جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • اما و اگرهای پتروشیمی داراب/ وقتی به قصد تعطیل کردن، کرکره پتروشیمی داراب پائین کشیده می شود

    شناسه : 7061 ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰:۲۱ 2155 بازدید ارسال توسط :

    پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ علی زارعی؛ یکی از بزرگترین مزیت های کشور ما بهره مندی از نعمت خدادی نفت و گاز است که به وفور در مناطق ویژه ای از کشور وجود دارد. به تبع داشتن ذخایر نفت و گاز، چرخ های اقتصاد کشور می چرخد و و به تبع چرخیدن چرخ های […]

    اما  و اگرهای پتروشیمی داراب/  وقتی به قصد تعطیل کردن، کرکره پتروشیمی داراب پائین کشیده می شود
    پ
    پ

    پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ علی زارعی؛ یکی از بزرگترین مزیت های کشور ما بهره مندی از نعمت خدادی نفت و گاز است که به وفور در مناطق ویژه ای از کشور وجود دارد. به تبع داشتن ذخایر نفت و گاز، چرخ های اقتصاد کشور می چرخد و و به تبع چرخیدن چرخ های اقتصادی کشور اشتغال ایجاد می شود و مردم می توانند اثرات نفت و گاز را بر سفره های خود ببینند. صرف نظر از همه صنایعی که از قبل نفت و گاز بر اقتصاد و معیشت مردم تأثیر دارند می توان دو مقوله پالایشگاه های نفت و پتروشیمی را دو محور اصلی مؤثر بر اقتصاد کشور دانست زیرا بواسطه صادرات نفت و یا مشتقات آن و گاز یا مشتقات آن  نه فقط می توان اقتصاد را رونق بخشید بلکه امید را بویژه در میان جوانان جویای کار زنده کرد و با ایجاد اشتغال مولد و پایدار مشکل بیکاری آنان را حل کرد و متعاقب آن بسیاری از معضلات اجتماعی ناشی از نداشتن شغل جوانان را مرتفع نمود.

    شاید با این دید که پتروشیمی ها می توانند مشکل اشتغال را در  بسیاری از مناطق حل نمایند طرح هایی در وزارت نفت و شرکت پتروشیمی آماده شد و امکان سنجی احداث پتروشیمی در بسیاری از نقاط دورتر از منابع گازی  مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس پروژه هایی برای انتقال گاز مورد نیاز تحت عناوین خطوط لوله  مرکز و غرب در نظر گرفته شد تا این نعمت خدادادی نه فقط در مناطق جنوبی مانند ماهشهر و عسلویه بلکه در مناطق دیگر کشور هم احداث شده و بتوان با راه اندازی صنایع پتروشیمی گام بلندی در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال برداشت.

    بر همین اساس در سفر اول دولت نهم در سال ۱۳۸۶ به استان فارس مصوب شد تا ۴ پتروشیمی در شهرستان های داراب، فسا، جهرم و فیروزآباد تأسیس شود بر همین مبنا در سال ۸۸ پروژه پتروشیمی داراب با عنوان اتیلن سنگین توسط دکتر بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری کلنگ زنی شد. در پی شروع عملیات عمرانی؛ فعالیت های چشمگیری آغاز شد و مردم نیز به امید داشتن سرمایه ای ماندگار و بعضا با درآمدهایی  اندک، نسبت به خرید سهام این شرکت با دریافت وام و تسهیلات بانکی اقدام کردند .

    اما پس از شروع و پیشرفت فیزیکی طرح، زمزمه هایی مبنی بر اقتصادی نبودن آن به گوش رسید و پروژه کج دار و مریز ادامه یافت تا اینکه بتدریج شرکت هایی که در این پروژه همکاری می کردند از داراب رفتند و در نتیجه تعداد زیادی از کارگرانی که در آن شرکت ها مشغول فعالیت بودند بیکار شدند و امروز که تقریباً همه فعالیت ها در این طرح متوقف شده کمتر از ۵۰ نفر مشغول به کار هستند که  این افراد هم کم کم بیکار خواهند شد و روند تعطیلی پتروشیمی داراب بطور کامل اجرا خواهد شد.

    صرف نظر از اینکه کدام نهاد و یا سازمان بانی ساخت این پروژه است اما باید به این نکته توجه کرد چرا باید از همان ابتدا برای ساخت چنین طرح های صنعتی بزرگی، کار کارشناسی دقیقی صورت نپذیرد تا اولا خاطر مردم چشم انتظار و آرزو به دلی که خود را مهیای داشتن شغلی آبرومند کرده اند مکدر نشود و دوماً چرا باید مبالغ بسیار زیادی از سرمایه این ملک و مملکت که با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می کند صرف ساخت پروژه هایی این چنینی شود و بعد هم بنا به دلایل واهی از جمله اقتصادی نبودن با وجود صرف هزینه هایی سنگین به امان خدا رها شود؟ براستی حضرات دست اندر کار آیا برای پایمال کردن بیت المال توجیهی دارند؟

    خلاصه وضعیت پتروشیمی داراب اینست که پس از ۸ سال که از کلنگ زنی آن می گذرد و پس از صرف بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال(۱۰۰ میلیارد تومان) هزینه برای آماده سازی سایت محل ساخت پتروشیمی، این پروژه مهم اقتصادی شهرستان داراب رو به تعطیلی می رود و عنقریب به صورت کامل تعطیل خواهد شد. آقایان مسؤلی که چنین تصمیماتی می گیرند گویی در اتاق شیشه ای خود نشسته و فقط به منافع و سود زیان خود و شرکت های شان می اندیشند و چندان کاری به کار مردم محرومی که بواسطه نداشتن شغل خود را مشغول مشاغل کاذبی چون دستفروشی،کارگری، روی آوردن به مصرف و تجارت مواد مخدر، سرقت و ده ها راه درآمدی که بیشتر مضر به حال جامعه است کرده اند ندارند. البته نباید از کسانی که خود از سطح درآمدی بالایی برخورداند توقع  درک مشکلات مردمی داشت که گاهی با شکم گرسنه می خوابند و پدرانی که هر شب باید شرمنده خانواده باشند و از آن سو فریاد بر آورد و از بیکاری جوانان سخن گفت حال اینکه برخی خود عامل بیکاری جوانان هستند.

    حال چه باید کرد؟ آیا باید دست روی دست گذاشت تا بار دیگر سناریو هایی چون خط مرزی داراب و استهبان برایمان بنویسند و وقتی به خودمان بیائیم که دیگر کاری از دستمان بر نیاید؟ اگر منتظر باشیم که بخواهند بر اساس عدالت برایمان کاری کنند مطمئناً راه به جایی نخواهیم برد، زیرا تجربه نشان داده این جماعت حق را به عدالت نمی دهند بلکه حق را در ارتباطات مستحکم با مراکز قدرت تقسیم می کنند که متأسفانه مردم  داراب از این نعمت چندان بهره ای نبرده اند و معمولاً در این کارزار بین روابط و ضوابط ما همیشه شکست خورده ایم زیرا رقبا، ارتباطاتی به مراتب قوی تر دارند و با لابی گری های گسترده، سریعتر به مقاصدشان می رسند. نمونه ها فراوان است، کافی است قضیه خط مرزی داراب با استهبان را مرور کنیم تا به عمق فاجعه و ترجیح روابط بر ضوابط بیشتر پی ببریم.

    اما آنچه باید در پایان این مطلب به آن توجه داشت اینست که چرا باید از میان ۴ پروژه پتروشیمی فارس، کرکره پتروشیمی داراب پائین کشیده شود، پروژه ای که از ۳ طرح پتروشیمی دیگر از پیشرفت فیزیکی بالاتری برخودار است و زیر ساخت های آن به مراتب آماده تر است. ما حسادتی برای این نداریم که در شهرهای همجوار ما طرح اقتصادی مهمی اجرا شود زیرا بر این عقیده هستیم که باید در تمام شهرستان های  استان فارس، صنعت جایگزین کشاورزی شود اما اینکه برای پروژه های همسان و با هزینه های مشابه یکی در اولویت ساخت قرار بگیرد و با تمام قدرت ساخت آن شروع شود  و دیگری تعطیل شود را نمی پسندیم و آنرا مخالف عدالت در نظام اسلامی می دانیم.

    اگر بناست برخی  بهانه ها از جمله مشکل آب و هزینه های جنبی دیگر را علت انصراف از ساخت پتروشیمی داراب بدانیم باید حضرات برای پتروشیمی های اراک، خمین، ایلام و جهرم و فیروزآباد و  سایر مراکز هم همین ادعاها را مطرح و دست از ساخت آن ها بردارند. حال آنکه می بینیم چنین نیست و دست ما به آقایان تصمیم گیرنده که در برج عاج خود نشسته اند نمی رسد تا حداقل بتوانیم علت این دوگانگی در تصمیم شان را بدانیم.

    اما سخنی چند با مسؤلین محترم شهرستان داراب منجمله جناب آقای دکتر انصاری نماینده ارزشمند مردم در مجلس شورای اسلامی؛

    عزیزان مسؤل؛ تجربه سال های گذشته نشان داده است باید برای بدست آوردن حق و جلوگیری از پایمال کردن آن ایستاد و با کسانی که قصد دارند حق این مردم را تضییع کنند مبارزه کرد، باید برای احقاق حقی که برخی برای ضایع کردن آن کمر همت بسته اند تلاش کرد، باید حق خود را ستاند تا عبرتی باشد برای همه کسانی که می پندارند می توانند با اندک فعالیت هایی احساسات مردم شهید داده و خون دل خورده دیار کریم اهل بیت را جریحه دار کنند، مطمئن باشید مردمی که برای برپایی این نظام و حفظ آن صدها شهید و هزاران جانباز و آزاده تقدیم کرده اند امروز هم اگر شما محکم و استوار بایستید و ندای حق طلبی سر دهید از شما حمایت خواهند کرد و تا پای جان بر سر آرمان های خود خواهند ایستاد، توصیه اکید اینست که شفاف با مردم سخن بگوئید و از اینکه عده ای در برخی سازمان ها و نهادها قصد دارند طرح بزرگی مانند پتروشیمی  در داراب را تعطیل و در نتیجه حق جوانان این شهرستان را در داشتن شغل و ممر درآمدی ارزشمند از آنها سلب نماید با مردم در میان بگذارید زیرا این مردم همان کسانی هستند که قهرشان می تواند دامان عده ای که قصد تعدی به حقوقشان را نماید بگیرد و مسببین اینگونه حرکات را سر جای خود بنشانند.

    و در پایان این چند سطر به دست اندرکاران پتروشیمی داراب که قصد تعطیلی آنرا دارند عرض کنیم، سرداران گرامی؛ یادتان بیاید که زمانی که در داراب سرداران بزرگی چون حمید عارف، دکتر غلامعباس رنجبر، سردار قدسی و بسیاری دیگر از نخبگان، عزم جنگ برای دفاع از از این مرز و بوم کردند، مردم داراب مردم خوبی بودند، هیچگاه به آنها نمی گفتید فاصله شما با خطوط مقدم و صحنه های نبرد زیاد است و رفتن شما به جبهه های نبرد توجیه اقتصادی ندارد، اما چه اتفاقی افتاده که امروز کار برای مردم داراب توجیه اقتصادی ندارد؟ مردم که همان مردم و شهرستان هم همان شهرستان است! چطور زمانی که به این مردم برای حفظ نظام نیاز است آنها مردمی نجیب و خوبند اما زمانی که بحث خدمات رسانی و توسعه صنعتی در آن می افتد یادتان به اقتصاد می افتد و آنهم درست زمانی که نمی توانید دم خروس را پنهان کنید  و در کمال ناباوری پروژه پتروشیمی داراب را متوقف می کنید و در صدد انتقال امکانات، سرمایه ها و اعتبارات آن به شهرهای دیگر هستید! اگر انجام پروژه های پتروشیمی در جهرم و فیروزآباد و بسیاری از شهرستان های دیگر با وجود دور بودن از مراکز تولید مواد اولیه و مهمتر از آن با توجه به خشکسالی های اخیر  توجیه اقتصادی دارد بنابراین در داراب هم دارد و اگر توجیه شما اینست که در داراب توجیه اقتصادی ندارد قطعا در سایر شهرستان های یاد شده هم نباید توجیه اقتصادی داشته باشد در حالی که هم اکنون وضعیت آب در داراب به لطف خداوند متعال و بارندگی های اخیر بسیار بهبود یافته و نه تنها سد رودبال داراب پر آب و کاملا سرزیر شده بلکه سفره های آب نیز وضعیت بسیار مناسبی پیدا کرده اند بنابراین پتروشیمی داراب در آینده مشکلی برای تأمین منابع آبی پتروشیمی داراب وجود  نخواهد داشت.

    یادمان باشد عالم محضر خداست و باید روزی در محکمه عدل الهی پاسخگوی رفتار  خود باشیم.

     

     

    ثبت دیدگاه

    3 دیدگاه برای “اما و اگرهای پتروشیمی داراب/ وقتی به قصد تعطیل کردن، کرکره پتروشیمی داراب پائین کشیده می شود”
    1. سلام به زبان گویا و چشم بینای مردم، عصر داراب
      این چند سطر به دست اندرکاران پتروشیمی داراب که قصد تعطیلی آنرا دارند عرض کنیم،زمانی که در داراب سرداران بزرگی چون حمید عارف، دکتر غلامعباس رنجبر، سردار قدسی و بسیاری دیگر از نخبگان، عزم جنگ برای دفاع از از این مرز و بوم کردند، مردم داراب مردم خوبی بودند، اما چه اتفاقی افتاده که امروز کار برای مردم داراب توجیه اقتصادی ندارد؟
      دست ما به آقایان تصمیم گیرنده که در برج عاج خود نشسته اند نمی رسد تا حداقل بتوانیم علت این دوگانگی در تصمیم شان را بدانیم.
      آقایان مسؤلی که چنین تصمیماتی می گیرند گویی در اتاق شیشه ای خود نشسته و فقط به منافع و سود زیان خود و شرکت های شان می اندیشند
      یادمان باشد عالم محضر خداست و باید روزی در محکمه عدل الهی پاسخگوی رفتار خود باشیم.

    2. جناب انصاری و فرماندار پاسخگو باشید. دیگر مردم از این همه ژست سیاسی گرفتن و سنگ جناح و حذب خود به سینه زدنتان خسته شده اند. کمی هم به درد مردم برسید.

    3. انشاءالله دولت و نمایندگانی بر سر کار بیایند که رویکرد حمایت از طبقات ضعیف و متوسط رو داشته باشند و فقط کار سیاسی زده نکنند.البته همشهریان عزیزم این منوط به انتخاب درست ما دارد.