جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • خانی پور باستان شناس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور: قدمت داراب ۴۰هزار ساله است

    شناسه : 9227 ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 2033 بازدید ارسال توسط :

    کارشناس پژوهشگاه باستان شناسی کشور در نشست خبری میراث فرهنگی در فرمانداری داراب از قدمت ۴۰ هزار ساله شهرستان داراب خبر داد. به گزارش خبر نگار عصر داراب نیوز، دکتر خانی پور به همراه تیمی از پژوهشگران باستان شناسی کشور به مدت یک ماه، به مطالعه و بررسی کارشناسی در منطقه داراب پرداخته اند. وی […]

    خانی پور باستان شناس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور: قدمت داراب ۴۰هزار ساله است
    پ
    پ

    کارشناس پژوهشگاه باستان شناسی کشور در نشست خبری میراث فرهنگی در فرمانداری داراب از قدمت ۴۰ هزار ساله شهرستان داراب خبر داد.

    به گزارش خبر نگار عصر داراب نیوز، دکتر خانی پور به همراه تیمی از پژوهشگران باستان شناسی کشور به مدت یک ماه، به مطالعه و بررسی کارشناسی در منطقه داراب پرداخته اند. وی در پایان این سفر یک ماهه در نشست خبری نتایج حاصل از این برسی ها را شگفت انگیز توصیف کرد.  

    دکتر خانی پور باستان شناسی را بازسازی جوامع گذشته دانست و افزود: برای شناخت مکانیسم های فرهنگی و اقتصادی در طول تاریخ از لحاظ زیبایی شناخت مواد، گردشگر فرهنگی و اهمیت دینی اثر، بازسازی جوامع گذشته بر اساس مواد باستان شناسی به جای مانده است؛ به همین دلیل نیاز است به شناسایی آثار باستانی بپردازیم.

    وی با اشاره به نقش و اهمیت باستان شناسی در اقلیم های مختلف، اهمیت موضوع منابع آبی و حاصلخیزی شهرستان داراب را با شهرستان مرودشت مشابه دانست وگفت: اطلس تاریخی از قبل از انقلاب در حال تدوین است و نیاز است همه مناطق بررسی شوند. در شهرستان داراب یک ماه زمان کمی بود؛ چرا که با یافته های متعددی از دوره های مختلف روبرو شدیم.

    دکتر خانی پور به تشریح آثار کشف شده در شهرستان داراب پرداخت و افزود: باستان شناسی به دوره های پیش از تاریخ. تاریخی و اسلامی تقسیم بندی می شود و همچنین باستان شناسی پیش از تاریخ نیز به دوره های پارینه سنگی، نوسنگی، مس سنگی، مفرغ و آهن تقسیم می شود. در شهرستان داراب بیش از ۹۰ غار و اشکفت شناسایی شده که مربوط به پارینه سنگی جدید، فراپارینه سنگی و نوسنگی است و نیاز است مطالعات بیشتری انجام شود و تاریخ گذاری شود. دوره پارینه سنگی میانه از ۲۰ تا ۴۰ هزار سال پیش و دوره فرا پارینه سنگی از ۱۲ تا ۲۰ هزار سال پیش تاریخ گذاری شده و با توجه به مطالعات کشورهای مختلف مشخص شده که فرهنگ ها در این دوره یکسان است. در دوره پارینه سنگی میانه، انسان های خردمند وجود ندارند بلکه انسان های نئاندرتال حضور دارند که به لحاظ فیزیولوژیکی به انسان های امروزی شباهتی ندارند، در این دوره فلز کشف نشده و هنوز اثری از سفال سازی دیده نمی شود و تنها مصنوعات و ابزارهای سنگی داریم. انسان نماهای این دوره شکارورز بوده و برای گردآوری غذا با توجه به فصل کوچ می کردند و در غار ها و اشکفت ها زندگی می کردند.

    وی قدمت داراب را بیش از ۴۰ هزار سال عنوان کرد و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده حداقل ۳۰ محوطه شاخص مربوط به دوره پارینه سنگی میانه در داراب داریم که بر اساس جدیدترین بازه زمانی با توجه به دست افزارهای سنگی کشف شده مربوط به ۴۰ هزار سال قبل است، ممکن است در صورت انجام آزمایش های تاریخ نگاری مطلق تاریخ آن قدیمی تر عنوان شود اما بر اساس مطالعاتی که ما از ۳۰ غار در اطراف داراب انجام داده ایم این مکان ها مربوط به دوره پارینه سنگی میانه است. در این مطالعات ۹۰ غار مربوط به دوره پارینه سنگی جدید، فرا پارینه سنگی و نوسنگی است که لازم است مطالعات بیشتری انجام شده و بهتر تاریخ گذاری شود.

    وی در ادامه افزود: غارها و اشکفت هایی را در کوههای شمالی داراب بررسی کردیم و دست افزارهای سنگی پیداکردیم که غار سیاه یکی از محوطه های شاخص این دوره است و با توجه به اکتشافات غیر مجاز نشان می دهد که لایه های فرهنگی در این دوره شکل گرفته و کاوش بیشتر به شناسایی دوران پارینه سنگی به ما کمک می کند. همچنین کشفیات مربوط به نقاط باز غیر از غارها نشان می دهد که این منطقه می تواند محل ساخت دست افزارهای سنگی باشد.

    دکتر خانی پور در خصوص اهمیت محوطه های پارینه سنگی گفت: در خصوص محوطه های پارینه سنگی در بحث انسان های اولیه و مهاجرت آنها که از سمت زاگرس و از خلیج فارس و جنوب ایران وارد شده اند و بعد به چه سمتی رفته اند نظریه های مختلفی وجود دارد که با یافته هایی که در داراب داشتیم خیلی می تواند به ما کمک کند.

    دکتر خانی پور قدیمی ترین محوطه ای که در دوران نوسنگی در داراب یافت شده مربوط به چشمه اوباد دانست و افزود: دوره نوسنگی مربوط به ۱۲هزار سال پیش است وانسان ها به زندگی یک جا نشینی روی آورده اند؛ قدیمی ترین محوطه ای که پیدا کردیم در چشمه اوباد قرار دارد. از دوره نوسنگی اول فقط یک محوطه پیدا کردیم که شاخصه آن سنگ مادر فشنگی شکل است که در مناطق مختلف کاوش شده. دوره نوسنگی باسفال که در غرب روستای اوباد قرار دارد محوطه ای شناسایی شده است.

    وی با معرفی ۵ محوطه در دوره شمس آباد گفت: در فارس دوره شمس آباد معرفی می شود که حدود ۵هزار سال قبل از میلاد است و ۵ محوطه در تپه های مختلف شهرستان کشف کردیم که مصنوعات سنگی و ادوات و سفال های سطحی بود که بر اساس اینها تاریخ گذاری کردیم.

    این پژوهشگر باستان شناس کشور، محوطه تل اسکوش را به دوره ۶ هزار سال قبل نسبت داد و افزود: دوره باکون که ۶ هزار سال قبل از الان است محوطه های چند هزار هکتاری در داراب شناسایی شده و محوطه تل اسکوش که ثبت ملی شده و شاخص ترین محوطه این دوره است می تواند با کاوش این محوطه چشم انداز جدیدی نسبت به باستان شناسی این دوره برای ما داشته باشد. ما دو نمونه تیغه سنگی پیدا کردیم که بر اساس یافته های قبلی  در رحمت آباد استان فارس نشانگر این است که از ترکیه وارد شده و با مناطق مختلف تجارت داشتیم.

    داوود مرادی رئیس اداره میراث فرهنگی داراب هم ضمن تقدیر از فعالیت های پژوهشگران میراث فرهنگی در داراب گفت: با توجه به قدمت داراب و غنی بودن از لحاظ میراث فرهنگی، این گروه در مدت اقامت در داراب توانستند  حدود ۳۰ درصد از مناطق شهرستان را بررسی نمایند.  در این مدت حدود ۳۰۰ محوطه باستانی شناسایی کردند که اکثرا جدید است.

    همچنین صادقی دادستان داراب هم ضمن قدر دانی از تلاش های تیم پژوهشی باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی خواهان شناسنامه دار شدن اماکن میراث فرهنگی جهت مراقبت بیشتر و برخورد با متجاوزین به میراث گران بهای فرهنگی و تاریخی شد.

    در پایان با اهدا لوح تقدیر از خدمات پژوهشگران باستان شناسی تقدیر به عمل آمد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.