جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2003 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • با حضور مدیر کل آسیب های اجتماعی بهزیستی کشور؛همایش پیشگیری ازخشونت های خانگی در داراب برگزار شد

    شناسه : 8968 ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸ 1034 بازدید ارسال توسط :

       مدیرکل  دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی کشورگفت: خشونتی که در یک خانه و در بین اعضای خانواده صورت می گیرد خشونت خانگی است که از حیث آشکار یا پنهان بودن اهمیت خاصی دارد.  به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ همایش پیشگیری از خشونت های خانگی به همت اداره بهزیستی شهرستان داراب و […]

    با حضور مدیر کل آسیب های اجتماعی بهزیستی کشور؛همایش پیشگیری ازخشونت های خانگی در داراب برگزار شد
    پ
    پ

     

     مدیرکل  دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی کشورگفت: خشونتی که در یک خانه و در بین اعضای خانواده صورت می گیرد خشونت خانگی است که از حیث آشکار یا پنهان بودن اهمیت خاصی دارد.  به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ همایش پیشگیری از خشونت های خانگی به همت اداره بهزیستی شهرستان داراب و با حضور دکترجعفری، مدیرکل  دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی کشور،دکتر حبیبیان، معاونت پشتیبانی و منابع انسانی استان فارس، خانم فروتن معاون اموراجتماعی بهزیستی فارس در روزدوشنبه ۱۲ آذر ماه برگزار شد.

    دکتر جعفری  ضمن تشکر از تشکیل این جلسه، رفاه اجتماعی را مهم دانست و گفت: جامع ترین تعریفی که در حوزه رفاه اجتماعی هست این است که مجموعه ای از  شرایط که نیازهای فردی، اجتماعی و اقتصادی مردم را تأمین می  کند و همه آحاد جامعه ازامنیت اجتماعی، اقتصادی و روانی و… برخوردار باشند.

    مدیرکل  دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی کشور افزود: شاخص ها و مؤلفه های مهمی در تحقق رفاه اجتماعی وجود دارد از جمله: تامین نیازهای پایه؛زمانی می توانیم ادعا کنیم که جامعه از رفاه اجتماعی برخوردار است که نیازهای اساسی و پایه جامعه تأمین شده باشد. ویژگی دوم، کنترل و مدیریت آسیب های اجتماعی جامعه است. سومین شاخص نیز فراهم کردن فرصت های برابر در جامعه می باشد. همه افرادجامعه باید مسیر مساوی و هموار در جهت توسعه و پیشرفت داشته باشند.

    دکتر جعفری بحث خشونت را مرتبط با سلامت دانست و عنوان کرد: تعریفی که در سازمان جهانی بهداشت ازسلامت وجود دارد و به معنای عام است این است که سلامتی فقط بحث فقدان درد و رنج وناراحتی نیست؛  بلکه برخورداری از آسایش کامل و برخورداری از هر نوع امنیت اجتماعی، اقتصادی و…می باشد.

     وی در تعریف خشونت خانگی گفت: خشونتی که در یک خانه و در بین اعضای خانواده صورت می گیرد خشونت خانگی است که از حیث آشکار یا پنهان بودن اهمیت خاصی دارد. خیلی از خشونت هایی که در خانواده صورت می گیرد را نمی توان بررسی کرد. درساختار خانواده باید سلامت و امنیت ایجاد شود واگر هر ساختاری که معیوب باشد نباید ادامه حیات داشته باشد.

     وی به تشریح علل کودک آزاری، پیامدها و اقدامات پیشگیرانه پرداخت و بیان داشت: کودک آزاری عوامل مختلفی دارد از جمله: فرزند اول خانواده بودن، سن و جنسیت کودکان، پسران در خارج از خانه مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و دختران کوچک در خانه آسیب می بینند. کودکان سخت و دشوار و کم برخوردار و کم توان ذهنی از عوامل دیگر کودک آزاری هستند.

    جعفری عوامل مربوط به والدینی که فقدان مهارت های والدگری هستند را از علل کودک آزاری عنوان کرد و گفت:والدینی که در سن پایین هستند ممکن است به دلیل عدم آموزش صحیح، مهارت کودک پروری را ندانند. والدین دارای تجربه آزار، اختلالات روانی ، اعتیاد و خانواده های تک سرپرست از دیگر عوامل  کودک آزاری هستند.

    وی خانواده شلوغ و پرجمعیت را از دیگر عوامل کودک آزاری عنوان کرد و گفت: مشکلات زناشویی در خانواده شلوغ وپرجمعیت می تواند نمود داشته باشد. شهرنشینی وحاشیه نشینی،  فقراقتصادی و معیشتی،وجود فضاهای بی دفاع و جرم خیز در شهر از جمله موارد کودک آزاری است.

    مدیرکل  دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی کشور؛ با اشاره به شکل گیری هویت در کودکان  گفت: شخصیت و هویت درکودکی شکل می گیرد. به همین دلیل باید مواظبت بیشتری از کودکان انجام شود؛ تا منجربه فرار از مدرسه و منزل نشود. گردش و بازتولید خشونت از دیگر پیامدهای کودک آزاری است.

    وی با بیان اختلال درارتباط و تعامل اجتماعی، پرخاشگری نسبت به خود را می تواند به همراه داشته باشد افزود: این موضوع هزینه های مادی را در بر دارد. پیامد دیگر کودک آزاری شکل گیری طرح چارچوب ذهنی منفی گرا وخشونت آمیز است.

    دکتر جعفری نقش رسانه ها در اطلاع رسانی در پیشگیری از خشونت مهم دانست و گفت: نقش نخبگان جامعه ورسانه ها در بحث پیشگیری از آسیب بسیار مهم است.

    وی  به پیشگیری سیستماتیک،  پیشگیری اولیه، پیشگیری ثانویه و پیشگیری ثالثیه اشاره کرد و گفت: پیشگیری اولیه شامل قوانین بازدارنده، گزارش اجباری و افزایش هزینه خشونت است.

    وی شناسایی افراد درمعرض آسیب را پیشگیری ثانویه خواند و افزود: مداخله فوری و در صورت نیاز جدا سازی از راه های پیشگیری است که می تواند امنیت و سلامت کودک و ساماندهی در مراکز را به دنبال داشته باشد.

    دکترجعفری حمایت روانی و اجتماعی از کودکان در معرض خشونت، درمان والدین آزارگر و حمایت اجتماعی از والدین را جزو اقدامات پیشگیرانه ثالثیه عنوان کرد.

    در این همایش دکتر حبیبیان، معاونت پشتیبانی و منابع انسانی، به آسیب های اجتماعی و مسئولیت دستگاه ها اشاره کرد و گفت: همه می دانیم که در پی خشکسالی های چند وقت اخیر، استان فارس بسیار آسیب پذیر شده و کاهش درآمد خانواده ها باعث وارد آمدن فشار به آنها شده است. بعضی از شهرستان های استان فارس نظیر داراب از این قاعده مستثنی نبوده است.

    حبیبیان آسیب پذیری شهرستان داراب را دو چندان عنوان کرد و افزود: در کریدور قرار گرفتن شمال به جنوب مسیر ترانزیتی داراب به بندرعباس مهم است. این موضوع مربوط به سال های شاید قبل از انقلاب بوده باشد؛ بحث مواد مخدر به عنوان یک چالش همیشه مطرح بوده است و یکی از مشکلاتی که می توانیم به آن اشاره کنیم همین بحث مواد مخدر است.

    وی خشونت هایی که در اثر اعتیاد ایجاد می شود را آسیب مهمی دانست و افزود: ریشه بسیاری از مشکلات فقر است؛ فقر اعتیاد می آورد، طلاق و کودک آزاری و آسیب های بعدی ریشه در فقر دارد.

    حبیبیان مسئولیت همه دستگاهها و نهادها را مهم ارزیابی کرد و گفت: بعضی از افراد معتقدند بهزیستی آخرین اقدامات خود را به تنهایی باید انجام دهد. همه دستگاهها و نهادهای دولتی در امور مردم و جامعه مسئولند. اگر جامعه دچار فقر شود و بیکاری اتفاق بیفتد منجر به آسیب های زیادی می شود. ایجاد شغل وظیفه بهزیستی نیست،  ولی آسیبی که برای خانواده ها و افراد ایجاد می شود مهم است.

    وی با تأکید بر نقش مؤثر دستگاهها و نهادهای دولتی در کاهش آسیب اجتماعی عنوان کرد: خانواده هایی که دچار آسیب می شوند و به سمت طلاق می روند، همه دستگاهها در جلوگیری کردن از این معضل می توانندنقش داشته باشند. همه نهادها دست به دست هم دهند و خود را مسئول بدانند.

    وی افزود: بعضی از دستگاهها باید به صورت ویژه تر کار کنند. ما فکر می کنیم که مراکز بهداشت، کمیته امداد، هلال احمر و… نقش کمتری دارند؛ لذا می طلبد این موضوع در شورای اداری مورد توجه رؤسای ادارات قرار بگیرد و به امور آسیب دیدگان رسیدگی کنند و درکاهش آسیب نقش داشته باشند. بهزیستی به تنهایی حلال مشکلات نیست و نگرانی به سمت همه مسئولین باید برود.

    در ادامه همایش پیشگیری از خشونت های خانگی، مؤمنی نیا، بازپرس دادگاه به بررسی حقوقی همسر آزاری و کودک آزاری در قانون کیفری پرداخت.

    وی بااشاره به انواع خشونت های خانگی، به تشریح قانون حمایت از اطفال و کودکان در ایران پرداخت و گفت:  رفتار خشونت آمیز و سلطه گرایانه یک نفر از اعضای خانوده نسبت به اعضای دیگر را خشونت خانگی می گوییم و خشونت ضرب و جرح، اجتماعی، خشونت عاطفی، خشونت جنسی ازانواع خشونت های خانگی محسوب می شود.

    در ایران قانون حمایت از اطفال و کودکان که در سال ۸۱ مصوب شد، ۹ ماده وجود دارد و جرم انگاری را بررسی کرده است. تعریفی که قانونگذار از کودک آزاری داده این است که صدمه و آسیب نوجوانان که باعث شود صدمه جانی روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت جسم و روان آنها را به مخاطره اندازد ممنوع است.

    مؤمنی نیا افزود: موضوع حمایت قانونگذار کلیه اشخاصی که به سن ۱۸ سالگی رسیده باشند. است.قانونگذار می گوید هر نوع از این خشونت ها، یعنی یک فعل مطلق را به ما اعلام کرده لزومی ندارد خشونت جنسی باشد، لزومی ندارد اذیت و آزار جسمی باشد؛ بلکه هر گونه صدمات دیگری مورد حمایت قانونگذار است، اما باید منتج به نتیجه شود. کودک آزاری به عنوان جرم مقید عنوان شده یعنی آن اذیت و آزار باید صدمات را نشان دهد و داشته باشد. علاوه بر آن جرم مقید، جرم عمدی است؛ یعنی باید عامدانه کودک آزاری انجام شود.

    وی بخش دیگری از قانون حمایت از کودکان را توضیح داد و گفت: کلیه افراد و مؤسسات، اعم از دولتی یا عام المنفعه  و یا نهادهایی که مسئولیت و سرپرسی کودکان را بر عهده دارند، مکلف اند به محض مشاهده موارد کودک آزاری جهت پیگیری قضایی به مقامات صالح قضایی اعلام کنند.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.