس پایه ای دارند و نیازی به تجهیزات خاص خودش که هزینه بر است نباشد به این ترتیب به نظرم مسیر توسعه بازتر می شود.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.