سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1985 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • آموزش تلویزیونی برای سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور / اولویت با کلاس های حضوری است

    شناسه : 11713 ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸ 569 بازدید ارسال توسط :

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز به صورت مجازی با خبرنگاران برگزار شد، ضمن تسلیت ایام، به تشریح چگونگی آغاز سال تحصیلی پرداخت و اظهار کرد: سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود. وی ادامه […]

    آموزش تلویزیونی برای سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور / اولویت با کلاس های حضوری است
    پ
    پ

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز به صورت مجازی با خبرنگاران برگزار شد، ضمن تسلیت ایام، به تشریح چگونگی آغاز سال تحصیلی پرداخت و اظهار کرد: سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود.

    وی ادامه داد: همیشه آغاز سال تحصیلی یک رویداد بزرگ فرهنگی است و جریان زندگی را متفاوت می‌کند و پدیده‌ای است که همه جامعه آن را حس می‌کند و امیدوارم امسال هم با همه دشواری‌ها و مشکلات، سال تحصیلی را با ارائه آموزش کامل به انجام برسانیم.

    حاجی‌میرزایی اضافه کرد: اصولی مورد تأکید ماست که اصل اول، ارائه آموزش به همه است و هیچ دانش‌آموزی نباید از آموزش محروم شود و متعهد هستیم که آموزش را به همه دانش‌آموزان صرف نظر از شرایط، موقعیت و منطقه، ارائه کنیم.

    وی افزود: تجریبات کشور‌های مختلف را بررسی کردیم و در تمام دنیا اصل بر آموزش‌های حضوری است؛ امسال با سال گذشته، یک تفاوت اساسی در آموزش مجازی داریم و این است که سال گذشته، دانش‌آموزان دوسوم سال را در مدرسه طی کرده بودند و معلمان، دانش‌آموزان‌شان را می‌شناختند و امسال ما در آغاز سال تحصیلی، شرایط متفاوتی داریم.

    وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اصل بعدی مراقبت از سلامت دانش‌آموزان است و سلامت و امنیت مانند آموزش حقی برای آنهاست و حداکثر مراقبت را خواهیم داشت و مدارس دقیقا بر اساس دستورالعمل‌ها فعالیت می‌کنند؛ دستورالعمل سلامت، دستورالعمل مشترک بین ما و خانواده است و باید خانواده با ما مشارکت داشته باشند.

    وی به اصل فعال بودن مدرسه اشاره کرد و گفت: ارتباط بین مدرسه و خانواده بسیار بااهمیت است؛ در شرایط کرونا نیازمند مشارکت جدی‌تر خانواده‌ها هستیم و خانواده‌ها با حساسیت بیشتری امر آموزش فرزندان را تعقیب می‌کنند و به مدارس توصیه کردیم که برنامه آموزشی را برای خانواده‌ها تشریح کنند.

    آموزش تلویزیونی برای سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور

    حاجی‌میرزایی با اشاره به پوشش ۹۸ درصدی تلویزیون، ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که با سازمان صدا و سیما انجام شده است، از ۱۵ شهریور برنامه آموزشی برای تمام پایه‌ها و همه دروس خواهیم داشت؛ امسال باید ایران سراسر تدریس شود؛ ۱۱۰ هزار مدرسه داریم که بنا بر شرایط تعطیل شد، اما همه خانه‌ها باید مدرسه شود.

    وی افزود: محتوای تمام دروس را از پایه اول تا دوازدهم تولید کردیم و در اختیار دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها قرار می‌دهیم؛ ضمن اینکه ظرفیت‌های «شاد» را توسعه دادیم و روز پنج‌شنبه رونمایی از شاد جدید با قابلیت‌های متعدد و متمایز است.

    وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تمام کشور‌ها بر آموزش حضوری اصرار دارند و همه از پلتفرم‌های آموزشی به چه به صورت برخط و چه غیربرخط استفاده می‌کنند و ما از همه این برنامه‌ها استفاده می‌کنیم.

    وی افزود: اگر تعداد دانش‌آموز متناسب با مساحت کلاس و تراکم باعث عدم رعایت پروتکل‌ها شود پس باید گروه بندی شوند و ورود و خروج در کلاس مشخص می‌شود؛ دروس حضوری و دروس غیرحضوری با هماهنگی کارشناسان سازمان پژوهش مشخص شده است و امیدواریم با این اقدامات هیچ مشکلی وجود نداشته است.

    حاجی‌میرزایی درباره بخشنامه تعارض منافع اظهار کرد: اطلاعات از سراسر کشور جمع‌آوری شد؛ تعدادی از همکاران که مدرسه داشتند، اعلام توقف فعالیت مدرسه داشتند و طبق بخشنامه برای ادامه همکاری منع ندارند و کسانی که تمایل به مدرسه‌داری دارند، در همین هفته جاری، جابه‌جایی انجام شده و تصمیمات گرفته می‌شود.

    وزیر آموزش و پرورش درباره آغاز سال تحصیلی گفت: ۳۵ درصد مدارس کمتر از ۵۰ دانش‌آموز است و می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همه روز فعالیت خود را آغاز کنند، اما درباره همه مدارس، متناسب با شرایط کرونا است و آموزش به صورت زوج و فرد باشد. اصل بر آموزش حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل‌ها تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نباشد.

    وی افزود: درباره دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی اهمیت ویژه‌ای دارد و حتی اگر محدود یا دو نفر نفر است، اما باید به مدرسه بیایند چرا که جریان آموزش اتکای بیشتر بر حضور دارد.

    حاجی‌میرزایی ادامه داد: برای ملموس‌تر کردن سند تحول و آشنایی جامعه با آثار سند تحول، ۲۵ بسته تحولی تدوین کردیم و آثارش قابل مشاهده در مدرسه است و در دستور کار است.

    وی افزود: برای مسکن فرهنگیان هم گام بزرگ برداشتیم و تاکنون اطلاعات ۷۵ هزار نفر تأیید شده است و برای ۲۰ هزار نفر واحد‌های ساختمانی مشخص شده است و عملیات ساخت در حال انجام است.

    پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشسته تا پایان شهریور

    وزیر آموزش و پرورش درباره پاداش پایان خدمت فرهنگیان اظهار کرد: تلاش ما این است که قبل از پایان شهریور، پاداش بازنشستگان فرهنگی را به طور کامل پرداخت کنیم.

    وی ادامه داد: همین امروز بخش اعظمی از اعتبارات اختصاص پیدا کرد و امیدواریم باقیمانده آن تا دو سه هفته آینده پرداخت شود و کل مطالبات قبل از شروع مهر ماه پرداخت شود.

    وزیر اموزش و پرورش در پاسخ به اینکه خانواده‌ها هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند، شنبه مدارس باز است یا خیر؟ عنوان کرد: روز شنبه روز آغاز سال تحصیلی است و بنابر این است که همه مدارس به صورت حضوری دایر باشند مگر منطقه‌ای که از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شود که قرمز است و مدارس اجازه بازگشایی ندارند. حتی اگر منطقه‌ای زرد باشد کلاس‌ها برگزار می‌شود، ولی با تعداد محدودتر دانش آموزان؛ این موضوع تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس به خانواده‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

    وی درباره تهیه تبلت ارزان گفت: ظرفیت تولید داخلی پایین است و امکان واردات و تامین منابع مالی لازم در این زمان کوتاه دشوار است. پیگیری‌هایی در حال انجام است، اما فرض را بر این گذاشته ایم برای آن‌ها که تبلت ندارند آموزش را به طرق دیگری ارائه کنیم.

    وی در پاسخ به اینکه آیا برای شروع سال تحصیلی با کمبود معلم روبه رو نیستید؟ اظهار کرد: یک تعداد نیروی رسمی و یک تعداد نیروی حق التدریس داریم که استخدام نیستند. اگر نیرو‌های حق التدریس را درنظر بگیریم نیازمان برای سال آینده مرتفع شده است. الزام داریم از کسانی که از قبل سال ۹۱ به صورت حق التدریس با ماهمکاری کنند استفاده کنیم که از آن‌ها هم استفاده می‌کنیم.

    ساعات کاری معلمان مشخص شده است

    حاجی میرزایی افزود: توافق نامه‌های نیروی انسانی با همه استان‌ها امضاء شده است و اگر در شروع سال تحصیلی مشکلی پیش بیاید به سرعت اقدامات لازم انجام خواهدشد. ساعت کار معلمان مشخص است و در چارچوب زمانبندی مشخص شده عملیات آموزش را پیگیری می‌کنند.

    دانش آموزان در موعد مقرر کتاب‌های درسی را دریافت خواهند کرد

    وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت توزیع کتاب‌های درسی هم اظهار کرد: توزیع کتاب‌های درسی نگران کننده نیست، وضعیت استان‌ها هرروز پیگیری می‌شود و مطمئن هستیم شروع سال تحصیلی را با کتاب‌های درسی دنبال می‌کنیم. برخی دیر در مدرسه ثبت نام کرده اند یا محل سکونتشان تغییر کرده، اما آن‌ها که ثبت نام کرده اند حتما در موعد مقرر کتاب درسی خود را دریافت خواهند کرد.

    حاجی میرزایی درباره وضعیت آموزش دانش آموزان با نیاز‌های ویژه نیز گفت: تدابیر لازم از سوی سازمان آموزش وپرورش استثنایی اندیشیده شده است. در نسخه جدید شبکه شاد امکانات و کانال‌هایی درنظر گرفته شده و تلاش می‌شود آموزش آن‌ها آسیب نبیند.

    تامین سرانه بهداشتی مدارس برای سال تحصیلی جاری

    وی درباره اعتبارات لازم برای ضدعفونی مدارس اظهار کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان سرانه بهداشتی مدارس درنظر گرفته شده است. امسال مجدد ۳۰ میلیارد تومان در مدارس کشور توزیع شد. اگر کمبودی باشد حتما تامین خواهد شد. رایزنی‌هایی با سازمان برنامه انجام شده و برای آغاز سال تحصیلی مشکلی نداریم.

    حاجی میرزایی افزود: ترمیم سرویس‌های بهداشتی مدارس نیز از سوی سازمان نوسازی مدارس انجام شده و یا در حال انجام است.

    وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ارزشیابی‌های پایانی و نمره دهی به دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته گفت: اینکه مدارس را ناچار کرده اند بچه‌ها را در امتحانات قبول کنند گزاره درستی نیست و اطلاعات شما دقیق نیست.

    وی افزود: ما هیچ ملاحظه‌ای برای اینکه معلمی سوالات را تسهیل کند یا در تصحیحش اغماض کند، نداشته ایم. اگر در هرجایی چنین اتفاقی افتاده تخلف است و بررسی خواهد داشت. اتفاقا اصرار داشتیم همه محتوای آموزشی تدریس و از آن آزمون گرفته شود. برای پایه نهم و دوازدهم نیز اصرار ما برگزاری حضوری امتحانات بود. درخواست می‌کنم بدون اتکا به شواهد قوی و مستند چنین مواردی را مطرح نکنید.

    روند ثبت نام‌ها عادی است

    وزیر آموزش و پرورش افزود: روند ثبت نام‌ها نیز عادی و به روال سال‌های گذشته است.

    حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه آیا بررسی‌هایی در زمینه افت یادیگری دانش‌آموزان با توجه به آموزش‌های مجازی صورت گرفته است؟ گفت: ما در سال گذشته به یکباره با وضعیتی غافلگیر کننده مواجه شدیم. ممکن است آموزش‌ها با کاستی‌هایی همراه بوده باشد، اما مدام برای بهبود آن تلاش و اصلاحات لازم را اعمال کردیم.

    وی ادامه داد: ارزیابی‌های ما اینگونه نیست که آموزش و یادگیری تنزل کرده باشد. به عنوان مثال در امتحانات پایه دوازدهم تعداد شرکت کنندگان افزایش داشته و هم کیفیت نمرات آن‌ها نیم تا یک نمره بهبود پیدا کرده است.

    حاجی میرزایی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید به روش‌های آزمون دقیق‌تر مجهز شدیم و در شبکه شاد امکان برگزاری آزمون‌های باکیفیت وارائه تکالیف از سوی معلم به دانش‌آموزان میسر شده گفت: تلاش شده از تجربیات گذشته برای بهبود آموزش استفاده کنیم.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.