پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2002 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • باشگاه هواپیمایی داراب

    شناسه : 12861 ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵ 471 بازدید ارسال توسط :

    باشگاه هواپیمایی داراب جلیل سلمان- در بهار سال ۱۳۱۸ نخستین اقدامات برای راه اندازی باشگاه هواپیمایی(باشگاه هوانوردی) در کشور صورت پذیرفت. با توجه به اسناد موجود، هدف از راه اندازی این باشگاه، آشنایی علاقمندان با هواپیما و فن پرواز بوده است. این باشگاه از سه هیئت و سه کمیسیون تشکیل شده بود؛ هیئت مدیره-هیئت عمومی- […]

    باشگاه هواپیمایی داراب
    پ
    پ

    باشگاه هواپیمایی داراب
    جلیل سلمان- در بهار سال ۱۳۱۸ نخستین اقدامات برای راه اندازی باشگاه هواپیمایی(باشگاه هوانوردی) در کشور صورت پذیرفت. با توجه به اسناد موجود، هدف از راه اندازی این باشگاه، آشنایی علاقمندان با هواپیما و فن پرواز بوده است. این باشگاه از سه هیئت و سه کمیسیون تشکیل شده بود؛ هیئت مدیره-هیئت عمومی- کمیسیون فنی-کمیسیون مالی-کمیسیون تبلیغات-هیئت بازرسی.
    اساسنامه باشگاه در مهر ۱۳۱۸ پیشنهاد و در آبان ماه به تصویب رسید. این باشگاه دارای شخصیت حقوقی و مرکز آن در تهران تعیین و مقرر شد در هر شهرستانی که هیئت مدیره مصوب نماید، این باشگاه ایجاد شود. باشگاه هواپیمایی در سال ۱۳۱۸ کار خود را در داراب آغاز کرد و اعضای آن با پرداخت حق عضویت رسماً عضو باشگاه هواپیمایی کشور شدند.
    هیئت مدیره اصلی این باشگاه در تهران مرکب ازحکمت( وزیر کشور)، علم( وزیر پست)، نخجوان( از وزارت جنگ)، خسروانی( فرمانده نیروی هوایی)، مرتضی بیات( نایب رئیس مجلس)، صدیق( رئیس دانشسرای عالی) و محسن نصر( اداره جغرافیایی) بود. رئیس هیئت مدیره این باشگاه نیز به «ابراهیم قوام» رسید.قوام نماینده شیراز بود که بعدها به سنا نیز راه یافت.در دوره پهلوی اول با تصویب دولت املاک او در فارس با املاک دولتی در نقاطی نظیر دامغان، سمنان ، کاشان و … معاوضه شد.به دلیل نزدیکی قوام با انگلیسی ها رضاشاه او را به زندان انداخت اما در سال ۱۳۱۸ او را به سمت رئیس هیئت مدیره باشگاه هوانوردی(باشگاه هواپیمایی) منصوب کرد.قوام مدتی نیز استاندار فارس بود و املاک بسیاری در اختیار داشت.
    تا اواخر سال ۱۳۱۸ ، حدود ۲۴۷ هزار نفر عضو این باشگاه بودند که ۳۷۶ تن برجسته و ۷۹۰ تن شایسته و ۸۳۰۰ تن پیوسته و بقیه کارمند و وابسته بودند. ساعت کار باشگاه از ۱۷ الی ۱۹ بعدازظهر برای مراجعه کنندگان تعیین شد.نخستین جلسه شورای هماهنگی این باشگاه در خرداد ماه ۱۳۱۹ برگزار شد. باشگاه داراب دارای عایداتی از وجوهات پرداختی اعضای خود بود اما متاسفانه وجوهات و درآمدهای این باشگاه به حساب اداره دارایی یکی از شهرهای همسایه واریز می شد و عملاً سودی برای شهر ما نداشت.
    نخستین گزارش مکتوب از میزان درآمد باشگاه هواپیمایی داراب در دهم تیرماه سال ۱۳۱۹ منتشر و مبلغ پرداختی اعضاء برابر با ۲۵۰۵ ریال اعلام می شود. در آبان ماه سال ۱۳۱۹ نیز لیست دیگری از اعضاء و میزان پرداختی آنان به باشگاه هواپیمایی داراب بدین شرح منتشر می شود:
    -ابراهیم بهارلو ۳۰۰ ریال-بهزاد بهارلو ۲۰۰ ریال-محمد اسمعیل سرفراز ۲۰۰ ریال-محمدرضا بحرانی ۲۰۰ ریال-علی مشیری ۲۰۰ ریال-علی ترابی ۱۵۰ ریال-داود جعفرپور ۱۵۰ ریال-اسدالله جعفری ۱۴۰ ریال-ابوالقاسم سرفراز ۱۵۰ ریال-فتحعلی سرفراز ۱۲۰ ریال -علی محمد شکور ۱۱۰ ریال و متفرقه و شصت و یک نفر از اهالی داراب مجموعا ۱۷۷۰ ریال.
    همچنین در بهمن ماه سال ۱۳۱۹ میزان پرداختی اعضای باشگاه داراب برابر با ۲۰۴۲ ریال اعلام شده است.
    فعالیت این باشگاه با ورود متفقین به ایران عملاً متوقف می شود.

    ثبت دیدگاه

    یک پاسخ برای “باشگاه هواپیمایی داراب”
    1. درود بر جناب استاد جلیل سلمان، پژوهشگر برجسته تاریخ داراب بزرگ