پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2006 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • آتشي كه به‌جان درختان و جنگل‌هاي فارس افتاده

    شناسه : 20 ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶ 10815 بازدید ارسال توسط :

    ر آخرين روزهاي فصل بهار و در آستانه آغاز فصل گرما، آتش به جان جنگل‌هاي شهرستان داراب در شرق استان فارس افتاد و در نبود امكانات مهار و اطفا حريق، تا جايي كه توانست، سوزاند و پيش رفت. به گزارش خبرنگار خبرگزاري عصر داراب، با شروع فصل گرما و خشک شدن مراتع به‌ویژه در مناطق […]

    آتشي كه به‌جان درختان و جنگل‌هاي فارس افتاده
    پ
    پ

    ر آخرين روزهاي فصل بهار و در آستانه آغاز فصل گرما، آتش به جان جنگل‌هاي شهرستان داراب در شرق استان فارس افتاد و در نبود امكانات مهار و اطفا حريق، تا جايي كه توانست، سوزاند و پيش رفت.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاري عصر داراب، با شروع فصل گرما و خشک شدن مراتع به‌ویژه در مناطق کوهستانی شهرستان داراب که سال زراعی گذشته را شاهد بارش‌های نسبتاً خوبی بوده است، آتش برجان درختان كهن افتاد و اين درختان كه جزئي از ذخاير ژنتيكي و گياهي منطقه به‌شمار مي‌روند را در خود سوزاند.

    روند آتش‌سوزي‌ها به شدت نگران كننده است و اگر مسئولان شهرستان و استان در اين خصوص چاره‌انديشي مناسبي نداشته باشند، بي‌ترديد شاهد افزايش دامنه‌هاي آتش‌سوزي همراه با ورود به فصل تابستان خواهيم بود.

    این در حالی است که اداره منابع طبیعی داراب با تعداد اندک پرسنل و با امكانات محدودي كه در اختيار دارد از يك سو و وسعت فراوان منطقه و صعب‌العبور بودن بسياري از مراتع و جنگل‌ها، قادر نيست به تنهايي از عهده مهار آتش برآمده و حريق را در زمان كوتاه مهار كند.

    سرپرست اداره منابع طبیعی داراب در گفت و گو با خبرنگار ايسنا ضمن اظهار تأسف شدید از افزایش تعداد موارد آتش‌سوزي در جنگل‌های اين شهرستان، گفت: وسعت داراب حدود ۶۵۰ هزار هكتار است و بيشتر نقاط از اين منطقه وسيع را كوهستان و نقاط صعب‌العبور تشكيل مي‌دهد به همين دليل دسترسي به اين مناطق بسيار دشوار است.

    افسرده خاطرنشان كرد: چندین فقره آتش سوزی را طي هفته‌هاي اخير داشتيم كه با ورود به موقع همکاران و اطلاعاتی که مردم به ما دادند و با هماهنگی که در سطح شهرستان انجام شد توانستیم آنها را مهار و آتش را خاموش كنيم و اجازه گسترش دامنه آن را نداديم اما واقعيت آن است كه با آغاز هر آتش‌سوزي تا پرسنل اين اداره خود را به منطقه برسانند، آتش و چوب و بوته خشك!! متاسفانه بخشي از اين مايملك عمومي سوخته و از بين رفته است

    او ادامه داد: ما با كمك جوامع محلي تنها مي‌توانيم از گسترش دامنه‌ي آتش مهارنشدني، آنهم با كمك كوهنوردان باغيرت و تعصب منطقه، جلوگيري كنيم.

    سرپرست اداره منابع طبیعی داراب با اشاره به اینکه طی ۲ هفته گذشته دست کم ۳ فقره آتش سوزی بزرگ در اين شهرستان واقع شده است، افزود: در این آتش سوزی‌ها که بیشتر در مناطق کوهستانی  مروارید و لایزنگان داراب  اتفاق افتاده است بیش از ۴۰۰ هکتار از جنگل های منطقه با پوشش جنگلی متراکم  و کم یاب از درختان کهنسال  شامل اُرس(سرو کوهی)، بنه، بنجوک، بادام وحشی، کیکم و ديگر درختان ارزشمند در شعله‌های سرکش آتش سوختند، حال آنكه ما از حداقل امکانات نیز برای جلوگیری و محدود كردن دامنه آتش و تداوم روند آتش‌سوزي‌ها برخوردار نيستيم و هر لحظه احتمال می دهیم در گوشه گوشه مناطق کوهستانی داراب آتشی شعله ور شده و جنگلی را در اندک زمانی به خاکستر مبدل كند.

    افسرده سپس به اقدامات انجام شده در شهرستان اشاره و اضافه کرد: با  توجه به اینکه در سال زراعی گذشته بارندگی‌های نسبتاً خوبی داشتیم، پوشش گياهي خصوصا علفي منطقه رشد زيادي داشته و احتمال مي‌داديم كه با آغاز فصل گرما و خشك شدن اين بوته‌هاي علفي، شاهد آتش‌سوزي‌هاي بيشتري باشيم و به‌همين دليل مکاتباتی با فرمانداری داشتیم و درخواست تشکیل جلسه دادیم تا با حضور همه نهادها و اداراتی که بتوانند در این امر ما را یاری کنند، شورایی تشکیل شود و در این امر مهم ما را یاری دهند.

    وي گفت: درخواست اول به این صورت بود که جلسه به صورت همایش باشد تا همه کسانی که می توانند در اطفای حریق به ما کمک کنند در این کار مشارکت داشته باشند اما گفتند که همه اداره ها می توانند کمک کنند و ما به همین بسنده کردیم. چند جلسه توجیهی هم با دامداران مناطق داشتیم.

    افسرده در خصوص کمک‌های ستاد بحران شهرستان داراب گفت: توقع ما از ستاد بحران فرمانداری داراب بیشتر بود هر چند کمک‌های خوبی کردند اما این ستاد باید همکاری بیشتری داشته باشد زیرا در صورت  فراهم شدن امکانات سایر اداره‌ها از جمله نیروی انسانی، خودرو و امکانات اطفای حریق می‌توان با حضور به موقع در محل از گسترش آتش جلوگیری کرد این در حالی است که به استثناء چند اداره محدود مانند راه و شهر سازی که واقعاً کمک کردند مابقی اداره‌ها اقدام در خور توجهی انجام نداده‌اند.

    اين مقام مسئول در خصوص نبود بالگرد نيز گفت: در واقع نقش بالگرد به‌دلیل صعب العبور بودن مناطق کوهستانی برای رساندن نیروی انسانی به منطقه  بسیار مؤثر است، در آتش سوزی اول که در تاریخ ۱۳ خرداد ماه حادث شد و بیش از ۱۵۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی در آتش سوخت تقاضای بالگرد کردیم اما گفتند که بالگرد پس از پرواز با  نقص فنی مواجه شده و بازگشته است! در صورتی که اگر بالگرد در دسترس ما بود زودتر می‌توانستیم در منطقه حاضر شده و حريق را مهار كنيم.

    وي ابراز اميدواري كرد كه در روزهاي آتي مسئولان براي تامين امكانات مورد نياز چاره عاجلي بينديشند و زمينه را براي آمادگي هميشگي بالگرد اطفاي حريق فراهم كنند و گفت: اگر  مامورین و مردم بموقع به محل برسند هم دامنه آتش سوزی کنترل می‌شود و هم می‌ توانند تعداد بیشتری از درختان را نجات بدهند.

    افسرده در خصوص  ارزش زیست محیطی گیاهانی که در آتش سوخته‌اند نيز گفت: بسیاری از این گیاهان کهنسال بوده و شاید صدها سال سن داشتند و از دست دادن آنها فاجعه زیست محیطی جبران ناپذیری است زیرا گیاهی مانند ارس شاید در شرایط اقلیمی امروزه براحتی در طبیعت رشد نکند به همین دلیل باید برای جلوگیری از نابودی آنها همه دستگاه‌های اجرایی و حتی مردم دست بکار شده و برای مهار آتش و عدم تکرار آن بیش از پیش همکاری كنند و همه باید متوجه اثرات این گیاهان در طبیعت باشیم و اگر روزی طبیعت ما خالی از این درختان شود شاید زندگی ما هم دچار مشکلات عدیده ای شود که جبران ناپذیر باشد.

    سرپرست منابع‌طبيعي شهرستان داراب با قدرداني از همكاري فرمانداري، راه و شهرسازي داراب، معاون فرماندار اين شهرستان و بخشداري رستاق، از گروه‌هاي مردمي و كوهنوردان و اعضاي انجمن حاميان داراب و جوامع محلي سپاسگزاري كرد.

     

    ثبت دیدگاه

    2 دیدگاه برای “آتشي كه به‌جان درختان و جنگل‌هاي فارس افتاده”
    1. سلام.
      خبرت قدیمی هست.

      • ضمن تشکر از اظهار نظر جناب عالی
        سایت در حال طراحی است و به صورت آزمایشی این خبر در سایت قرار گرفته است.