جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • زمانی مدیر کل بنیاد مسکن فارس: با اعتبار تخصیص یافته به بنیاد مسکن داراب فقط می توان یک کیلومتر آسفالت کرد

    شناسه : 11389 ۰۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰:۵۲ 1025 بازدید ارسال توسط :

    به منظور بررسی مشکلات مسکن روستایی و طرح های مربوط به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهای شهرستان داراب، جلسه ای با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه، جمعی از دهیاران و اعضا شورا های اسلامی روستاها در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی داراب برگزار شد. به […]

    زمانی مدیر کل بنیاد مسکن فارس: با اعتبار تخصیص یافته به بنیاد مسکن داراب فقط می توان یک کیلومتر آسفالت کرد
    پ
    پ

    به منظور بررسی مشکلات مسکن روستایی و طرح های مربوط به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهای شهرستان داراب، جلسه ای با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه، جمعی از دهیاران و اعضا شورا های اسلامی روستاها در سالن اجتماعات دانشکده کشاورزی داراب برگزار شد.

    به گزارش پایگاه خبری عصر داراب نیوز، در این جلسه که  عصر آدینه ۶ تیرماه ۹۹  برگزار شد؛ نمایندگان بخش های مختلف مشکلات موجود در روستاهای شهرستان داراب را برشمردند. مشکلاتی از جمله وام های زنجیره ای مسکن و عدم همکاری بانک ها، مشکلات کوچ نشینان و عشایر، عدم تخصیص کد پروژه به روستاهای فاقد کد، بهسازی معابر روستایی، مشکلات طرح هادی و مسکن جوانان، رشد هنگفت قیمت مصالح ساختمانی، جابجا نشدن تیرهای برق و مخابرات، اسناد خانه ها و املاک در روستاها، تأمین اعتبار طرح مطالعاتی روستاهای گردشگری، تقاضای افزایش وام مسکن از جمله مطالب مطرح شده در این جلسه بود که توسط نمایندگاه بخش ها مطرح شد.

    مهندس زمانی مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس پس از استماع سخنان برخی دهیاران و یا اعضا شوراهای اسلامی، مشکلات اعتباری بنیاد مسکن را ناشی از مشکلات دولت در کسب درآمد دانست و گفت: دولت از صادارات نفت، فروش مواد غیر نفتی و مالیات درآمد دارد. دو مورد اول که وضع خوبی ندارند و فروش نفت و صادرات مواد غیر نفتی به هم وابسته هستند و مالیات هم به دو بخش اول بستگی دارد. شرایط کرونا هم مضاعف شده و درآمد دولت به شدت کاهش پیدا کرده است. اعتبارات در سال گذشته برای بنیاد مسکن داراب  ۴ میلیارد و ۷۹۰میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که از این میزان، ۷۸۰ میلیون تومان تخصیص پیدا کرده است. این در حالی است که هزینه آسفالت یک کیلومتر یک میلیارد است. به عبارتی با این اعتباری که برای بنیاد مسکن داراب گذاشته شده نهایتا می توان یک کیلومتر آسفالت کرد.

    زمانی با بیان اینکه هزینه های آسفالت کردن معابر بسیار زیاد است گفت: سال گذشته انقلابی در آسفالت معابر روستایی در استان فارس اتفاق افتاد و تقریبا دو برابر ظرفیت، قیر جذب کردیم. شهریور سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان اعتبارات به ما ابلاغ شد که ۴۰میلیارد تومان آسفالت کردیم  از این مبلغ ۱۱ میلیارد تومان در شهرستان داراب هزینه شد. اما بهمن ماه اعلام کردند که حداکثر تخصیص اعتبار ۱۹ میلیارد تومان است و ما الان ۲۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داریم و به دنبال تأمین دیون هستیم. در سال ۹۹ کل بودجه مربوط به  قیر یارانه ای حذف شد.

    زمانی اخذ کد پروژه روستایی را خارج از وظایف بنیاد مسکن دانست و افزود: وظیفه ما دادن کد پروژه نیست بلکه کمیته برنامه ریزی شهرستان این وظیفه را بعهده دارد و بعد در سازمان برنامه و بودجه، اعتبار به روستاها داده می شود. دولت برای همین چند روستایی که کد پروژه دارند، به سختی تأمین اعتبار می کند. به همین خاطر و بدلیل مشکلات اعتباری که  دستگاه های  اجرایی دارند،  پیمانکاران  وارد مناقصه ها نمی شوند زیرا تخصیص ها کم و آنهم با ارائه اوراق مشارکت ۳ ساله است که برای پیمانکاران مقرون به صرفه نیست.  میزان اعتبارات با درخواست ها تناسبی ندارد.

    وی در خصوص جابجایی روستای کوه سفید اظهار داشت: مشکل جایجایی کوه سفید بعد از ۴ سال حدود یک ماه است که حل شده  و تا کنون از ۱۵۰ قطعه زمین در نظر گرفته شده ۲۰ قطعه واگذار کرده ایم. متقاضی بابت واگذاری یک قطعه زمین قرار است ۴ میلیون تومان بدهد که با این درآمد ناشی از فروش این ۱۵۰ قطعه حتی نمی توان بیس اولیه ریخت و یا با گریدر تیغ زد، اما بنیاد مسکن باید منابع در اختیارش گذاشته شود تا کار کند.

    مدیر کل بنیاد مسکن فارس با ارائه پیشنهادی به مسئولین شهرستان در خصوص تعیین تهیه طرح روستایی گفت: مبلغ کل تخصیص یافته ما درسال گذشته حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بود و امسال قطعا همین اندازه و یا شاید کمتر باشد و با این مبلغ نمی شود کار اجرایی کرد و بخشی از آن قطعا دیون پیمانکاران است. خواهش می کنم امسال اعتبارات جزیی را صرفا برای تهیه طرح روستاهای فاقد طرح هزینه شود تا ۳۰- ۴۰ روستایی که طرح ندارند، تعیین تکلیف شوند و کد پروژه بگیرند بدین ترتیب اعتبار سال بعد برای تهیه طرح هزینه نمی شود. با ۷۰۰-.۸۰۰  میلیون تومان اعتبار، شروع اجرای پروژه اشتباه است.

    زمانی در خصوص سد رودبال عنوان کرد: ما یک روال قانونی طی می کنیم و تحت فشار هستیم و استهبان و داراب هر کدام یک بحثی دارند. حوزه سیاسی استانداری گفت متوقف کنید و دوباره گفتند کار کنید؛ ما کار کردیم تا رسیدیم به امور زیربنایی و دوباره اداره ای دیگر متوقف کرد.

    زمانی با بیان اینکه خدمات رسانی در حوزه برق به عهده اداره های خدمات رسان است گفت: برق و آبرسانی جزو وظایف بنیاد مسکن نیست. سالهای قبل که وضعیت منابع مالی بهتر بود در راستای کمک به برخی از دستگاه ها  کمک می کردیم. اگر بناست بنیاد مسکن آب و برق رسانی کند وظیفه دستگاه های خدمات رسان در این زمینه چیست؟

    وی در خصوص تسهیلات بهسازی مسکن روستایی نیز گفت: پارسال حدود ۴۰ میلیون تومان اعتبار داده می شد و امسال هم همین اندازه است اما با توجه به افزایش قیمت مصالح، عملا با ۴۰ میلیون تومان هیچ اتفاقی نمی افتد.

    زمانی با اشاره به پرداخت بدون محدودیت وام مقاوم سازی گفت: دولت باید سقف مبلغ وام را مصوب و اعلام کند تا ما افزایش دهیم. وام برای مقاوم سازی هر قدر که بخواهند محدودیت نداریم و سالانه حدود ۱۰هزار سهمیه داریم و افرادی که نیاز به وام مقاوم سازی داشته باشند حتما بدون هیچ محدودیتی پرداخت می کنیم. وام های مربوط به حوادث بلاعوض است ولی وام های مقاوم سازی بلاعوض نیست.

    وی در خصوص تعیین طرح روستای هدف گردشگری نیز گفت: در برنامه ششم، ۳۰۰ روستا پیشنهاد شده که روستای هدف گردشگری باشد و به فارس ۹ سهمیه دادند و ما اعتراض کردیم که روستاهای استان فارس خیلی  بیشتر از این ظرفیت دارد. طی سال گذشته ۱۷ روستا مصوب کردیم که ۴ روستا فقط در داراب بوده و معمولا سال بعد برای تعیین طرح ملی اعتبار می دهند و سال های بعد اعتبار برای اجرا می دهند.

    زمانی به ضمانت زنجیره ای بانک ها اشاره کرد و افزود: مصوبه دولت، ضمانت زنجیره ای است و هر جا مشکل وجود دارد، مراجعه کنند تا در شورای استان با هماهنگی با مدیران استان این موضوع را حل کنیم.

    وی با بیان اینکه صدور سند برای اراضی و خانه های ساخته شده خارج از محدوده انجام نمی شود گفت: برای واگذاری زمین در روستاها یک شرایطی داریم و حل مشکلات روستا اولویت اصلی ماست و مابقی را به مزایده می گذاریم.

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.