پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • آیین نکوداشت هفته پژوهش و فناوری در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد

    شناسه : 9967 ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸ 718 بازدید ارسال توسط :

    با حضور جمعی از اعضا هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، ایستگاه تحقیقات حسن آباد و کارشناسان جهاد کشاورزی داراب از پژوهشگران برتر در حوزه کشاورزی تقدیر شد. به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، دکتر امین رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: بنا به تصمیمی که با […]

    آیین نکوداشت هفته پژوهش و فناوری در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد
    پ
    پ

    با حضور جمعی از اعضا هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، ایستگاه تحقیقات حسن آباد و کارشناسان جهاد کشاورزی داراب از پژوهشگران برتر در حوزه کشاورزی تقدیر شد.
    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، دکتر امین رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: بنا به تصمیمی که با نظر فرماندار محترم گرفته شد مقرر گردید که جلساتی در خصوص برگزاری هفته پژوهش برگزار شود و متعاقب آن ۵ جلسه در دانشگاه پیام نور تشکیل شد و در نهایت چند کارگروه از جمله کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی متشکل از دانشکده کشارزی و منابع طبیعی، مرکز تحقیقات کشاورزی و جهاد کشاورزی شکل گرفت.
    وی در ادامه افزود: چند جلسه با حضور مدیران این اداره ها در دانشکده برگزار شد و تصمیاتي اتخاذ شد از جمله برگزاری این جلسه و تقدیر از پژوهشگران برتر شهرستان در حوزه تحقیقات و پژوهش های کشاورزی.
    دکتر محمدی معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی در این مراسم به بخشی از دستاوردها و برنامه های راهبردی که در سالیان آتی پیش روی دانشکده کشاورزی است اشاره کرد و گفت: از نظر آموزشی وضعیت رشته های تحصیلی در دو رشته دانشجوی کارشناسی ارشد می پذیریم. مهندسی کشاورزی پلی ژنتیک و علوم مهندسی باغبانی گرایش درختان میوه؛ در مقطع کارشناسی هم علوم مهندسی باغبانی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، علوم مهندسی خاک و مهندسی طبیعت پذیرش دانشجو داریم.
    وی به وضعیت هیأت علمی دانشکده نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۲۰ نفر عضو هیأت علمی داریم که ۱۹ نفر فعال و در دانشکده حضور دارند و یک نفر هم در مرخصی بدون حقوق است. از نظر درجه علمی سه نفر دانشیار و ۱۵ نفر استادیار و ۲ نفر مربی در اختیار داریم.
    دکتر امین در خصوص انتشار مقاله اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مجلات معتبر داخلی و خارجی نیز گفت: سال گذشته در مجلات معتبر داخلی و خارجی موسوم به ISE و ISR مجموعه ۸۷ مقاله چاپ شده است.
    وی به رویکرد منطقه ای در حل مشکلات کشاورزی به تشکیل کارگروه تخصصی کشاورزی اشاره کرد و افزود: برای حل مشکلات کشاورزی منطقه ای برنامه ریزی هایی انجام شده که تشکیل کارگروه تخصصی کشاورزی از جمله آن هاست. همچنین مشاوره و ارتباط با کشاورزان و باغداران شهرستان، هدایت و راهنمایی مقاله ها و پژوهش های مرتبط با محصولات کشاورزی شهرستان به ویژه مرکبات، انجیر، گل محمدی و غلات که چندین پایان نامه به مرحله جمع بندی اطلاعات و انتشارات نزدیک هستند؛ جمع آوری کلکسیون گیاهان دارویی شهرستان و تحقیقات در این زمینه از دیگر برنامه ها است.
    دکتر محمدی به اقداماتی که در سطح شهرستان در حال انجام است اشاره داشت و گفت: بررسی مشکلات کشاورزی و ارائه راهکار در مبارزه با آفات و بیماری ها، همکاری و تعامل با مدیران شهرستان، مبارزه با آفات روی میوه های انار و همچنین افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در لایزنگان که در حال حاضر حدود ۵ هزارهکتار سطح زیر کشت است از جمله برنامه های مد نظر این دانشکده است.
    وی به اهم فعالیت های پژوهشی که در یک سال گذشته صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: آن چیزی که مد نظر ماست و امیدواریم محقق شود افزایش بودجه تحقیقاتی است که چند وقتی است در وزارت علوم بحث گرند تحقیقاتی مطرح است؛ بحثی به عنوان توسعه الزامات پژوهشی و تحقیقاتی وجود دارد که حمایت از فرصت مطالعاتی و پژوهشی است.
    وی افزود: در حال حاضر ذیل دانشگاه شیراز هستیم که دانشکده بخش بزرگی از پارک علم و فناوری را در اختیار دارد که امیدواریم اتفاقات خوبی رقم بخورد و مراکز رشد و نوآوری راه اندازی و مراکز پژوهشی در دل دانشکده ایجاد کنیم.

    مهندس دستفال عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی حسن آباد داراب هم در این همایش به بازدید علمی که از مزارع مختلف در برخی کشورها انجام داده بود اشاره کرد و گفت: با همکاری برخی از مهندسین، از مزارعی در کشور ترکیه و مصر بازدید داشتیم. در اینجا به راندمان کشاورزی در کشور مصر اشاره می کنم. در کرانه رود نیل ۸۴ میلیون نفر جمعیت زندگی می کند و مساحت ۱ میلیون و ۱۴۵۰ کیلومتر مربع دارد.
    وی افزود: این کشور نفت وگاز ندارد و ۲۵ میلی متر بارندگی سالیانه دارد که نقشی در کشاورزی ندارد؛ در حالی که طولانی ترین رود، رود نیل است.
    مهندس دستفال به مقایسه وضعیت کشاورزی در مصر و ایران پرداخت و ادامه داد: در مصر قبلا آبیاری غرقابی بود ولی در حال حاضر آرایش کاشت یک پشته یک متری دارد. عملکرد مزارع آنها به بالای ۹ تن رسیده است. مجموعا تعداد مزارع بالای ۱۰ تن زیاد شده است. در مصر ۲۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی دارند؛ به ازای هر کیلوگرم گندم ۲۲۰۰ لیتر آب مصرف می کنند.
    وی به علت فنی موفقیت مصریان اشاره کرد و گفت: آنها کود را به کل باغ به هیچ عنوان نمی پاشند. ما کاه را به حیوان می دهیم بخورد و کود آن را به باغ می دهیم. بنابراین از نظر چرخش ماده آلی، کاه و کلش در زمین ما خالی می شود و به باغ می رود. بنابراین ما ماده آلی را از ۲ درصد به زیر یک درصد آوردیم و این وحشتانکترین اتفاقی است که در کشور می افتد. خاک وقتی از دست رفت باید ۵ بار بیل زد، بذر را دو برابر و هزینه ها را چند برابر کرد.
    وی افزود: مصریان راه درست کشاورزی را پیدا کرده اند؛ در یک هکتار زمین، گندم وشلتوک برنج می کارند و بعد پنبه می کارند. سه کشت خیلی عالی دارند. آب مجانی دارند ولی نصف ما آب مصرف می کنند. کود شیمیایی کم مصرف می کنند. اراضی کوچک و بزرگ دارند و همه جا همینطور است. دولت حمایت خوبی هم می کند آب را مجانی کرده و یارانه برق هم دارند.
    احمدرضا صالحی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب، سیمای کشاورزی شهرستان را ترسیم کرد و عنوان داشت: شهرستان داراب دارای تنوع آب و هوایی است و به طور کلی ۸۵ هزار هکتار سطح زیر کشت دارد و ۲۲ هزار نفر از بخش کشاورزی امرار معاش می کنند.
    صالحی با بیان اینکه اقتصاد در روستای مروارید و لایزنگان متحول شده است افزود: در شهرستان داراب، ۴ هزار هکتار کشت انجیر دیم داریم که به واسطه این موضوع وضعیت اقتصادی در مروارید و لایزنگان متحول شده است.
    وی به افزایش کشت گلخانه ای در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ کشت گلخانه ای ۱۵٫۵ هکتار داشتیم که امسال نیز ۳۶ هکتار مجوز برای گلخانه صادر کرده ایم. زمینه صادرات در بخش گیاهان دارویی وجود دارد و ۲۸۹ هکتار کشت گلخانه ای گیاهان دارویی داریم. به طور کلی گردش مالی در بخش کشاورزی داراب ۲ هزار میلیارد تومان ناشی از فروش سالیانه محصولات کشاورزی است.
    مدیر جهاد کشاورزی در خصوص صنایع تبدیلی شهرستان داراب نیز گفت: در شهرستان ۸ مورد سردخانه با ظرفیت ۸ هزار تن افتتاح شده است و به زودی چند سردخانه دیگر نیز افتتاح خواهد شد و به طور کلی ۱۵ هزار تن ظرفیت خواهیم داشت. همچنین بسته بندی خشکبار افتتاح شده و کارخانه فرآوری پنبه هم به زودی افتتاح خواهد شد.

    در ادامه، ر دکتر طهماسبی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی ضمن تبریک به مناسبت هفته پژوهش، به تاریخچه مرکز تحقیقات کشاورزی در داراب اشاره کرد و گفت: ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در داراب به عنوان یکی از بزرگترین و با سابقه ترین ایستگاههای تحقیقاتی کشور است که در گذشته به نام مرکز اصلاح بذر و نهال فعالیت می کرده است.
    طهماسبی افزود: از سال ۶۴ زیر نظر مرکز تحقیقات استان فارس به فعالیت ادامه داده است و تا کنون، سه سال به عنوان ایستگاه نمونه کشوری معرفی شده است.
    وی به اهم فعالیت های تحقیقاتی در مرکز اشاره کرد و عنوان داشت: تحقیقات در بخش آفات و بیماری ها، فنی و مهندسی، خاک و آب، زراعی و باغی پیگیری می شود. حدود ۸۰ درصد فعالیت این ایستگاه در خصوص تحقیقات به نژادی در حوزه غلات، دانه های روغنی و پنبه اختصاص داشته است.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.