پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1989 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 1577×
  • اوقات شرعی

  • دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم: پتانسیل های دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب فراتر از وضعیت موجود است/ ارائه پیوست شغلی و رصد فارغ التحصیلان وظیفه دانشگاهاست

    شناسه : 8947 ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳ 11164 بازدید ارسال توسط :

    دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع دانشجویان، اعضا هیأت علمی و رؤسای مراکز دانشگاهی داراب گفت: امروزه می خواهند القا کنند که در پرتو حمایت قدرت های استکباری و آمریکاست که می توانیم به حیات خود ادامه بدهیم اما من می خواهم به شما بگویم که ما در عرصه […]

    دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم: پتانسیل های  دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب  فراتر از وضعیت موجود است/ ارائه پیوست شغلی و رصد فارغ التحصیلان وظیفه دانشگاهاست
    پ
    پ


    دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع دانشجویان، اعضا هیأت علمی و رؤسای مراکز دانشگاهی داراب گفت: امروزه می خواهند القا کنند که در پرتو حمایت قدرت های استکباری و آمریکاست که می توانیم به حیات خود ادامه بدهیم اما من می خواهم به شما بگویم که ما در عرصه علم و فناوری بسیار مقتدر هستیم، پتانسیل ها و ظرفیت ها در کشور بسیار بالاست. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصر داراب نیوز؛ صبح سه شنبه دکتر شریعتی نیاسر به دعوت دکتر انصاری نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با حضور در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب ضمن بازدید از زیرساخت های علمی و آموزشی دانشکده پتانسیل های این دانشکده را فراتر از وضعیت موجود دانست و گفت: ظرفیت رشد در دانشکده داراب فراهم است ظرفیت آن بیشتر از این می بینم؛ تصور می کنم منطقه داراب ظرفیت بالایی در دل خودش دارد ما باید تلاش کنیم با خرد جمعی و مشارکت عمومی گام های بلندی برای اعتلای آموزش عالی برداریم. شرایط امروز اقتضا می کند که همه با هم به فکر رشد جامعه باشیم و همه مراکز آموزش عالی ما هدفمند و با برنامه کار کنند.

    معاون آموزشی وزیر علوم؛ ظرفیت مراکز دانشگاهی فارس را بسیار بالا توصیف کرد و بیان داشت:  استان فارس یکی از استان های مهم منطقه ۷ آموزش عالی است، بالغ بر۱۸۰ مرکز دانشگاهی و۳۰ مرکز تحقیقاتی دارد. ظرفیت این استان در همه حوزه ها اعم از علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه، کشاورزی  بسیار بالاس؛  ظرفیت بالقوه ای که باید به صورت بالفعل در بیاید و ما هم از این ظرفیت حمایت می کنیم.

    دکتر شریعتی نیاسر ایران را کانون علم نه تنها در منطقه بلکه در دنیا دانست و افزود: امروز بالغ بر ۴ میلون نفر جمعیت دانشجویی ماست که عدد بسیار خوب و قابل توجهی است، بیش از ۸۰هزار استاد فرهیخته در دانشگاه های کشور خدمات آموزشی ارائه می کنند. ما زیر نظامهای مختلفی داریم که هر کدام در بخش خودشان موفق بوده اند، بالغ بر ۳۰۰ مرکز آموزش عالی غیر انتفاعی، قریب به ۴۰۰ مرکز علمی وابسته به دانشگاه آزاد، تعداد قابل توجهی مراکز دانشگاه پیام نور، مراکز موفقی در حوزه های مهارتی مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی حرفه ای داریم،  دانشگاه های وابسته به بخش های اجرایی که مأموریت خودشان را دارند مانند دانشگاه فرهنگیان، تربیت دبیر شهید رجایی و صنعت نفت که دانشگاه های موفق ما در عرصه مأموریت ویژه ای که به آنها داده شده هستند.

    معاون آموزشی وزیر علوم؛ دانشگاه های دولتی از جمله دانشگاه های موفق در دنیا معرفی کرد و افزود:  مراکز دانشگاهی دولتی در بعضی از حوزه های تخصصی در دنیا حرف اول را می زنند، ایران به لحاظ جایگاه علمی کانون توجه نه فقط جهان اسلام و منطقه بلکه کانون توجه در  دنیاست. ما باید به خودمان ببالیم که دانشگاه های بسیار موفقی در کشور داریم، دانشگاه های سطح یک ما با بهترین دانشگاه های دنیا ارتباط و قرداد دارند و همکاری مشترک و دانشجویان مشترک دارند. دانشگاه های شاخص ما عضو اتحادیه های بین المللی دانشگاه های طراز اول هستند. در بعضی حوزه ها مثل نانو فناوری بلحاظ شیب رشد رتبه اول دنیا را داریم، در بخش های بیو تکنولوژی، هوا فضا، نظامی رشد بسیار قابل توجهی داشتیم.

    شریعتی نیاسر توجه به رشته های دانشگاهی بین رشته ای از از سیاست های وزارت علوم دانست و گفت:  ما باید در بخش بین رشته ای ورود پیدا کنیم؛ در چند سال گذشته بیش از ۷۰ مجوز بین رشته ای داده ایم و در رشته های تک بعدی بسیار کمتر مجوز داده شده است. در سال های اخیر مجوز برای تأسیس مؤسسه جدید نداده ایم چون مؤسسات ما بسیار گسترده هستند و باید  اول اینها را سامان دهی کنیم ان شاا… در پرتو این سامان دهی مراکز موجود بتوانند ارتقا پیدا کنند ومسیرهای جدیدی برای ارتقاء علمی  به رویشان باز شود

    وی علم و فناوری را از نشانه های قدرتمندی در جهان امروز دانست و گفت:  امروز کشور قدرتمند آن کشوری است که در عرصه علم و فناوری قدرتمند شده باشد، امروز فقط تسلیحات نظامی حرف اول را در دنیا نمی زند، کشوری که قدرتمندانه در عرصه علم و فناوری رشد کرده باشد آن کشور می تواند حرف اول را بزند. امروز جمهوری اسلامی ایران از اقتداری برخوردار است که هرگز نمی شود تصور تهاجم  نظامی و تجاوز  در مورد آن داشت و به آن حتی فکر کرد. قدرت جمهوری اسلامی ایران به حدی است که علارغم همه فشارها می تواند حرف برای گفتن داشته باشد و ما مفتخر به این وضعیت هستیم و آنچه حاصل شده است  را در گرو تلاش دانشمندان  و جوانان خود می دانیم که در حوزه های مختلف علمی تحقیق و رشد کرده و حرف برای گفتن دارند. بسیاری از مراکز تحقیقاتی کشور مایه افتخار ما هستند  و اگر نقدی می کنیم نقدهای درون خانوادگی است اما  در عرصه بین المللی حتی آن طرف مرزها هم بدانند که ظرفیت ها در جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست.

    معاون آموزشی وزیر علوم رشد واحدهای دانشگاهی  در سال های گذشته را بدون توجه به نیاز جامعه دانست و گفت: فضای دانشگاهی که در ۱۰-۱۵ سال گذشته ایجاد کرده ایم از نظر جمعیت دانشجویی و مراکز دانشگاهی؛ بسیار متفرق، متکثر و متنوع   در گوشه و کنار کشور، بدون توجه به نیاز جامعه تأسیس شده اند،  باید کمک کنیم تا جهت گیری مراکز آموزش عالی به سمت و سوی رفع مشکلات جامعه باشد.

    وی ارائه پیوست شغلی و رصد فارغ االتحصیلان را برای دانشگاه هایی که متقاضی توسعه هستند از سیاست های جدید وزارت علوم اعلام کرد و افزود: یکی از سیاست هایی که جدیدا در ارزیابی عملکرد دانشگاه ها مد نظر قرار داده ایم  و در سال جاری اعمال می شود اینست که دانشگاه هایی که متقاضی توسعه هستند علاوه بر ضوابط قدیم باید به دو اصل جدید فکر کنند یکی اینکه درخواست شان همراه با پیوست شغلی باشد یعنی دانش آموخته آن رشته کجا  در بازار حضور پیدا خواهد شد و دوم دانشگاه ها موظفند دانش آموختگان خود را رصد کنند که پس از فراغت از تحصیل  کجا رفتنه و چه شغلی را انتخاب کرده اند، چه آن دانش آموختگانی که برای ادامه تحصیل در جاهای شاخص و درجه یک قبول شده اند یا در دانشگاهی نازلتر از محل تحصیل خودشان قبول شده اند و چه آنهایی که وارد بازار و شغل شده اند آیا متناسب با تحصیلاتشان شغل پیدا کرده اند و یا اینکه د ر کار متفرقه و غیر مرتبت اشتغال دارند. مسئولیت اینکار به عهده مراکز دانشگاهی است.

    دکتر شریعتی نیاسر  مهارت افزایی و افزایش توان شغلی را از دیگر سیاست های وزارت علوم دانست و گفت: ما امسال را بعنوان سال مهارت افزایی و ارتقاء توان اشتغال پذیری به دانشگاه ها اعلام کردیم، هدف گزاری ما شعاری نیست به این معنی است که دانشگاه ها باید فکری به حال دانشجویان کارشناسی کنند، این دانشجویان  اگر میخواهند در آینده توفیق داشته باشند باید به فکر دو دسته مهارت باشند؛ یک رویکرد اینست که مهارت های تخصصی رشته خودشان را علاوه بر یافته های نظری که در کلاس می آموزند پیدا کنند؛ برخی علی رغم اینکه با معدل بالا فارغ التحصیل شده اند اما نتوانسته اند از یافته های نظری در عرصه عمل استفاده کنند. دانشگاهها را مؤظف کرده ایم درس های مهارتی  را رایگان به دانشجویان ارائه کنند که در معدل دانشجویان هم مؤثر باشد و دوم اینکه دانشجویان باید مهارت های عمومی و اجتماعی را بیاموزند. الزاماً کسی که با معدل بالا قبول می شود به معنای آن نیست که می تواند در جامعه خودش را عرضه کند که این بخش نیاز به یک سری مهارت های اجتماعی  و عمومی هم دارد. اگر دانشجویان  بعضی از مهارت های عمومی را بیاموزند می توانند در جامعه دریچه های جدیدی روبروی خودشان باز کنند مانند مهارت های زندگی، دانش زبان، برنامه نویسی، کد نویسی، حوزه های هنری، آشنایی با تاریخ، فن بیان را باید بیاموزند شاید شغل متناسب با تحصیلشان را نتوانند پیدا کنند. به هر حال ما انتظار داریم بخصوص دانشگاهایی که در بخش کارشناسی خیلی گسترده فعال هستند به نسل جوان کمک کنند تا بتوانند حوزه های جدیدی را در جامعه پیدا کنند.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    2 دیدگاه برای “دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم: پتانسیل های دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب فراتر از وضعیت موجود است/ ارائه پیوست شغلی و رصد فارغ التحصیلان وظیفه دانشگاهاست”
    1. اطلاع رسانی در شهر داراب صفر هست ومسولان دلسوز نیستن از فلکه اله تا تنک کتویه اکر یک خیابان سالم پیدا کردین بیاین جایزه بکرید از فسا نی ریز لار جهرم عقب تریم شرم میکنیم بکویم دارابی هستیم ببایم کمک کنبم شهر داراب بسازیم

    2. داراب بسازبم