سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1985 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • از یک قاضی دارابی در جشنواره آرای جایگزین مجازات حبس در بندرعباس تقدیر شد

    شناسه : 11552 ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱ 693 بازدید ارسال توسط :

    طی مراسمی با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه از سلیمان عفیف از قضات استان هرمزگان و از شهروندان دارابی که ریاست شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بندر عباس را به عهده دارد بعنوان برگزیده جشنواره آرای برتر نهادهای ارفاقی- اصلاحی تقدیر شد. به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از […]

    از یک قاضی دارابی در جشنواره آرای جایگزین مجازات حبس در بندرعباس تقدیر شد
    پ
    پ

    طی مراسمی با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه از سلیمان عفیف از قضات استان هرمزگان و از شهروندان دارابی که ریاست شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بندر عباس را به عهده دارد بعنوان برگزیده جشنواره آرای برتر نهادهای ارفاقی- اصلاحی تقدیر شد.

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از ایرنا، بندرعباس، سلیمان عفیف رییس شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ شهرستان بندرعباس در جشنواره آرای برتر نهادهای ارفاقی – اصلاحی به عنوان قاضی برگزیده کشوری در بخش آرای جایگزین مجازات حبس معرفی شد.

    معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه روز پنجشنبه در این مراسم گفت: از سه دهه گذشته توجه علمای حقوق کیفری و جرم‌شناسی در کشور در حوزه اصلاح و تربیت جدی‌تر از گذشته متوجه مکانیسم‌های اصلاحی و ارفاقی شده‌ است.

    محمدباقر الفت افزود: برای صورت گرفتن این اقدام قانونگذار در سال ۹۲ با تدوین قانون مجازات اسلامی، نهادهای مختلفی را معرفی و محاکم را ملزم به استفاده از آن کرد.

    این مقام قضایی اظهارداشت: باتوجه به متن و نص صریح قانون که به اختیار دادگاه‌ها در خصوص این ساز و کار تاکید دارد، قانونگذار به عقلانیت قضات در محاکم اعتقاد کرده و آن‌ها را مختار کرده تا در مواجهه با هر جرم و مجرم، از این مکانیسم‌ها استفاده کند.

    الفت گفت: هدف قانونگذار اینست که نگاه قضات را به اصلاح و تربیت و بازاجتماعی کردن مجرمان معطوف کند.

    وی تاکیدکرد: در سیاست‌های ابلاغی قوه قضاییه، کاهش زندانی‌ها به اشکال مختلف به بدنه قوه قضاییه ابلاغ شده و این قوه تلاش می‌کند نگاه و سوگیری قضات را به سمت استفاده از ظرفیت‌هایی که در قانون مجازات برای جایگزینی مجازات حبس آمده، تغییر دهد.

    معاون اجتماعی قوه قضاییه ادامه داد: همین طور که بهترین آرا و قضاوت را در این ارتباط معرفی می‌کنیم، می‌توانیم بهترین‌های نهادهای پذیرنده و بهترین مجریان احکام در این زمینه را هم معرفی کنیم.

    وی با اشاره به تجربه قابل تامل دستگاه قضایی هند در انتشار آرای جایگزین در سطح جهانی، گفت: هند آرای خود را ترجمه می‌کند و در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهد و به این صورت پیشرفت دادگاه خود را به رخ می‌کشد.

    الفت گفت: هند ملت‌های دیگر را ترغیب می‌کند تا به این کشور بیایند و در عین حال امنیت خود را یادآور می‌شود؛ پیشنهاد ما نیز اینست که احکام مربوط به جایگزین حبس بویژه احکام برتر این جشنواره‌ها توسط افراد باتجربه ترجمه و در فضای مجازی و حقیقی منتشر شود تا مردم دیگر کشورها، ما را به عنوان یک کشور متمدن و حقوقی بشناسند.

    دومین جشنواره آرای برتر نهادهای ارفاقی – اصلاحی در سه محور مجازات‌های جایگزین حبس، تعلیق مراقبتی و تعویق صدور حکم برگزار و از هزار و ۳۰۰ رای ارسالی به دبیرخانه این جشنواره، ۹ رای به عنوان آرای برتر انتخاب شدند.

    مراسم پایانی دومین جشنواره آرای برتر نهادهای ارفاقی – اصلاحی با حضور محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، قضات منتخب و اعضای هیات داوران در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.